سرلشکر موسوی: بسیاری از تهدیدات را با دیپلماسی دور کرده‌ایم

فرمانده کل ارتش گفت: ارتش، توان و قدرت بالای نظامی و تخصص حرفه ای خود را برای رفع تهدیدات و افزایش تعاملات سیاسی، امنیتی و نظامی به کار خواهد بست و این آمادگی از طرف ارتش وجود دارد که در پیگیری منافع کشور، شما جهادگران عرصه دیپلماسی را همراهی کند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش بعدازظهر امروز در گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که با حضور وزیر امور خارجه کشورمان در این وزارتخانه برگزار شد گفت: بدون تردید در عصر جهانی شدن و در دوران گذار نظام بین الملل که کماکان در وضعیت آنارشیک قرار دارد دیپلماسی یکی از مهمترین ابزارهای ارتقای قدرت کشورها تلقی می‌شود.

وی افزود: پیچیدگی محیط بین المللی با تغییرات گسترده در بازیگران، قواعد و روندها موجب شده دولت‌ها برای مقابله با تهدیدات مختلف و استفاده از فرصت‌های محیط، از ظرفیت دیپلماسی و تعاملات بین‌المللی، حداکثر بهره برداری را به عمل آورند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور تعیین کننده در منطقه غرب آسیا و یک بازیگر مهم در نظام بین الملل، با توجه به ماهیت و اصول سیاست خارجی خود، در راستای ارتقای قدرت ملی می‌تواند از فرصت‌های موجود در منطقه و جهان بهره‌برداری کند و در این مسیر دستگاه دیپلماسی نقش مهم و محوری دارد.

فرمانده کل ارتش خاطر نشان کرد: مهمترین کارکردهای دیپلماسی در هر کشوری، برقراری تعامل و تضمین روابط صلح آمیز، به تعبیر مقام معظم رهبری تضعیف کانون‌های خطر آفرین، توسعه عمق راهبردی و رفع و کاهش سیاست‌ها و تصمیمات تهدیدآمیز علیه ایران است. به عبارت دیگر دیپلماسی در عرصه‌های دوجانبه و چند جانبه با امنیت ملی و امنیت بین المللی ارتباط مستقیم و تنگاتنگ دارد.

سرلشکر موسوی اذعان داشت: نکته مهم در این خصوص توجه به اشتراک و امتداد ماموریت‌های دو بخش دیپلماسی و دفاع است. در اینجا «دیپلماسی» و «دفاع» و «دیپلمات» و «نظامی» به یک هدف مشترک و روشن می‌رسند و ضرورت همکاری‌ها بین این دو حوزه نمایان‌تر می‌شود. همچنان که تاریخ نشان داده دیپلماسی و جنگ غیر قابل تفکیک از یکدیگرند؛ برخی از نظریه‌های کلاسیک در روابط بین الملل هم بر این موضوع صحه گذاشته‌اند و جنگ را ادامه دیپلماسی با ابزار دیگر دانسته‌اند.

وی ادامه داد: در دهه‌های گذشته جمهوری اسلامی ایران با ابزارهای دیپلماسی و قدرت نظامی، بسیاری از تهدیدات را از خود دور کرده است و در برابر دشمنان بازدارندگی مناسب ایجاد نموده است. بی تردید تداوم این روند که در سایه تعامل اثربخش دو حوزه دفاعی و دیپلماسی پدید می‌آید، در آینده نیز مورد نیاز است.

فرمانده کل ارتش تأکید کرد: با توجه به ارزش و اهمیت اساسی و کلیدی دیپلماسی در جهان امروز، نقش وزارت محترم امور خارجه در تأمین امنیت و ارتقای موقعیت کشور حائز اهمیت بسیار است؛ دستگاه محترم سیاست خارجی، ضمن ایفای نقش ذاتی خود که در حال حاضر با جدیت پیگیری می‌شود، می‌تواند به سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها برای طراحی و اجرای دیپلماسی‌های مضاعف یاری رساند.

سرلشکر موسوی با بیان اینکه خواهان تقویت و توسعه همکاری‌های جاری بین ارتش جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه هستیم که ابعاد و زمینه‌های آن در جلسات کارشناسی قابل احصا و اجراست گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران، توان و قدرت بالای نظامی و تخصص حرفه ای خود را برای رفع تهدیدات و افزایش تعاملات سیاسی، امنیتی و نظامی به کار خواهد بست تا کمک و مددکار شما عزیزان برای انجام مأموریت‌های مهم سیاسی بوده و این آمادگی از طرف ارتش وجود دارد که در پیگری منافع کشور، شما جهادگران عرصه دیپلماسی را همراهی کند.

وی در پایان با گرامیداشت یاد شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی، امام راحل، شهدای مقاومت و دفاع از حرم و امنیت و تشکر از وزیر امور خارجه، گفت: تلاش‌ها و مجاهدت‌های همه عزیزان را ارج می‌نهیم و آرزوی توفیقات روزافزون همه خدمتگزاران به کشور و ملت را از درگاه الهی مسئلت می‌کنم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1183600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =