کاهش سهم تحقیق و توسعه از بودجه کشور در ۱۸ سال گذشته/ تحریم ابزار دشمن برای مقابله با حرکت علمی ایران است

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با بیان این که سهم تحقیق و توسعه از بودجه کشور در ۱۸ سال گذشته کاهش یافته است، گفت: تحریم ابزار دشمن برای مقابله با حرکت علمی ایران است.

یعقوب فتح اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تاثیر تحریم‌ها بر پژوهش‌های دانشگاهی در کشور، اظهار کرد: پژوهش علاوه بر نیروی انسانی خلاق و مبتکر به ابزار نیاز دارد. برخی از این ابزارها به دنبال حمایت جدی معاونت علم و فناوری از شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌شود و بخش دیگر که به ابزارهای بسیار پیشرفته برمی‌گردد، وارداتی است.

بیشتر بخوانید:

تاخیر در چاپ مقالات ایرانی به دلیل تحریم‌ها

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با اشاره به این که نظام استکبار به منظور مهار جریان علمی به ایران از ورود این ابزارها به کشور جلوگیری می‌کند، افزود: این ابزارها در انجام تحقیقات پیشرفته و ساختارشکن مهم هستند. به همین دلیل، تحریم ابزارهای مورد نیاز در علم می‌تواند مانع توسعه فعالیت‌های علمی شود.

وی گفت: از طرف دیگر تحریم، آثار اقتصادی دارد که می‌تواند به مهاجرت نخبگان از کشور بیانجامد و غیرمستقیم بدنه تحقیقاتی کشور را تضعیف کند؛ چرا که نخبگان نیازمند محیط مناسبی برای انجام تحقیقات خود هستند.

فتح‌اللهی با تصریح بر این که پژوهش در دانشگاه‌های ایران، ابتکار انقلاب اسلامی است، یادآور شد: بررسی دانشگاه‌ها پیش از انقلاب نشان می‌دهد که پژوهش دستور کار کرسی‌های دانشگاه‌ نبوده است. البته شاید کم و بیش برخی رشته‌ها در برخی دانشگاه‌ها تحقیقاتی انجام می‌دادند.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی به منظور هویت‌بخشی به دانشگاه‌ها به عنوان سرچشمه دانش، به تحقیقات اهمیت داد. به دنبال این تغییر نگرش، با حمایت جدی نظام از پژوهشگران، حوزه پژوهش در کشور رشد کرد. به طوری که توانست تندترین شیب حرکت علمی را در سال‌های گذشته داشته باشد.

وی افزود: وظیفه ما هم‌اکنون این است که این شیب را حفظ کرده و آن را تندتر کنیم. رشد ایران برای بیگانگان این سوال را مطرح کرد که چرا ایران چنین حرکت عظیمی دارد؟! در این راستا، سال ۲۰۰۵ بررسی میدانی در این زمینه انجام شد که چرا ایران توانسته ایمان و خودباری را حفظ کند؟!  دانشمندان عالی مقام می‌توانند دوباره در ایران ظهور کنند. این پژوهش در قالب مقاله در مجله نیچر چاپ شد.‌

فتح‌اللهی با بیان این که دشمن با افزایش تنش‌های سیاسی سعی کرد ایران را متوقف کند، تاکید کرد: اعمال تحریم یکی از ابزارهای دشمن برای مقابله با حرکت علمی در ایران است؛ چرا که علم تنها راه نجات ایران به شمار می‌رود. از سال ۲۰۰۵ تا کنون سهم تحقیق و توسعه از بودجه کشور کاهش پیدا کرده است. با این مقدمات مسئولان وقت باید توضیح دهند که چرا در راستای اهداف دشمن حرکت کرده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1192648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =