زوال هومیوپاتی؛ شبه‌علمی که هیچ وقت ثابت نشد

هومیوپاتی، شبه علمی که کارآیی آن در طول ۲۰۰ سال هرگز به اثبات نرسیده، به همت فعالان علمی در حال محو شدن است.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ هومیوپاتی ۲۰۰ سال پیش اختراع شده و در این مدت طولانی هیچ کس نتوانسته است ثابت کند این شبه‌علم قادر به درمان بیماری‌ای  با داروهایی است که هیچ ماده فعالی ندارد. البته شهرت این شبه‌علم از ۲۰۰ سال پیش تاکنون دستخوش تغییرات بسیاری شده است.

از زمانی که هومیوپاتی به عنوان علم مطرح شد، جنبشی شکاکانه برای محکوم کردن این موضوع شکل گرفت که این علم نه سر داشت و نه دم و هرگز هم مدرک محکمی برای بهبود بیماری ارائه نداد. این موضوع در سرمقاله‌ای تحت عنوان «پایان هومیوپاتی» در سال ۲۰۰۵ در مجله The Lancet منتشر شد که پیشنهاد می‌کرد جامعه باید از اتلاف وقت و هزینه برای اثبات اثربخشی درمانی که طی دو قرن قادر به انجام آن نبوده، دست بردارد. در این سرمقاله به طعنه اظهار شده بود: هر چه شواهد هومیوپاتی برای درمان ضعیف‌تر می‌شود، محبوبیت آن بیشتر می‌شود.

۵ اکتشاف بزرگ علمی در سال ۲۰۲۲

نویسندگان این مقاله به پایه‌های این شبه‌علم اشاره می‌کردند که فرض می‌کند چیزی که علائم بیماری را در بدن ایجاد می‌کند، اگر به شدت در آب رقیق شود، می‌تواند همان چیز را درمان کند. این ادعا به غیر از مورد آلرژی در هیچ مورد دیگری ثابت نشد. و جالب اینجاست که فرآورده‌هایی که در داروخانه‌های هومیوپاتی فروخته می‌شوند، آنقدر رقیق شده‌اند که معادل ریختن یک قطره از یک ماده در تمام اقیانوس‌های کره زمین است. در واقع به راحتی می‌توان گفت که هیچ اثری از مواد فعال در داروهای هومیوپاتی وجود ندارد.

جالب‌تر اینجاست که اکثر افرادی که قبلا از درمان‌های هومیوپاتی استفاده می‌کردند، حتی از این موضوع آگاه نبودند. فرناندو فریاس، یکی از فعالان علمی که برای تضعیف این رشته تلاش می‌کند، به یاد می‌آورد که زمانی یکی از داروهای هومیوپاتی، ترکیبی از آب و دیوار برلین برای غلبه بر احساس ظلم و اضطراب بود و مردم آن را باور نداشتند. در واقع، فرض متخصصان هومیوپاتی این بود که اگر دیوار برلین ظلم کند، یک تکه رقیق شده از آن در آب، باید ظلم را درمان کند.

فریاس می‌گوید: بسیاری از عموم این تصور را داشتند که این نوع درمان کاملا طبیعی است و ما برای حمله به آن چیزهایی که درست کرده‌ایم، باید دست به چنین کارهایی بزنیم.

فریاس یکی از افرادی بود که در مورد خودکشی‌های هومیوپاتی هم مطالعه کرد که شامل داروهای آرام‌بخش در مقدار بسیار زیاد آب می‌شد و هیچ اثری روی بیمار نداشت.

فروش بالای داروهای هومیوپاتی

با وجود تمام این مسائل، فروش داروهای هومیوپاتی در جهان در سطح بالایی است. این داروها را می‌توان در داروخانه‌ها؛ فروشگاه‌های مواد غذایی، بهداشتی و خرده‌فروشی‌های آنلاین یافت. موضوع اینجاست که قانون بسیاری از کشورها اجازه فروش این داروها را می‌دهد. بحث‌های زیادی در مورد چگونگی قانونی شدن داروهایی که در حقیقت تنها اثرشان دارونمایی است، وجود داشته است.

با این حال، ‌در سال ۲۰۰۱، پارلمان اروپا دستورالعملی را صادر کرد که استفاده از این داروها را در کشورهای دارای سنت هومیوپاتی پوشش می‌داد. برخی بر این باور بودند که این دستورالعمل به دلیل فشار وارده از سوی صنایع و دولت کشورهایی مانند فرانسه، آلمان و اسپانیا است که بیشترین مصرف داروهای هومیوپاتی را دارند.

زوال واقعی یا نوسانی؟

در طول بیش از دو قرنی که هومیوپاتی در جهان به وجود آمده، این اولین باری نیست که این رشته جایگاه خود را از دست می‌دهد و فریاس معتقد است که باز هم نقطه شروعی ظاهر می‌شود که این رشته را دوباره مد کند. او به تئوری توطئه پس‌دمه اشاره می‌کند؛ یک باور نادرست که می‌گوید پس‌دمه‌های ماندگار هواپیماها دارای مواد شیمیایی یا بیولوژیکی هستند که برای مقاصد شوم که عموم مردم از آن خبر ندارند استفاده می‌شود.

زوال هومیوپاتی؛ شبه‌علمی که هیچ وقت ثابت نشد

فریاس می‌گوید: به نظر می‌رسید که بعد از مطرح شدن این مساله در سال ۱۹۹۶، دیگر کسی آن را به یاد نمی‌آورد، اما اکنون باز هم مطرح شده است.

او بر این باور است که باورها مانند اردک لاستیکی هستند، مهم نیست که چقدر غرق می‌شوند، چون دوباره ظاهر می‌شوند؛ به خصوص اگر پول پشت آن باشد!

انتهای پیام/

کد خبر: 1182740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =