عملیات مرمت بازار قیصریه قزوین در دست بررسی است / بودجه ناکافی از مشکلات عمده میراث فرهنگی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: ما بناهای تاریخی متعددی در استان داریم که با توجه به تعداد بی‌شمار آنها و همچنین نبودن اعتبارات کافی فقط در حد رفع خطر می‌توانیم به آنها رسیدگی کنیم.

علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، درباره علت ریزش بخشی از سقف بازار قیصریه و اقداماتی که میراث‌ فرهنگی این استان در این‌باره انجام داده اظهار کرد: عوامل متعددی در تخریب و ریزش سقف بازار قیصریه موثر بوده که در دست بررسی است، همچنین اقداماتی با همراهی مالکین و شهرداری قزوین و میراث فرهنگی انجام شده و عملیات آواربرداری و رفع خطر صورت گرفته و امیدواریم هرچه سریع‌تر مابقی عملیات مرمت در راستای بازار قیصریه نیز به زودی انجام شود.

میراث فرهنگی استان فارس نیازمند حمایت‌های دولت / آرامگاه سعدی باید مقاوم‌سازی شود

وی در پاسخ به این سوال که به غیر از بازار قیصریه، بنای تاریخی دیگری هم در این استان وجود دارد که در معرض خطر باشد یا خیر، گفت: خطر بالقوه تخریب در بسیاری از بناهای تاریخی ما در جای جای استان وجود دارد و سعی می‌کنیم برخی از این‌ بناها را از طریق واگذاری به بخش خصوصی و تعداد بسیار کمی از آنها را از طریق اعتباراتی که به اداره کل میراث فرهنگی استان اختصاص پیدا می‌کند مرمت کنیم.

خزائلی افزود: ما بناهای تاریخی متعددی در استان قزوین داریم که با توجه به تعداد بی‌شمار آنها و همچنین عدم وجود اعتبارات کافی فقط می توانیم در حد رفع خطر به آنها رسیدگی کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع دستی استان قزوین در پاسخ به این سوال که آیا کمک و حمایت اعم از مالی و غیره از میراث فرهنگی این استان به خوبی صورت می‌گیرد یا خیر، گفت: تا کنون کمک‌های شایان توجهی را از دولت دریافت کرده‌ایم، به ویژه در سفر اخیر ریاست محترم جمهور به قزوین مصوبات بسیار خوبی داشتیم  و پس از آن نیز توانستیم برای اعتباراتی که در این سفر مصوب شده بود، تخصیص‌هایی را داشته باشیم.

وی افزود:موضوع آزادسازی دولتخانه صفوی شهر قزوین که سالها به عنوان یکی از مطالبات جدی میراث فرهنگی در استان مطرح بود،  از مصوبات سفر دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ به قزوین است که به طور جدی پیگیر تحقق آن هستیم.

خزائلی همچنین در رابطه با بودجه میراث فرهنگی استان عنوان کرد: مشکل بودجه، از موضوعاتی است که  همواره آقای ضرغامی وزیر محترم نیز به آن اذعان داشته و عنوان کرده اند که وزارت میراث فرهنگی بودجه کافی برای رسیدگی لازم به حوزه‌های ماموریتی خود دریافت نمی کند.

وی همچنین درباره پتانسیل‌های گردشگری که در استان قزوین وجود دارد، گفت: ما در معرفی شهر قزوین دارای عقب‌ماندگی‌های جدی هستیم که بخشی از این موضوع به بودجه اختصاص یافته به میراث فرهنگی این استان بازمی‌گردد که البته باید فعالیت‌های جدی‌تری در این زمینه داشته باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با اشاره به رویدادهای مهم ملی و جهانی حوزه میراث فرهنگی استان طی سال‌های اخیر  گفت:  تهیه و تکمیل پرونده ثبت جهانی سعدالسلطنه به عنوان اولین اثر جهانی استان، آیین نکوداشت پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس خوشنویسی و میراث مکتوب و به‌زودی نیز  میزبانی دومین همایش چند رسانه‌ای میراث فرهنگی از جمله رویدادهای مهم حوزه میراث فرهنگی استان در سال‌های اخیر به شما می رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1187721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =