سکوت عجیب وزارت صمت در تولید گوشی‌های فیک نوکیا و سامسونگ در ایران

بر اساس اسناد به‌دست‌آمده، وزارت ارتباطات نسبت به تولید موبایل بدون مجوز قانونی در کشور هشدار داده‌ است؛ اما مشخص نیست چرا مسئولان وزارت صمت نسبت به اقدامات غیرقانونی شرکت سازنده گوشی‌های فیک نوکیا و سامسونگ در ایران واکنش نشان نداده‌اند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، هفته گذشته گزارشی با تیتر «یک اتفاق عجیب در بازار تلفن همراه ایران» منتشر شد که بازتاب بسیاری زیادی در رسانه‌ها و فضای مجازی پیدا کرد. خبرنگار ما در آن گزارش گفته بود: اخیراً برخی از مدل‌های تلفن همراه سامسونگ و نوکیا بدون صدور مجوز از سوی شرکت اصلی، توسط شرکت‌های داخلی تولید شده است؛ اما مسئولان وزارت صمت و وزارت ارتباطات حاضر به پاسخگویی و شفاف‌سازی در این باره نیستند.

بیشتر بخوانید:

پشت‌پرده تولید سامسونگ‌ ایرانی بدون دریافت مجوز از شرکت مادر

بر اساس برخی اسناد به‌دست‌آمده می‌توان گفت که یکی از مقامات وزارت ارتباطات نسبت به تولید موبایل بدون مجوزهای قانونی این وزارتخانه هشدار داده‌ است؛ اما مشخص نیست چرا مسئولان وزارت صمت نسبت به اقدامات غیرقانونی شرکت سازنده گوشی‌های نوکیا و سامسونگ واکنش نشان نمی‌دهند.

بنا بر مفاد نامه‌ای که امیر محمدزاده لاجوردی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خطاب به معاون وزیر صمت ارسال کرده است؛ اقدام یک شرکت داخلی برای تولید و ساخت موبایل بدون مجوز وزارت ارتباطات بوده و به همین دلیل اعطا پروانه ساخت و فروش این گوشی‌های تولیدشده در بازار غیرقانونی بوده است.

گوشی‌های فیک

گوشی‌های فیک

در متن نامه به این مسئله اشاره شده که یک شرکت داخلی بدون دریافت مجوز اقدام به تولید گوشی‌های Samsung و Nokia کرده و به‌صورت غیرقانونی آن‌‍‌ها را در بازار عرضه کرده است.

طبق شواهد موجود؛ یک شرکت داخلی که در حوزه تولید گوشی‌های ساده و هوشمند فعالیت می‌کند، توانسته است با دست‌مایه قراردادن شعارهایی مثل خودکفایی، صرفه‌جویی ارزی و دورزدن تحریم، اجازه وزارت صمت جهت تولید و فروش محصولات بدون دریافت نمایندگی در بازار را دریافت کند.

باتوجه‌به نامه رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌توان گفت که این اقدام عجیب بر اساس مجوز صادرشده از سوی مسئولان وزارت صمت صورت پذیرفته است. احتمالاً این شرکت با واردات قطعات اولیه، نسبت به مونتاژ و فروش برخی محصولات نوکیا و سامسونگ اقدام می‌کند. این در حالی است که علاوه بر نیاز به اخذ نمایندگی از شرکت اصلی تولید هر نوع دستگاه فرستنده بی‌سیم وابسته به مجوز از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز است و این مسئله در صورت عدم برخورد می‌تواند اعتماد مردم را به تولیدکنندگان داخلی خدشه‌دار کند.

آیا واقعاً گوشی‌های نوکیا و سامسونگ در ایران کپی شده‌اند؟

بر اساس بررسی‌های انجام‌شده ، در سامانه جامع تجارت، قسمتی به‌عنوان استعلام شناسه کالا وجود دارد؛ استعلام شناسه کالا مربوط به برخی از گوشی‌های ساده که با برند نوکیا در بازار فروخته می‌شود، نشان می‌دهد که این کالاها در ایران و توسط یک شرکت داخلی تولید شده است.

همچنین در بخش مشخصات کالا، از این گوشی‌ها به‌عنوان یک تولید ایرانی یاد شده است. عجیب اینجاست که در سامانه جامع تجارت و سامانه جامع گارانتی، شرکت اصلی نوکیا در کشور فنلاند ثبت شده است، اما یک بررسی ساده نشان می‌دهد که شرکت نوکیا فعالیت رسمی در ایران ندارد؛ در تارنمای شرکت نوکیا، هیچ موردی در خصوص اخذ نمایندگی یا تأییدیه در ایران مشاهده نمی‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1192001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =