مسیر اردوغان بعد از پیروزی در انتخابات ترکیه کدام سمت است؟ / تداوم بازی چندگانه برای کسب امتیازات بیشتر

پیروزی مجدد اردوغان در انتخابات ترکیه و تثبیت قدرت وی در این کشور موجب تداوم سیاست‌ خارجه فعالانه در موضوعات منطقه‌ای خواهد شد و احتمالا بازی پیچیده وی در قبال موضوعاتی از قبیل جنگ اوکراین، مذاکرات با سوریه، تحولات قفقاز و جنگ لیبی برای کسب امتیازات بیشتر ادامه خوهد یافت.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، سرانجام پس از هفته‌ها گمانه‌زنی در خصوص انتخابات ترکیه رجب طیب اردوغان در یک جدال سخت با کمال قلیچدار اوغلو پیروز انتخابات ترکیه شد و برای 5 سال دیگر سکاندار این کشور خواهد بود. بر اساس نتایج به دست آمده اردوغان توانست با کسب 52 درصد از آراء ماخوذه پیروز دور دوم انتخابات شود.

اردوغان در سال‌های گذشته رویکرد فعالانه و تهاجمی در حوزه‌ سیاست خارجی داشته و همواره به دنبال گسترش نفوذ این کشور در پرونده‌های سیاست خارجی بوده است و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان توانسته منافع کشور متبوع خود را از این طریق تامین کرده و ترکیه را به یک بازیگر تاثیرگذار در صحنه منطقه‌ای تبدیل کند. اگرچه مواضع دولت وی در برخی موارد با جمهوری اسلامی همسو بوده و دو کشور روابط نسبتا خوبی داشته‌اند اما در برخی حوزه‌ها نیز از جمله سوریه و قفقاز جنوبی منافع دو کشور در تعارض بوده است.  

کاهش نفوذ روسیه در قفقاز جنوبی و پیشروی ترکیه

در خصوص جنگ اوکراین نیز ترکیه مواضع دوگانه‌ای داشته است؛ در حالی که آنکارا از دفاع اوکراین در برابر حمله روسیه حمایت سیاسی می‌کند اما در عین حال تجارت این کشور با روسیه روز به روز در حال گسترش بوده و از تحریم‌های غرب علیه مسکو حمایت نکرده است. از نظر «گاور یوگنیا» -کارشناس ارشد مسائل ترکیه در اندیشکده شورای آتلانتیک و مشاور سابق سیاست خارجی نخست وزیر اوکراین- این روند همچنان ادامه خواهد یافت. هر چند که او می‌افزاید: با توجه به تداوم قدرت اردوغان، احتمال دارد که وی اکنون بازی پیچیده‌تری در قبال اوکراین در پیش بگیرد و حتی دو طرف را برای پذیرش آتش‌بس تحت فشار قرار دهد.

یوگنیا می‌افزاید: با توجه به کاهش ذخایر ارزی بانک مرکزی ترکیه، احتمالا روسیه در صدر شرکای اقتصادی این کشور باقی خواهد ماند. وی با اشاره به اظهارات اردوغان در خصوص اینکه «اهمیت روابط ترکیه با روسیه کمتر از روابط با ایالات متحده نیست» خاطر نشان می‌کند: جای تعجب نیست که ولادیمیر پوتین -رئیس‌جمهور روسیه- به سرعت پیروزی اردوغان را - حتی قبل از اعلام نتایج رسمی - تبریک گفت. چند که از نظر این کارشناس آمریکایی، اردوغان احتمالا در خصوص اوکراین به حمایت نظامی ترکیه و پروژه‌های جاری در حوزه دفاعی  ادامه خواهد داد.

در خصوص سوریه نیز به احتمال زیاد اردوغان همانطور که بلافاصله در سخنرانی پس از پیروزی اعلام کرد، بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان را تسریع خواهد کرد. «ریچ اوتزن» -از کارشناسان شورای آتلانتیک و مشاور سابق نظامی وزارت امور خارجه ایالات متحده- معتقد است: سوریه به عنوان یک میراث شخصی برای اردوغان برجسته است و احتمالا تلاش خواهد کرد با اخراج یگان‌های مدافع خلق وابسته به حزب کارگران کردستان از مرز ترکیه، بازگشت تعداد قابل توجهی از پناهجویان به سوریه را تسهیل کند.

این کارشناس آمریکایی با اشاره به اینکه آغاز عملیات نظامی علیه یگان‌های مدافع خلق سوریه توسط اردوغان دور از ذهن نیست، اظهار می‌کند: اگر ترکیه بتواند به اندازه کافی یگان‌های مدافع خلق را تضعیف کند و از طریق فشار نظامی بشار اسد را به مذاکره بکشاند، ممکن است از عملیات زمینی بزرگ چشم پوشی کند. وی همچنین پیش‌بینی می‌کند: اردوغان احتمالا در سایر موضوعات فرامرزی از جمله لیبی، قفقاز، دریای مدیترانه و ... درها را برای معامله‌ باز می‌گذارد برای تاثیرگذاری بیشتر گهگاه شمشیرش را نشان خواهد داد.

انتهای پیام/  

کد خبر: 1183331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • س IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      1 4
      تبريك به اردغان رئيس جمهور تركيه