صدور حکم انفصال از خدمت رئیس سازمان سنجش/ نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۲ در دو مرحله اعلام می‌شود

«صدور حکم انفصال از خدمت رئیس سازمان سنجش، تاکید قالیباف بر یک فوریتی شدن طرح تاثیر سوابق تحصیلی کنکور و اعلام نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۲ در دو مرحله» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «صدور حکم انفصال از خدمت رئیس سازمان سنجش، تاکید قالیباف بر یک فوریتی شدن طرح تاثیر سوابق تحصیلی کنکور و اعلام نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۲ در دو مرحله» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

بیشتر بخوانید:

صدور بیانیه از سوی ۱۴۰ نماینده مجلس برای حمایت از یک سازمان

از دیگر خبرهای آموزش عالی هفته ایران و جهان در گذشته می‌توان به «تاکید وزیر علوم بر ضرورت نگارش مقاله در راستای رسیدن به مرجعیت علمی، استعفای وزیر آموزش عالی نروژ به اتهام استفاده از رانت اطلاعاتی و اعلام نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد پزشکی در نیمه اول شهریور» اشاره کرد.

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار آموزش عالی را در هفته‌ گذشته آورده است:

مرجعیت علمی بدون انتشار مقاله ممکن نیست

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم با بیان این که مرجعیت علمی بدون انتشار مقاله ممکن نیست، اظهار کرد: باید مقاله‌های علمی خود را در دنیا منتشر کنیم تا مورد استفاده دیگران قرار گیرد. دانشمندان ما باید سرمشق هم بنویسند و راه سرمشق نوشتن انتشار مقالات علمی در ابعاد بین المللی است. در فناوری مالکیت است. خروجی فناوری ثبت اختراع است و وقتی ثبت اختراع انجام می‌شود شما با قرارداد و دریافت هزینه روش ساخت را در اختیار دیگری قرار می‌دهید. ستون فناوری علم است.

وی تاکید کرد: علاوه بر نیازهای امروز جامعه باید به نیازهای آینده هم توجه کنیم و در این مسیر باید اساتید این فرصت را داشته باشند که علایق پژوهشی خود را هم دنبال کنند تا علم رشد کند. برای فناوری و مرجعیت علمی برنامه‌ریزی منسجم کردیم. در بحث مرجعیت علمی به اساتید ممتاز و یک درصد و دو درصد برتر دنیا گرنت ویژه دادیم و خواهیم داد و به زودی اعتبار پژوهانه ویژه‌ای هم اختصاص می‌دهیم.

حکم انفصال از خدمت رئیس سازمان سنجش صادر شد

بر اساس اعلام دیوان عدالت، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به دلیل عدم اجرای حکم بازگشت موقت به تحصیل تعدادی از داوطلبان شبهه دار کنکور حکم انفصال از خدمت گرفت.

سازمان سنجش در روزهای گذشته در پاسخ به این حکم طی نامه‌ای به دیوان عدالت اداری اعلام کرد که این افراد اطلاعات غلط به قاضی داده‌اند، اعلام کرده‌اند دانشجو هستند در حالی که براساس حکم هیات‌های بدوی و تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات آزمون سراسری از دانشگاه اخراج شده‌اند و دیگر دانشجو نیستند.

تاکید قالیباف بر یک فوریتی شدن طرح تاثیر سوابق تحصیلی کنکور

جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: طبق قولی که داده بودم با رئیس مجلس شورای اسلامی درباره مطرح شدن طرح یک فوریت کنکور، صحبت کردم.

وی ادامه داد: به نظر می رسد آخر این هفته، شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره این موضوع جلسه ای دارد بنا به گفته عزیزان اگر این هفته شرط معدل را اصلاح نکنند، حتما ما مطابق با تأکید ریاست مجلس هفته آینده این طرح یک فوریت را به صحن مجلس خواهیم آورد.

وزارت بهداشت بیشتر از ظرفیت اعلامی در پزشکی پذیرش داشته است

ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره رعایت میزان پذیرش در رشته های پزشکی و دندانپزشکی براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فصل الخطاب وزارت بهداشت، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی افزود: در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی جداولی مربوط به تعداد افزایش ظرفیت و تعداد نهایی ظرفیت پذیرش در پزشکی و دندانپزشکی اعلام شده است. سال گذشته باید ۹۶۰۰ نفر در رشته پزشکی پذیرش می‌کردیم که این تعداد پس از اعلام نهایی نتایج کنکور به ۱۰ هزار و ۲۶۲ نفر رسید.

اخبار دانشگاه‌های جهان

استعفای وزیر آموزش عالی نروژ به اتهام استفاده از رانت اطلاعاتی

 وزیر آموزش عالی نروژ به دلیل تخلفات قانونی استعفا داد. وی به استفاده از رانت اطلاعاتی به عنوان وزیر و خرید سهام متهم است. دولت نروژ اعلام کرده است که همه فعالیت‌های اقتصادی وزیر آموزش عالی این کشور از چند سال گذشته تاکنون مورد تحقیق قرار خواهد گرفت.

اولا بورتن مو (Borten Moe) وزیر تحقیقات و آموزش عالی نروژ در نشست خبری هفته گذشته ضمن اعلام استعفای خود، به نقض قوانین دولت اعتراف کرد. وی از بستن قراردادی با شرکت نامو (Nammo) در دولت به ارزش ۲.۶ میلیارد کرون (۲۵۷ میلیون دلار آمریکا) در ژانویه خبر داد که هم‌اکنون ارزش آن ۴ میلیارد کرون است.

کاهش سهم دانشگاه‌های آمریکا از بین‌المللی‌سازی آموزش عالی

دانشگاه‌های آمریکای شمالی، برخلاف تصور رایج، بین‌المللی‌ترین دانشگاه‌های جهان نیستند. بر اساس نتایج یک نظرسنجی در مورد بین‌المللی‌سازی آموزش عالی، مشارکت بین المللی موسسات آموزش عالی آمریکای شمالی از ۱۹ درصدی در سال ۲۰۱۴ به ۶ درصد در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

کارشناسان معتقدند که مدیران دانشگاهی آمریکا، توجه کافی به ضرورت بین‌المللی شدن موسسات آموزش عالی ندارند. چرا که بر اساس نظرسنجی‌ها ۶۳ درصد رهبران دانشگاهی بین‌المللی‌سازی را مهم می‌دانند؛ در حالی که میانگین جهانی ۷۷ درصد است.

اعتراض دانشگاهیان پاکستان به تاسیس ۲۶ دانشگاه جدید

 مجلس سنای پاکستان تصویب کرده است که ۲۶ دانشگاه خصوصی جدید در این کشور تاسیس شود. این تصمیم از سوی دانشگاهیان مورد اعتراض قرار گرفته است. دانشگاهیان معتقدند که این تصمیم استانداردهای آکادمیک را به خطر می اندازد و فقط به نفع تاجرانی است که پشت صحنه تاسیس دانشگاه فعالیت می‌کنند. سالهاست که دانشگاهیان پاکستان نسبت به رشد قارچگونه دانشگاه‌ها در بخش دولتی و خصوصی ابراز نگرانی کرده‌اند. این افراد خواهان تقویت دانشگاه‌های موجود هستند که هم‌اکنون با بحران مالی مواجه‌اند. به عقیده کارشناسان، این تصمیم برخلاف نیاز جامعه پاکستان است.

کارشناسان معتقدند که راه‌اندازی بیش از ۲۰ دانشگاه از طریق قانون‌گذاری عجولانه، سوالاتی جدی در مورد کیفیت آموزش عالی بخش خصوصی پاکستان مطرح می‌کند. همچنین این باور به صورت گسترده وجود دارد که افراد با نفوذی مانند سناتورها پشت تصویب این لایحه هستند.

خبرهای آزمونی هفته گذشته

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۲ در دو مرحله اعلام می‌شود

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش گفت: درباره اعلام نتایج اولیه نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ باید گفت نمرات را به تازگی از آموزش و پرورش گرفته‌ایم و در حال آنالیز آن هستیم.

وی گفت: ما قول داده‌ایم که تا آخر هفته نتایج اولیه را به داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ اعلام کنیم که امیدواریم نتایج اولیه را به صورت خام تا آخر هفته اعلام کنیم.

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: نتایج به صورت دو مرحله اعلام می‌شود، نتایج اولیه به صورت نمرات کل آموزش و پرورش، نمرات آزمون نوبت دی ۱۴۰۱ و نمرات آزمون نوبت تیر ۱۴۰۲ را تا آخر هفته اعلام می‌کنیم.

اعلام نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد پزشکی در نیمه اول شهریور

 آزمون کارشناسی ارشد رشته‌های گروه پزشکی سال ۱۴۰۲ در روزهای ۴ و ۵ خردادماه ۱۴۰۲ با رقابت حدود ۶۹ هزار داوطلب برگزار شد.

نتایج اولیه این آزمون ۲۴ تیرماه ۱۴۰۲ به صورت کارنامه اعلام شد و داوطلبان مجاز در دو بازه زمانی ۲۵ تا ۲۷ تیر و پس از آن تا ۲۸ فرصت داشتند نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور در اطلاعیه ای اعلام کرد: در نیمه اول شهریورماه در رابطه با زمان اعلام نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد رشته‌های گروه پزشکی سال ۱۴۰۲ اطلاعات لازم ارائه خواهد شد.

انتشار کلید نهایی آزمون‌های دستیاری و ارتقاء دستیاران دندانپزشکی

سی و هفتمین دوره آزمون دستیاری دندانپزشکی و آزمون ارتقاء دستیاران دندانپزشکی همزمان ۲۹ تیرماه برگزار شدند. در سی و هفتمین دوره آزمون دستیاری دندانپزشکی یک هزار و ۴۸۰ داوطلب در ۱۷ حوزه دانشگاه علوم پزشکی در آزمون ارتقا دستیاران تخصصی دندانپزشکی تعداد ۷۸۲ دستیار تخصصی دندانپزشکی شرکت کردند.

کلید نهایی آزمون پذیرش دستیار در رشته‌های تخصصی دندانپزشکی در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی منتشر شده است. ﺑﺮ اﺳﺎس اﻋﻼم دﺑﯿﺮﺧﺎﻧﻪ ﺷﻮرای آﻣﻮزش دندانپزشکی و تخصصی، اصلاحات زیر در کلید اولیه آزمون دستیاری تخصصی دندانپزشکی انجام شده و پاسخنامه داوطلبان بر اساس آن تصحیح خواهد شد.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1193202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =