استقرار بیش از ۵۰ موکب از استان قزوین در عراق/ روزانه حداقل ۳۰۰هزار پرس غذا طبخ می‌شود

رئیس ستاد توسعه عتبات عالیات قزوین گفت: ۸ موکب در نجف، ۷ موکب در طریق (از نجف تا کربلا)، حدود ۲۷ موکب در کربلا و ۱۲ موکب در طفلان مسلم مستقر هستند.

علیجان توکلی الموتی رئیس ستاد توسعه عتبات عالیات قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره خدمت‌رسانی موکب‌های این استان اظهار کرد: موکب‌ها ایستگاه‌های رایگان خدمات رسانی به مردم و زائران است. این موکب‌ها بر اساس توانمندی خود باید تعداد مشخصی را در روز اسکان دهند. برای مثال مواکب خدماتی در حوزه تغذیه، باید بتوانند ۳۰۰هزار غذا در سه وعده طبخ کنند. اگر این توانایی را در مدیریت خدمات رسانی به مردم نداشته باشند، آن‌ها را حذف خواهیم کرد.

بزرگ‌ترین پرچم اربعین در مرز بین‌المللی شلمچه به اهتزاز درآمد + فیلم

وی خاطر نشان کرد: موکب های ما از لحاظ ارائه خدمات به چند دسته تقسیم می‌شوند. موکب‌هایی هستند که خدمات اسکان و تغدیه را بر عهده دارند، موکب هایی که فقط خدمات تغذیه به زائران ارائه می‌دهند و همچنین موکب‌هایی که در حوزه پزشکی خدمات‌رسانی می‌کنند. شهرستان قزوین دارای ۴ موکب در زمینه پزشکی برای ارائه خدمات است. همچنین موکب‌هایی مستقر می‌شوند که در زمینه فرهنگی فعالیت می‌کنند.

توکلی ادامه داد: موکب‌هایی که در عراق مستقر هستند بدون در نظر گرفتن ملیت زائران مسلمان‌، موظف هستند به آن‌ها در حوزه اسکان‌، تغذیه یا پزشکی‌ خدمات رسانی کنند.

رئیس ستاد توسعه عتبات عالیات قزوین در خصوص تعداد موکب‌ها در شهرستان قزوین یادآور شد: امسال در شهرستان قزوین ۳۸ موکب داریم که ۳۱ موکب در شهر قزوین، ۱ موکب در بخش الموت شرقی، ۱ موکب در بخش الموت غربی و ۵ موکب در بخش مرکزی قزوین مستقر شده‌اند.

وی در ارتباط با بودجه دریافتی موکب ها اذعان کرد: هیچ موکبی از دولت اعتبار و بودجه ای دریافت نمی‌کند. موکب ها کاملا مردمی هستند ولی ممکن است دستگاه‌هایی در راستای ماموریت خود به موکب‌ها در خرید مواد اولیه کمک رسانی کنند.

توکلی در ارتباط با شرکت در مراسم اربعین تصریح کرد: زائرانی که قصد شرکت در مراسم اربعین و سفر به کربلا یا سایر عتبات و عالیات را دارند، بایستی ابتدا در سامانه سماح نام نویسی کنند. با این حال برخی از متقاضیان به دلیل عدم آگاهی از زمان و نحوه ثبت نام، به موقع اقدام نکرده و نه تنها به آن ها روادید عراق داده نمی شود بلکه مجاز به سفر نخواهند بود. این در حالی است که ثبت نام در سایت سماح در یک بازه زمانی خاص که از سوی سازمان حج و زیارت اعلام می‌شود، قابل انجام است.

وی در پایان گفت: مسئولیت ما فقط در حوزه موکب ها و کمک به زائران عراق است و مربوط به اعزام زائران نمی‌شود. با توجه به ۶۹ موکب موجود، ۸ موکب در نجف، ۷ موکب در طریق (از نجف تا کربلا)، حدود ۲۷ موکب در کربلا و ۱۲ موکب در طفلان مسلم مستقر هستند.

خبرنگار: حدیثه کاظمی

انتهای پیام/

کد خبر: 1195570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =