سرانجام شورش واگنرها در روسیه چه شد؟

سرانجام پریگوژین رئیس واگنر در روسیه همراه با نیروهای واگنر مقر منطقه نظامی جنوبی را ترک کردند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز،  واگنر یا ارتش خصوصی واگنر یک گروه شبه نظامی یا شرکت نظامی خصوصی با وابستگی غیر مستقیم به ارتش روسیه است که با استخدام داوطلب در جنگ‌های نیابتی مشارکت می‌کند. مشارکت در جنگ داخلی سوریه، جنگ در دونباس و حمله روسیه به اوکراین از جمله فعالیت‌های این گروه است.

گروه واگنر در روسیه را بیشتر بشناسید

کشورهای غربی این گروه را تحریم کرده و آن‌ها را متهم به ارتکاب جنایت‌های سازمان یافته با استخدام افراد شرور فراملیتی می‌کنند که در پروژه‌های جنگی بنفع روسیه وارد عمل می‌شوند.

از مدتی پیش میان این گروه و رئیس آن با ارتش روسیه در جنگ اوکراین اختلافات شدیدی بروز پیدا کرده بود به نحوی که ارتش روسیه آنها را به فروش اطلاعات جنگی در ازای پول به ارتش اوکراین متهم کرد و در مقابل گروه واگنر نیز ارتش روسیه را به فریب پوتین در رابطه با پیشرفت‌های جنگی در اوکراین متهم کرد.

به نظر می‌رسد درگیری‌های پیش‌آمده، اختلافات را شدت بخشیده و خطر جنگ داخلی میان نیروهای نظامی روسیه را افزایش داده است.

و در نتیجه شورش نظامی نیروهای «واگنر» روسی علیه ارتش این کشور، انتظار و اضطرابی بر جهان حاکم شده و واکنش‌ها آغاز شده است. «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه قبل از جدی شدن این چالش و درگیری، متعهد شد که اقدامات سخت‌گیرانه و سختی علیه نیروهای واگنر انجام خواهد داد.

شورش واگنر و پاسخ قاطع مسکو

پوتین امروز (شنبه، ۲۴ژوئن) در پی اعلام شورش گروه واگنر علیه رهبری ارتش، این گروه را به اقدامات سختگیرانه و خشن تهدید کرد. در حالی که «یوگنی پریگوژین» رهبر این گروه، امروز تهدید کرد که در حال پیش‌روی به سمت مسکو، پایتخت روسیه است و قبل از این هم، نیروهای وی بر اماکن نظامی در شهر روستوف مسلط شده‌اند.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه در واکنشی تند به تحولات اخیر و در نطقی تلویزیون «همه شهروندان روسیه، نیروهای مسلح، نیروهای اجرایی قانون و نیروهای ویژه» را مخاطب قرار داد و با اشاره به اقدامات شبه‌نظامیان گروه واگنر و یوگنی پریگوژین مدیر آن، این اقدامات را «خیانت در داخل کشور» و «شورش مسلحانه» خواند.

رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی کوتاه و تندش تصریح کرد: هر آن‌کس که این شورش را سازماندهی کرده، تلاش داشته کشور را تسلیم کند و آن را به جنگ داخلی بکشاند؛ ما پاسخ سختی به این شورش مسلحانه می‌دهیم.

ترکیه، چچن و بلاروس: حامیان روسیه

در ابتدای این درگیری و امروز دو کشور موضع مشابهی از حمایت را درباره تحولات روسیه اعلام کرده‌اند که اولین آن‌ها جمهوری چچن و دومی نیز بلاروس بود؛ ساعاتی قبل ترکیه نیز به جمع حامیان پیوست. براساس گزارش‌های رسانه‌ای، «رمضان قدیروف»، رئیس جمهوری چچن اعلام کرد: نیروهایش آماده بودند تا در خنثی کردن شورش پریگوژین کمک کنند و در صورت لزوم از روش‌های خشن استفاده کنند.

قدیروف، به عنوان یکی از متحدان پوتین، افزود که هر آنچه در حال رخ دادن است خنجر از پشت و یک قیام واقعی نظامی است. وی ادامه داد: بارها و بارها گفته‌ام که جنگ مکان مناسبی برای برجسته کردن اختلافات شخصی و حل اختلافات پشت سرمان نیست.

رئیس جمهوری چچن، مبارزان روسی را مورد خطاب قرار داده و از آن‌ها خواست در دام تحریک نیفتند. او خطاب به شورشیان گفت: «مهم نیست که چه اهدافی را تعیین کرده‌اید و چه وعده‌هایی به شما داده شده است؛ دقیقاً اکنون امنیت و وحدت جامعه روسیه بالاتر از هر ملاحظه دیگری است».

بر اساس خبری که در کانال رسمی ریاست جمهوری بلاروس در پیام‌رسان تلگرام منتشر شد، دومین کشور حامی از مسکو، بلاروس بود؛ که پوتین با «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس جمهور این کشور تماس گرفته و درباره وضعیت و تحولات اخیر روسیه گفت‌وگو کرد.

لوکاشنکو در این تماس، حمایت خود را از پوتین در مواجهه با شورش واگنر اعلام کرد. کاخ کرملین همچنین اعلام کرد که پوتین با روسای جمهور ازبکستان و قزاقستان نیز تلفنی گفت‌وگو کرده اما جزئیات بیشتری از این گفت‌وگوها ارائه نداد.

شورای امنیت بلاروس هم بعد از این رایزنی‌ها در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما متحد روسیه بودیم و هستیم و نمی‌توانیم از حوادثی که در این کشور رخ می‌دهد جدا بمانیم.

کاخ ریاست‌جمهوری روسیه هم ساعتی پیش از گفت‌وگوی تلفنی «ولادیمیر پوتین» با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود در خصوص تحولات مسکو خبر داد. خبرگزاری «اسپوتنیک»، طبق اعلام کرملین نوشت: اردوغان طی گفت‌وگوی تلفنی با پوتین، حمایت کامل خود را از اقدامات رهبری روسیه در پی تلاش برای شورش مسلحانه در این کشور اعلام کرد.

هشدار روسیه به غرب در مورد استفاده ابزاری از گروه واگنر

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو به کشورهای غربی هشدار داده که از سرکشی گروه واگنر برای رسیدن به اهداف روس هراسانه خود استفاده نکنند.

این وزارتخانه با بیان اینکه اطمینان داریم که وضعیت در روسیه در آینده نزدیک راه حل خود را پیدا خواهد کرد، افزود: از درک این موضع اصولی توسط متحدان و شرکای خارجی خود که اکنون کاملاً آن را احساس می کنیم، بسیار قدردانیم.

مسکو دستور بازداشت پریگوژین را صادر کرد

مسکو با اعلام صدور دستور بازداشت پریگوژین، رهبر واگنر، به اعضای این گروه ضمانت امنیتی داد تا به مواضع خود برگردند.

وزارت دفاع روسیه به اعضای واگنر گفت: شما فریب خوردید و به ماجراجویی جنایتکارانه کشیده شدید.

وزارت دفاع روسیه همچنین مدعی شد که شماری از نیروهای عضو گروه واگنر درخواست بازگشت به محل استقرار دائمی خود کرده‌اند.

شهردار مسکو از لغو تمامی رویدادهای عمومی در مسکو به دلیل اعلام رژیم ضد تروریسم در پایتخت خبر داد.

گروه واگنر پذیرفت که به شورش پایان دهد

براساس اعلام سرویس مطبوعاتی رئیس‌جمهور بلاروس با توافق رئیس‌جمهور روسیه با پریگوژین گفت‌وگو کرد.

سرویس مطبوعاتی رئیس‌جمهور بلاروس گزارش داد، پریگوژین پیشنهاد لوکاشنکا برای توقف جنبش واگنر در روسیه و برداشتن گام‌های بیشتر برای تنش‌زدایی را پذیرفت.

درحال حاضر پیش‌نویس گزینه قابل قبولی برای حل و فصل وضعیت گروه واگنر با ضمانت‌های امنیتی برای مبارزان آن وجود دارد.

پیام عقب نشینی رئیس واگنرها

یوگنی پریگوژین رئیس گروه واگنر به دنبال توافق بر سر پایان شورش در یک پیام صوتی گفت: برای جلوگیری از خونریزی ما کاروان‌های خود را به پایگاه‌ها باز می‌گردانیم.

لوکاشنکو جزییات گفتگو با رئیس واگنر را به پوتین اعلام کرد

 رئیس جمهور بلاروس جزئیات مکالمه تلفنی خود با پریگوژین را با همتای روسی‌ خود در جریان گذاشت.

کرملین: نیروهای واگنر تحت پیگرد قانونی قرار نخواهند گرفت

بیانیه کاخ کرملین درباره تحولات امروز روسیه:  نیروهای "واگنر" که در رویدادهای امروز شرکت کرده اند تحت پیگرد قانونی قرار نخواهند گرفت.

- نیروهای واگنر که تمایل داشته باشند می‌توانند با وزارت دفاع قرارداد ببندند.

- پوتین و لوکاشنکو صبح (امروز) در مورد میانجیگری مینسک برای حل و فصل توافق کردند؛ این ابتکار شخصی رئیس جمهور بلاروس بود.

- هدف برتری برای جلوگیری از خونریزی و درگیری داخلی وجود داشت که تلاش لوکاشنکا در راستای این اهداف بود.

- وضعیت امروز به هیچ وجه بر روند عملیات ویژه نظامی تأثیری نخواهد گذاشت، نیروها ضد حمله را با موفقیت دفع کردند، عملیات ادامه خواهد یافت.

پریگوژین منطقه نظامی جنوبی را ترک کرد

سرانجام پریگوژین رئیس واگنر همراه با نیروهای واگنر مقر منطقه نظامی جنوبی را ترک کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1186799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =