بایدن فعلا تنها نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود / فاصله قابل توجه ترامپ با سایر رقبای جمهوری خواه

فواد ایزدی با اشاره به دیکتاتوری دو حزبی در آمریکا که به احزاب سوم امکان حضور در انتخابات داده نمی‌شود و درون حزب نیز قوانین حزب شرایط شرکت نامزدها را تعیین می‌کند اظهار کرد: حزب دموکرات آمریکا فعلا اعلام کرده که انتخابات درون حزبی نخواهد داشت و بایدن نماینده آنها خواهد بود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، کمتر از یک سال و اندی تا انتخابات ریاست جمهوری آتی ایالات متحده آمریکا باقی مانده و چهره‌های سیاسی مختلف فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند. بر اساس یک سنت سیاسی در آمریکا، معمولا حزبی که رئیس جمهور به آن تعلق دارد نامزد دیگری را معرفی نمی‌کند؛ هر چند که به دلیل شرایط سنی و اختلالات روانی جو بایدن اما و اگرهای زیادی در این ارتباط وجود دارد. در مقابل جمهوری‌خواهان نیز شرایط نسبتا نامعلومی دارند. دونالد ترامپ –رئیس جمهور سابق آمریکا- که از شانس بیشتری در مقایسه با سایر رقبای جمهوری خواه خود برخوردار است، چند پرونده قضایی فعال دارد که در برخی از آنها محکوم شده است. به همین دلیل گروهی از کارشناسان بر این باورند که شانس نامزدی در انتخابات به او داده نخواهد شد. سایر نامزدهای جمهوری خواه نیز مورد اقبال عمومی نیستند. همه این مسائل در گفتگو با دکتر فواد ایزدی –تحلیلگر مسائل بین الملل و کارشناس آمریکا- مورد بررسی قرار گرفت.

ترامپ همچنان پیشتاز نظرسنجی‌های انتخاباتی آمریکا / فقط یک بیماری کشنده می‌تواند مانع نامزدی مجدد بایدن شود

این کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به سوالی در مورد اجازه به ترامپ برای شرکت در انتخابات اظهار کرد: دموکرات‌ها و رقبای جمهوری خواه ترامپ تمایل دارند که او را متوقف کنند؛ اگرچه او چند پرونده فعال دارد، اما هدف برخی پرونده‌ها این است که مانع نامزدی او در انتخابات شوند. ایزدی در خصوص اینکه چقدر رقبا موفق به حذف ترامپ خواهند شد، گفت: به هرحال ترامپ منابع مالی و وکلای خوبی در اختیار دارد و همچنین برخی قضاتی که احتمالا پرونده او را قضاوت خواهند کرد، منصوب خود او هستند.

از نظر وی، اگرچه یک طرف سعی زیادی برای متوقف کردن ترامپ دارد، اما در مقابل رئیس جمهور پیشین هم امکانات خوبی دارد و از آنها استفاده خواهد کرد. این کارشناس مسائل بین الملل در مورد سنت سیاسی در آمریکا مبنی بر اینکه حزبی که رئیس جمهور به آن تعلق دارد، معمولا نامزد دیگری معرفی نمی‌کند، تصریح کرد: این سنت در آمریکا وجود دارد اما برخی مواقع این سنت شکسته شده است. وی افزود: در انتخابات سال 1980 با توجه به شکستی که «کارتر» در مقابل ایران داشت، مشخص بود که شانسی برای پیروزی ندارد و بر همین اساس «تد کندی» -برادر جان اف کندی- رقیب او شد.

ایزدی با اشاره به اینکه اکنون هم افرادی از درون دموکرات‌ها –از جمله رابرت اف کندی- برای رقابت با بایدن اعلام آمادگی کرده‌اند، تصریح کرد: اتفاقا در نظرسنجی‌ها درصد بی اعتمادی به بایدن در مقایسه با «رابرت اف کندی» بیشتر است اما با توجه به دیکتاتوری دو حزبی در آمریکا، احزاب سوم امکان حضور عملی در انتخابات را ندارند و درون حزب نیز قوانین حزب شرایط شرکت نامزدها را تعیین می‌کند. به گفته این کارشناس مسائل بین الملل، حزب دموکرات آمریکا فعلا اعلام کرده که انتخابات درون حزبی نخواهد داشت و بایدن نماینده آنها خواهد بود.

البته وی با اشاره به اینکه تا انتخابات زمان نسبتا زیادی باقی مانده و شرایط جسمی و سنی بایدن خوب نیست، هرگونه احتمالی را در خصوص تغییر برنامه حزب دموکرات برای انتخاب پیش‌رو را متصور دانست. ایزدی در مورد احتمال نامزدی «کاملا هریس» در صورت مرگ بایدن گفت: در چنین شرایط او نیز باید مثل سایر نامزدها ابتدا در انتخابات درون حزبی رقابت کند و در صورت پیروزی می‌تواند نماینده حزب باشد.

کارشناس مسائل بین الملل در گزینه‌های حزب جمهوری خواه خاطر نشان کرد: فعلا ترامپ در نظرسنجی‌ها با یک فاصله 20 الی 30 درصدی از دسانتیس برتری دارد و سایر رقبا هم فاصله شانسی در برابر او ندارند؛ به همین دلیل است که می‌خواهند از نظر حقوقی او را ساقط کنند زیرا در صورت تداوم این شرایط او نامزد جمهوری‌خواهان خواهد بود.

ایزدی در خصوص چالش‌های  رئیس جمهور آتی آمریکا در حوزه سیاست خارجی گفت: آمریکا در حوزه‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی، قدرت نرم، نهادسازی و ... رو به افول است و هر کسی رئیس جمهور بشود باید ذیل این روند افولی کار خود را ادامه بدهد. وی افزود: اگر رئیس جمهور آتی آمریکا هوشمند باشد، از «فرود نرم» استفاده خواهد کرد؛ این اصطلاح در آمریکا بدان معنی است که اگر وضعیت خوبی ندارید، مجموعه را به صورت آرام بنشانید که فرود سخت در مقابل آن قرار دارد و به معنای سقوط است.

از نظر این کارشناس مسائل بین الملل، در حال حاضر رهبران خوبی در آمریکا –چه در حزب دموکرات و چه جمهوری خواه- وجود ندارد و نفوذ پول در سیستم سیاسی این کشور کاملا آشکار است. وی با بیان اینکه 80 درصد مردم آمریکا سلامت روانی بایدن برای ریاست جمهوری دوره بعد را قبول ندارند، خاطر نشان کرد: ترامپ نیز دو ماه پیش به دلیل پرداخت 5 میلیون دلار برای تعرض جنسی محکوم شد؛ یعنی در کشور 330 میلیون نفری فعلا دو انتخاب وجود دارد که یکی از آنها سلامت روانی ندارد و دیگر سابقه تعرض جنسی داشته و در دادگاه محکوم شده و این وضعیت خوبی برای یک کشور نیست.

وی تاکید کرد: حتی اگر این افراد هم نباشند، در بین سیاستمداران آمریکایی افراد شاخص، توانمند، آگاه از شرایط بین المللی وجود ندارد که خود این امر یکی از دلایل افول آمریکا هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1187697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =