نقش مثبت اندیشی دربهبود زوال عقل اولیه

مطالعات نشان می‌دهد که نگرش‌های مثبت به مغزهای پیر کمک می‌کند تا خاطرات را حفظ کرده و دوباره به دست بیاورند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز به نقل از سایکولوژی تودی، مطالعات نشان می‌دهند که نیمی از افراد مبتلا به زوال عقل اولیه یا اختلال شناخت خفیف می‌توانند مهارت‌های طبیعی خود را بازیابی کنند. دانشمندان دلیل این موضوع را نمی‌دانند اما نتایج مطالعه‌ای که اخیرا توسط محققان دانشکده بهداشت عمومی ییل انجام شده، نشان می‌دهد کسانی که به پیرشدن نگاه مثبتی دارند در مقایسه با کسانی که نگاه منفی داند، بهتر می‌توانند فعالیت طبیعی خود را انجام داده و حافظه را بازیابی کنند.

مورد استثنائی بیمار جی/ دومین مورد از افراد مقاوم به آلزایمر کشف شد

به گفته مؤسسه ملی سالمندی، اختلال شناختی خفیف زمانی تشخیص داده می‌شود که یک فرد مسن‌تر نسبت به افراد هم سن و سال خود مشکلات بیشتری در تفکر و حافظه داشته باشد. علاوه بر این مبتلایان به دیابت و افسردگی، نسبت به دیگران بیشتر در معرض ابتلا به اختلال خفیف شناختی MCI هستند. و مبتلایان به اختلال شناختی هم بیش از سایرین در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر یا نوع مشابهی از زوال عقل هستند.

پیش از این اثبات شده بود که مثبت اندیشی به کاهش استرس ناشی از کم شدن اعتماد به نفس کمک می‌کند و حالا محققان دانشگاه ییل دریافته‌اند که داشتن تفکر مثبت می‌تواند در بهبود اختلال خفیف شناختی هم موثر باشد به ویژه در کسانی که نگاهشان به پیر شدن مثبت است.

این مطالعه بر روی هزار و ۷۱۶ مرد و سن مسن بالای ۶۵ سال که میانگین سنی آن‌ها ۷۷ و ۷۸ سال بود، انجام شد. این افراد یا مبتلا به اختلال خفیف شناختی نبودند و یا درصدی از اختلال را داشتند. افراد مورد مطالعه به ۲ گروه تقسیم شدند که شامل افراد دارای نگرش مثبت به پیر شدن  و کسانی که نگاه منفی داشتند، می‌شوند. از هر دوی این گروه‌ها پرسیده شد که آیا با افزایش سن احساس بی‌فایده بودن دارند یا خیر؟ این مطالعه ۱۲ سال به طول انجامید.

نتایج این مطالعه معنی‌دار بود و نشان می‌داد که شرکت‌کنندگانی که باورهای مثبتی به پیر شدن داشتند، صرف‌نظر از شدت ابتلا به بیماری اختلال شناختی این افراد بیش از ۳۰ درصد شانس بیشتری برای بهبودی نسبت به آن‌هایی که باورهای منفی درباره پیری داشتند، دارند. در حالی که برخی با باورهای منفی نیز توانستند به بازیابی حافظه برسند اما شرکت کنندگان در گروه باور مثبت دو سال زودتر به این نتیجه رسیدند. آن دسته از شرکت‌کنندگانی که در ابتدا اختلال شناختی نداشتند هم شانس بیشتری برای حفظ حافظه طبیعی برای مدت طولانی‌تری داشتند.

نویسندگان این مطالعه خاطرنشان می‌کنند که نگرش‌ها در مورد پیری اغلب ریشه در فرهنگ افراد دارند. آنها معتقدند که از آنجایی که باورهای مثبت به پیر شدن را می‌توان اصلاح و تقویت کرد، می‌توان با افرادی که باورهای منفی  دارند هم کار کرد تا آنها نیز شانس بیشتری برای بازیابی سریعتر مهارت‌های شناختی از دست رفته داشته باشند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1182149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =