طلاق؛ بحران کلان شهرها / چطور بفهمیم برای ازدواج آمادگی داریم؟

روانشناس عنوان کرد: طلاق با توجه به آماری که در کشور ما هست، از حد نرمال خارج شده و به عنون یک شاخص بحرانی بودن شرایط جامعه مطرح است. امروزه طلاق به خصوص در کلان‌شهرها به جایی رسیده است که از هر ۱۰ ازدواج یکی از آن‌ها به طلاق ختم می‌شود.

علیرضا شریفی‌یزدی روانشناس اجتماعی در رابطه با علل افزایش طلاق در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز گفت: امروزه در این سه یا چهار سال اخیر مهم‌ترین دلیل افزایش طلاق مسائل اقتصادی، دومین عامل مسئله اعتیاد، سومین عامل بحث دخالت خانواده‌ها و چهارمین عامل نداشتن مهارت‌های زندگی در زوجین است که آموزش ندیده‌اند. از دیگر عوامل می‌توان به خیانت، تفاوت‌های فرهنگی، همخوان نبودن اهداف در ادامه زندگی اشاره کرد.

 ۵ درصد ازدواج‌های دانشجویی به طلاق منجر شده است

 وی افزود: امروزه طلاق به خصوص در کلان شهرها به جایی رسیده است که از هر ۱۰ ازدواج یکی از آن‌ها به طلاق ختم می‌شود.

 شریفی‌یزدی گفت: مهم‌ترین آسیب طلاق، فروپاشی خانواده است. طلاق همیشه آسیب است انتخاب بین خوب و بد نیست بلکه انتخاب بین بد و بدتر است؛ حتی اگر ما طلاق درستی هم بگیریم، آسیب‌های خودش را به دنبال دارد. سطح رضایت در ازدواج دوم ۴۰ درصد است و در ازدواج اول ۸۰ درصد می‌تواند، باشد. معمولا گر ازدواج دومی نیز صورت بگیرد، رضایت در آن ازدواج وجود ندارد و افرادی که مجرد یا مطلقه هستند وارد روابط مثلثی و موازی شده و باعث فروپاشی خانواه‌ها می‌شوند. از طرفی افسردگی، اضطراب، وسواس فکری، خشم و اختلالات روانی از جمله مشکلاتی هستند که یک فرد مطلقه تجربه می‌کند و از نظر اقتصادی، چون برخی توانایی ندارند بعد از طلاق زندگی خود را بچرخانند به خصوص خانم‌ها، معضلات اقتصادی برایشان ایجاد می‌شود. برخی بعد از طلاق در دام اعتیاد مثل مواد مخدر الکل و قرص‌های روانگردان می‌افتند.

 روانشناس عنوان کرد: طلاق با توجه به آماری که در کشور ما هست، از حد نرمال خارج شده و به عنوان یک شاخص بحرانی بودن شرایط جامعه مطرح است.

 وی در رابطه با لزوم مراجعه به مشاور عنوان کرد: قطعا در بحث مهارت‌های اجتماعی و زندگی نیاز است که ما خدمات مشاوره و روانشناسی داشته باشیم که برخی از نهادها مانند بهزیستی، آموزش و پرورش و نیروی انتظامی خدمات نسبتا ارزانی ارائه می‌دهند که حالا کیفیت آن‌ها را باید روانشناسان و مراجعان تایید کنند ولی گران بودن خدمات مشاوره و روانشناسی که بخش بزرگی از جامعه در پرداخت آن  ناتوانند، خود مسئله بزرگی است؛ چراکه خدمات روانشناسی، خدمتی مستمر است و گاهی مردم باید برای بهبود خود تا ۲۰ جلسه مراجعه کنند و مانند پزشکی نیست که افراد با یک بار مراجعه و مصرف قرص و دارو رو به بهبودی روند و چون خدمات گران است بسیاری از زوج‌ها نمی‌توانند قبل و بعد از ازدواج از این خدمات استفاده کنند.

 روانشناس گفت: بحث دیگری که باعث طلاق زوج‌ها می‌شود، ازدواج‌های زودرس است. ما در کشورمان چیزی حدود ۱۵ هزار ثبت طلاق سالیانه داریم. در کودک همسری قبل از  ۱۵سالگی این فرزندان به اصرار خانواده‌هایشان تن به ازدواج می‌دهند که معمولا هم با شکست مواجه می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهد که مشاوره درست قبل ازدواج تا ۷۰ درصد امکان انواع طلاق مانند طلاق عاطفی، رسمی و جنسی را کاهش می‌دهد.

 روانشناس در رابطه با اینکه چگونه متوجه شویم برای ازدواج آمادگی داریم گفت: در گام اول احساس خود فرد است. در گام بعدی مسئله سن است که ما اصل برای خانم‌ها تا قبل از ۲۳ و برای آقایون تا قبل از ۲۵ سال توصیه نمی‌کنیم ازدواج صورت بگیرد. نکته سوم نقطه نظر یک متخصص است که ببیند آیا این فرد آمادگی لازم برای مسئولیت‌پذیری نقش همسری و والدگری را دارد یا ندارد.

 شریفی‌یزدی اظهار داشت: متاسفانه فرزندان طلاق بیش‌ترین آسیب را می‌بینند و طلاق عاطفی از طلاق رسمی بیشتر آسیب می‌زند. فرزند هم در طلاق عاطفی و هم در طلاق رسمی، در دروان نوجوانی دچار انواع مشکلات می‌شود. افسردگی، اضطراب و اعتماد به نفس پایین، ضعف در تصمیم‌گیری را تجربه می‌کند و احتمال اینکه دچار آسیب‌های اجتماعی شود، بسیار بیشتر است. البته منظور من از طلاق الزاما طلاق رسمی نیست حتی فرزند طلاق رسمی  شرایط بهتری از فرزندان طلاق عاطفی دارند.

 انتهای پیام/

کد خبر: 1192119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =