عسگریان: موضوع بیمه‌ها یکی از ۵ موضوع اساسی کشور است

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه موضوع بیمه‌ها یکی از پنج موضوع اساسی کشور است گفت: باید به پایداری صندوق‌ها اندیشید و برای آن چاره کرد. لازم است هر شش ماه یک‌بار محاسبات بیمه‌ای دقیقی انجام و درک گفتمانی جدیدی نسبت به پایداری بیمه‌ها ایجاد شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، علیرضا عسگریان در گردهمایی سراسری مدیران و کارگزاران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد به تبیین موضوع پایداری‌ صندوق های بیمه ای پرداخت و گفت: صندوق های بیمه ای عمدتا در کشور ما با مشکل مواجهند و ناتراز هستند. صندوق‌ها در همه کشورها از جمله ایران، قدرتمند هستند. در این میان آینده برخی صندوق ها با ابهام مواجه است و برخی برنامه‌ریزی مناسبی دارند.

اجرای بیمه زنان روستایی به کجا رسید؟

وی افزود: امسال بودجه دولت ۲۱۰۰ همت (هزار میلیارد تومان) و بودجه صندوق های بیمه ای زیرمجموعه وزارت رفاه ۱۰۰۰ همت (یک میلیون میلیارد تومان) است و به معنای آنکه  دولت وزنه ای به اندازه یک دوم وزن خودش را می‌کشد.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه موضوع بیمه ها یکی از پنج موضوع اساسی کشور است گفت: باید به پایداری صندوق ها اندیشید و برای آن چاره کرد. مشکلات صندوق ها گاهی فراتر از تصور ماست. در این میان نظام چندلایه تامین اجتماعی که قرار است ایجاد شود، بسیار قدرتمندتر و پیچیده‌تر از پزشک خانواده است. بن مایه نظام چندلایه، عدالت است. وقتی صندوق ها با مشکل مواجهند از کدام نقطه باید شروع کنیم که به یک درک کلی برسیم؟

عسگریان با بیان اینکه صندوق کشاورزان، روستائیان و عشایر، صندوق جوانی محسوب می‌شود و باید به جد به فکر  حفظ پایداری آن بود، گفت: سازمان تامین اجتماعی مطالعه ای در سال گذشته انجام‌ داده که در آن اشاره شده بود اگر قرار است تا ۶۰ سال آینده پایدار باشد نیازمند ۷۰۰۰ همت است.

وی ادامه داد: این درحالی است که ظرف دوسال به واسطه همسان سازی و متناسب سازی ۳۰۰۰ همت آن صرف می‌شود. یعنی دو سال همسان سازی، ۳۰ سال خسارت زده و یک مجموعه را ۳۰ سال پیرتر کرده است. سوال این است که مگر می‌شود در این شرایط اقتصادی، متناسب سازی و همسان سازی را انجام نداد؟ اینها را انجام می‌دهیم، اما باید تمام توجه خود را به سمت پایداری صندوق ها ببریم.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به وضعیت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر گفت: تا چندسال قبل ضریب پشتیبانی این صندوق ۲۰۰ به یک (۲۰۰ بیمه پرداز به یک مستمری بگیر) بود که یک مرتبه ۱۰ به یک شد و اگر با همین آهنگ حرکت کنیم نرخ پشتیبانی‌اش بیش از این کاهش می یابد. به عبارتی اگر همین شیب را شاهد باشیم تا سه سال دیگر به ضریب پشتیبانی چهار به یک می‌رسیم که مطلوب نیست.

عسگریان تاکید کرد که بایستی هر شش ماه یک‌بار محاسبات بیمه ای دقیقی انجام و درک گفتمانی جدیدی نسبت به پایداری بیمه ها ایجاد شود. بیشترین سهم حق بیمه کارفرمایی را دولت به صندوق اجتماعی کشاورزان می‌پردازد. دولت تا یک محدوده‌ای را می‌تواند تقبل کند، اما نسبت به این شرایط بسیار خوب عمل می‌کند و امسال حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان منابع به این صندوق تخصیص داده است.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم صندوق ها را با ۵۶۰ هزار میلیاردتومان بدهی تحویل گرفت گفت: دیون صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان بالغ بر ۱۵ تا ۱۶ هزار میلیاردتومان است. باید یک تعادل در صندوق ایجاد کنیم که نسبت پشتیبانی حفظ شود و صندوق پایدار بماند. این صندوق نباید وارد حوزه درمان شود، این امر در سازمان بیمه سلامت تعریف‌ شده است.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: درباره بیمه تکمیلی هم همینطور. سازمان تامین اجتماعی امسال ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان بابت بیمه تکمیلی بازنشستگان پرداخت کرد و سال آینده به ۲۰ هزار میلیارد تومان هم می‌رسد. دامنه بیمه تکمیلی در سال‌های آینده برای شما هم مشخص نیست و گسترده می‌شود.

عسگریان اضافه کرد: توسعه مهارت انسانی و به روزرسانی توانمندی آنها در مسیر حفظ پایداری صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر ضروری به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1182868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =