چه آینده‌ای پیش‌روی بازار بورس قرار دارد؟

یک کارشناس بازار سرمایه آینده‌ای مثبت و روشن را برای بازار سهام پیش‌بینی کرد و گفت: سال ۹۹ شاهد ایجاد هیجان کاذب و غافلگیرکننده‌ در بازار بودیم که در این زمینه دولت قبل باعث تشدید به‌هم‌ریختگی مسیر واقعی شاخص بورس و همچنین ضرر و زیان سنگین سهامداران در بازار سهام شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، «نیما میرزایی» ضمن ارزیابی نوسانات اخیر بازار سهام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امکان تکرار ریزش شاخص بورس در بازار مشابه سال ۹۹ وجود دارد یا خیر، افزود: معاملات بورس در سال ۹۹ از ویژگی خاص برخوردار بود مبنی بر اینکه در آن سال رشد بازار به دلیل دستکاری دولت جهش بیشتری را پیدا کرده بود.

بازارهای بورس در سال جاری طبقه‌بندی می‌شوند

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در آن زمان شاهد ایجاد یک هیجان کاذب و غافلگیرکننده‌ در بازار بودیم و دولت قبل باعث به‌هم‌ریختگی مسیر واقعی شاخص بورس و ضرر و زیان سنگین سهامداران در بازار سهام شد.

وی ادامه داد: این مساله که دولت فعلی اشتباهات دولت قبل را که هزینه سنگینی هم برای کشور ایجاد کرده بود، تکرار نکرده است باید به عنوان اتفاقاتی مثبت تلقی کرد و می‌توان از آن به عنوان اقدام مثبت مسوولان در دولت سیزدهم سخن گفت.

میرزایی بُعد دیگر معاملات بازار را مربوط به مردم دانست و گفت: همچنان شاهد تعداد زیادی از سهامداران خرد و حقیقی در بازار سهام هستیم که به‌صورت مستقیم معامله می‌کنند؛ این امر می‌تواند پتانسیل ایجاد یک هیجان بزرگ در بازار را ایجاد کند.

بورس همچنان از بی‌اعتمادی ناشی از عملکرد دولت قبل رنج می‌برد

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: تا زمانی که در بازار شاهد حضور مستقیم سهامداران خرد و سرمایه‌گذاری مستقیم باشد زمینه وجود برخی از هیجانات فراهم است، اما با این حال اکنون تکرار هیجانات در بازار با آن شتاب سال ۹۹ دور از ذهن به نظر می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه راه‌حل این اتفاق چیزی جز هدایت سرمایه سهامداران خرد به سمت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری و نیز شرکت‌های سبدگردانی رسمی نیست، گفت: توسعه آنها در ۲ سال گذشته به صورت قوی صورت گرفت و شاهد افزایش حجم ورود نقدینگی به این صندوق‌ها بودیم.

میرزایی با بیان اینکه همچنان افزایش میزان ورود نقدینگی به صندوق‌ها جای کار دارد، افزود: سازمان بورس عملکرد قابل دفاعی را از این حوزه بر خود جای گذاشته است و می‌تواند با خلاقیت‌های جدید سیل بیشتری از سهامداران خرد را وارد سرمایه‌گذاری غیرمستقیم کند که در این صورت کمتر شاهد تکانه‌های شدید در بازار خواهیم بود.

پیش‌بینی آینده بازار سهام

این کارشناس بازار سرمایه آینده معاملات بازار سهام را مورد ارزیابی قرار داد و اظهار داشت: بازار سرمایه اکنون در مسیر صعود قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بازار سهام در افق یک یا ۲ سال آینده می‌تواند گفت رشدهای خوبی را تجربه کند، اما از این موضوع نباید غافل ماند که سبدهای مختلف سرمایه‌گذاری در بازار از بازدهی یکسان برخوردار نیستند.

میرزایی بازار سرمایه را مکانی برای افراد حرفه‌ای دانست و گفت: این موضوع بدین معنا است که یا سهامدار باید جزو سرمایه‌گذاران حرفه‌ای باشد یا باید در این بازار از روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم استفاده کند تا از تجربه، دانش و مهارت افراد حرفه‌ای و کار بلد بازار سرمایه استفاده کند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1185657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =