چت‌بات در کلیسا موعظه می‌کند

صدها پروتستان آلمانی به تازگی در مراسم کلیسایی شرکت کردند که یک چت‌بات آنها را موعظه می‌کرد.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ یک الهیدان و فیلسوف از دانشگاه وین و ChatGPT یک سرویس جدید مذهبی راه‌ انداخته‌اند که در کلیسا به مردم موعظه می‌کند.

در مراسمی که به تازگی در کلیسای پرجمعیت سنت پل در شهر فوئرت باواریا برگزار شد، چت‌روبات هوش مصنوعی از ایمانداران کلیسا خواست تا از نیمکت‌ها بلند شوند و خداوند را ستایش کنند. در این مراسم، چت‌روبات با نماد یک مرد سیاه‌پوست ریش‌دار روی صفحه‌بزرگی بالای محراب نمایان شد و شروع به موعظه برای بیش از ۳۰۰ نفری کرد که صبح جمعه برای مراسم آزمایشی کلیسای لوتر حاضر شده بودند. این مراسم به طور کامل توسط هوش مصنوعی برگزار شد.

روبات‌ها از مهمانان المپیک چین پذیرایی می‌کنند

آواتار واعظ با چهره‌ای بی‌حالت و صدایی یکنواخت گفتگ دوستان عزیز برای من باعث افتخار است که در کنار شما هستم و به عنوان اولین هوش مصنوعی در کنوانسیون امسال پروتستان‌ها در آلمان به شما موعظه می‌کنم. این مراسم ۴۰ دقیقه‌ طول کشید و شامل خطبه، دعا و موسیقی کلیسایی بود.

یوناس زیمرلین، محقق و الهیدان ۲۹ ساله دانشگاه وین، گفت: حدود ۹۸ درصد از تمام مراحل مراسم و سخنرانی‌ توسط هوش مصنوعی انجام شد و من سعی کردم که روی تمام مراحل آن نظارت داشته باشم.

جالب است که مراسم کلیسای مبتنی بر هوش مصنوعی یکی از صدها رویدادی بود که در کنوانسیون پروتستان‌ها در شهرهای دیگر برگزار شد و چنان اشتیاق شدیدی را در میان مردم این شهرها ایجاد کرد که مردم قبل از شروع در صف‌های طولانی بیرون از ساختمان کلیسا منتظر ایستادند.

کنوانسون پروتستان‌ها در آلمان هر دو سال یک بار در تابستان در مکان دیگری در آلمان برگزار می‌شود و ده‌ها هزار نفر را به دعا، آوازهای مذهبی و بحث درباره ایمان فرا می‌خواند. آنها همچنین در مورد امور مهم جهان از جمله گرم شدن کره زمین و هوش مصنوعی صحبت می‌کنند.

الان وقتش است

گردهمایی امسال پروتستانی‌ها با شعار «الان وقتش» است، برگزار شد. این شعار یکی از جملاتی بود که زیمرلین زمانی که از چت‌جی‌پی‌تی خواست تا موعظه کند، شنید.

زیمرلین می‌گوید: به هوش مصنوعی گفتم که ما در کنگره کلیسا هستیم و شما یک واعظ هستید. مراسم کلیسا چگونه خواهد بود.

او معتقد است که با کمک هوش مصنوعی در نهایت مراسمی در کلیساها برگزارخواهد شد و مومنان در کلیسا با گوش دادن به موعظه‌های هوش مصنوعی گذشته را پست سر خواهند گذاشت و روی چالش‌های زمان حاضر، غلبه بر ترس از مرگ متمرکز خواهند شد.

واعظی که باعث خنده حضار شد

در این مراسم، گاهی آواتار تولید شده توسط هوش مصنوعی ناخواسته باعث خنده جمع می‌شد؛ مانند زمانی که از حرف‌های عامیانی استفاده می‌کرد و با حالتی بی‌روح به آنها می‌گفت: برای حفظ ایمان‌تان باید دعا کنیم و مرتبا به کلیسا برویم.

برخی از مردم با اشتیاق از این مراسم با تلفن‌های همراه خود فیلمبرداری کردند، در حالی که برخی دیگر با نگاه انتقادی‌ به آن نگاه کردند و از صحبت با صدای بلند در طول دعای خداوند خودداری کردند.

هایدروس اشمیت، فرد ۵۴ ساله‌ای که در زمینه فناوری اطلاعات کار می‌کند، گفت که از شروع این مراسم هیجان‌زده و کنجکاو بود، اما هرچه مراسم بیشتر پیش می‌رفت، آن را ناموفق می‌یافت.

او افزود: این مراسم هیچ قلب و روحی نداشت. آواتارها اصلا احساساتی از خود نشان نمی‌دادند،‌ زبان بدن نداشتند و آنقدر سریع و یکنواخت صحبت می‌کردند که تمرکز روی حرف‌هایشان برایم سخت بود. اما شاید این مراسم برای نسل جوانی که با فضای دیجیتال و اینترنت بزرگ شده‌اند، متفاوت باشد.

مارک یانسن، کشیش لوتری ۳۱ ساله که گروهی از نوجوانان شهر خود را به این مراسم آورده بود، بیشتر تحت تاثیر این مراسم قرار گرفته بود. او گفت: فکر می‌کردم که اوضاع بدتر از این باشد، اما بعد از شروع مراسم واقعا شگفت‌زده شدم. هوش مصنوعی کارش را به خوبی انجام داد.

آنا پوزیو، محقق ۲۸ ساله اخلاق فناوری از دانشگاه توئنته در هلند نیز در این مراسم شرکت کرده بود. او گفت که فرصت‌های زیادی را در استفاده از هوش مصنوعی در مذهب می‌بیند؛ مانند ارائه خدمات مذهبی آسان‌تر و فراگیرتر برای مؤمنانی که به دلایل مختلف نمی‌توانند به کلیسا بیایند.

البته با اشاره به اینکه استفاده از هوش مصنوعی در دین خطراتی نیز دارد، گفت: چالشی که می‌بینم این است که هوش مصنوعی بسیار شبیه انسان است و به همین دلیل احتمال اینکه انسان فریب او را بخورد، کم نیست.

زیمرلین گفت که قصد او جایگزین کردن رهبران مذهبی با هوش مصنوعی نیست. در عوض، او استفاده از هوش مصنوعی را راهی برای کمک به آنها در کارهای روزمره خود در جمع می‌داند.

او افزود: برخی از کشیش‌ها به دنبال الهام گرفتن در ادبیات هستند، پس چرا از هوش مصنوعی برای گرفتن ایده در مورد خطبه‌های خود استفاده نکنند؟ مردم مایلند که کشیش‌ها زمان بیشتری را برای راهنمایی معنوی در اختیارشان قرار دهد، پس روند نوشتن خطبه را یک روبات‌چت می‌تواند تسریع بدهد تا کیشش‌ها به کارشان برسند.

زیمرلین معتقد است که هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای در زندگی ما رسوخ می‌کند و در تمام جنبه‌های زندگی‌مان وارد می‌شود. به همین دلیل است که باید یاد بگیریم که با آن کار کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1185338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =