پیروز انتخابات ترکیه کیست؟ / انصراف اوغان شانس اردوغان را افزایش داد

روز گذشته اوغان در یک کنفرانس خبری در آنکارا اعلام کرد که از نامزد ائتلاف خلق -آقای رجب طیب اردوغان- در دور دوم انتخابات حمایت خواهم کرد و با توجه به درخواست وی از هواداران خود احتمالا شانس رئیس جمهور فعلی برای پیروزی افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، دور دوم انتخابات ترکیه در حالی برگزار خواهد شد که «سینان اوغان» یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به نفع «رجب طیب اردوغان» -رئیس جمهور فعلی- انصراف داد. به اعتقاد برخی کارشناسان این اقدام آقای اوغان شانس اردوغان برای پیروزی نهایی در انتخابات را افزایش خواهد داد.

بر اساس نتایج به دست آمده در دور اول انتخابات ریاست جمهوری، رجب طیب اردوغان حدود 49 درصد، کمال قلیچدار اوغلو حدود 45 درصد و اوغان حدود  5 درصد آراء را  کسب نمودند و با توجه به ناکامی یکی از نامزدها برای کسب بیش از 50 درصد آراء انتخابات به دور دوم کشیده شد و قرار است یک شنبه آینده اردوغان و قلیچدار اوغلو برای کسب کرسی ریاست جمهوری ترکیه با یکدیگر وارد رقابت شوند.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم کشید / ناکامی اردوغان در برابر قلیچدار اوغلو

این اولین بار در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری ترکیه است که انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود و برای آقای اردوغان که از سال 2003 تقریبا رقیب جدی نداشته، با چالشی جدی روبرو شد و مجبور است در دور دوم با نامزد دیگر به رقابت بپردازد. رقابت امسال تا حدی نزدیک بود که حتی بر اساس نظرسنجی‌های قبل از انتخابات عده‌ای منتظر پیروزی قلیچدار اوغلو در همان دور اول بودند. هر چند که در روز انتخابات شرایط تغییر کرد و اگرچه اردوغان نتوانست در همان دور اول رقیب خود را شکست دهد اما به نسبت رقیب خود آراء بیشتری کسب نمود.

اکنون نیز با توجه به درخواست آقای اوغان از هواداران خود مبنی بر حمایت از آقای اردوغان در دور دوم انتخابات، به احتمال زیاد شانس رئیس جمهور فعلی برای پیروزی افزایش خواهد یافت. اوغان روز گذشته در یک کنفرانس خبری در آنکارا گفت: «اعلام می‌کنم که از نامزد ائتلاف خلق، آقای رجب طیب اردوغان، در دور دوم انتخابات حمایت خواهم کرد».

اوغان -یکی از اعضای سابق حزب جنبش ملی- هفته گذشته شرایطی را برای هر دو نامزد انتخابات تعیین کرد و گفت هر یک از دو نامزد که شرایط او را بپذیرد از حمایت وی برخوردار خواهد شد. حمایت او از اردوغان در حالی رخ داده که به اعتقاد برخی سیاستمداران و کارشناسان ترکیه معتقدند معلوم نیست که رای دهندگان به اوغان در دور دوم به حمایت او از اردوغان توجه کنند.

در همین راستا، آتیلا کایا –از اعضای سابق حزب حرکت ملی- که در دور اول از نامزدی اوغان حمایت کرده بود، تصمیم او برای حمایت از اردوغان را محکوم کرد. وی در واکنش به اقدام اوغان یک تویتر منتشر کرد: «من برای بستن درهای جهنم امضا کرده بودم، نه برای اینکه هیزم به جهنم ببرید! اگر فکر می‌کنید می‌توانید موفقیت خود را از اراده یک شخص به دست آورید، به این معنی است که شما فرهنگی که در آن تلاش می‌کنید وارد شوید، را نمی‌شناسید

قلیچدار اوغلو نیز با انتشار یک توئیت به اقدام اوغان واکنش نشان داد؛ «معلوم شد چه کسی طرف این وطن زیباست و چه کسی طرف فروش این وطن زیباست. با توجه به این وضعیت باید منتظر مان تا روز یک شنبه آینده سرنوشت پیروز انتخابات ترکیه مشخص شود.

 انتهای پیام/  

کد خبر: 1182527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =