۶۰ درصد تجارت ایران و روسیه بدون دلار انجام می‌شود

رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با اشاره به سرمایه‌گذاری ۲.۷ میلیارد دلاری این کشور در صنعت نفت ایران، گفت: مطابق آمارهای اعلام شده، و بر اساس توافق دو کشور سهم استفاده از پول دو کشور در مبادلات اقتصادی با حذف دلار تاکنون به ۶۰درصد افزایش یافته است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، «هادی تیزهوش تابان» در مورد توسعه روابط ایران و روسیه، اظهار داشت: کنفدراسیون روسیه پس از شروع درگیری‌های منطقه‌ای با اوکراین تحت تحریم کشورهای غربی قرار گرفت که می‌توان این تحریم‌ها را از نظر شدت با تحریم‌های ایران مقایسه کرد؛ در نتیجه آن علاقه به همکاری میان دو کشور بیش از پیش افزایش یافت.

بن فرحان با پیام ملک سلمان به ایران می‌آید

تیزهوش تابان خاطرنشان کرد: روسیه و ایران با راه‌اندازی یک سیستم تسویه‌حساب با استفاده از ارزهای خود شروع به برداشتن برخی گام‌ها اما بالقوه مهم برای حذف دلار آمریکا از تجارت دو جانبه خود کرده‌اند.

وی تاکید کرد: قرارداد بین بانک‌های مرکزی روسیه و ایران که به طور رسمی در ۲۹ ژانویه برای اتصال سیستم‌های انتقال بین بانکی آنها به امضا رسید بسیار حائز اهمیت است و با تایید مقامات روسی روبل و ریال در تسویه‌های متقابل از ۶۰ درصد فراتر رفته که موفقیت استفاده مشترک از سیستم‌های پرداخت ملی میر و شتاب را تایید کرد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه بیان کرد: نمی‌توان بری توسعه روابط تجاری دو کشور چشم به تجارت‌های یکباره داشت؛ حتی باید شرایط به گونه‌ای تغییر کند که تجار و بازرگانان بتوانند برای قراردادهای بلندمدت و با ثبات برنامه‌ریزی کنند و در طول این مسیر فرایند کاری خود را بهبود داده و بهینه کنند.

تیزهوش تابان گفت: همچنین ضرورت دارد تا تولیدات بر اساس نیاز، سلایق، استانداردها و الزامات بازار هدف صورت گیرد و در واقع تولید با هدف فروش در یک یا چند بازار خاص صورت گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1183989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =