هوش مصنوعی فعلا خلاقیت هوش انسانی را ندارد/ خطر تعامل چت‌بات‌های هوشمند با زبانی که برای انسان قابل درک نیست!

عضو هیأت علمی گروه کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی قزوین گفت: هنوز خلاقیت و نوآوری هوش انسانی در سیستم‌های هوشمند و هوش مصنوعی وجود ندارد و این نقطه امیدی است که انسان به عنوان یک خالق هر لحظه می‌تواند محصولی را تولید کند و به نوعی مخلوقات خود از جمله هوش مصنوعی را کنترل کند.

بابک کرسفی؛ عضو هیأت علمی گروه کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در خصوص آینده انسان و محافل علمی با توسعه شتاب‌زده هوش مصنوعی اظهار کرد: برای تشریح این موضوع باید از خود سوال کنیم که آیا انسان می‌تواند کنترلی بر روی توسعه‌دهنده‌های هوش مصنوعی داشته باشد یا خیر؟ 

توسعه هوش مصنوعی فرآیند «تصمیم‌گیری» را به چالش می‌کشد/ ضرورت حکمرانی قانون و اخلاق در عصر هوش مصنوعی

وی ادامه داد: نکته دیگری که وجود دارد این است که توسعه‌دهنده‌های هوش مصنوعی ممکن است به جایی برسند که عملا ایجنت‌ها یا عامل‌هایی را بسازند که این عامل‌ها گسترش‌دهنده نسل‌های بعدی خودشان باشند که در این صورت دیگر برای این سوال نمی‌توان پاسخی یافت.  

کرسفی تصریح کرد: ما فعلا نمی‌دانیم که این ایجنت‌های هوشمند آیا اخلاقیات را رعایت خواهند کرد یا خیر ضمن اینکه تصور روشنی از مسیر استفاده کردن از توانایی‌های آنها نیز وجود ندارد.

وی افزود: هر چند تا رسیدن به این عامل‌های هوشمند فاصله بسیاری داریم اما همیشه این خطر وجود دارد که هوش مصنوعی روزی بتواند بر روی انسان غلبه کند چراکه به طور کلی وقتی ما در یک محیط دو موجود هوشمند داشته باشیم به مرور زمان آنکه هوش بیشتری دارد غلبه خود را بر دیگری نشان خواهد داد.  

عضو هیأت علمی گروه کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی قزوین خاطرنشان کرد: اگر ما به جایی برسیم که ایجنت‌های هوشمند از منظر فاکتورهای هوش انسان بتواند غلبه خود را تسری بدهد در این صورت خطر تحت سلطه قرار گرفتن انسان وجود دارد.  

وی گفت: نکته مهمتر این است که هنوز خلاقیت و نوآوری هوش انسانی در سیستم‌های هوشمند و هوش مصنوعی وجود ندارد و این نقطه امیدی است که انسان به عنوان یک خالق هر لحظه می‌تواند محصولی را تولید کند و به نوعی مخلوقات خود از جمله هوش مصنوعی را کنترل کند.  

اقدامات ایلان ماسک در حوزه تسلط بر ذهن انسان خطرناک است 

کرسفی تصریح کرد: پاسخ به این قبیل سوالات بسیار پیچیده است و در این میان همواره هشدارها و نگرانی‌هایی وجود دارد حتی شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه ایجنت‌های هوش مصنوعی خودشان با یکدیگر با زبانی که ابداع کرده‌اند وارد تعامل شده اند که این تعاملات برای انسان قابل درک نیست.

وی ادامه داد: مثال‌های این تعامل وجود دارد و اعلام جهانی هم شده است در ایجنت‌هایی که شرکت مایکروسافت داشت دو چت‌بات هوشمند با زبان ابداعی خودشان با هم مراوده می‌کردند که انسان هیچ دانشی از اینکه چه چیزی و چگونه با یکدیگر مبادله می‌کنند نداشت و آن زمان نگرانی عظیمی به وجود آورد و در نهایت هر دو ایجنت خاموش شدند. در واقع قدرت انسان که می‌توانست اینها را خاموش کند یک برگ برنده بود.  

عضو هیأت علمی گروه کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی قزوین تصریح کرد: با این تفاسیر در حال حاضر یک سری ابزارهای کنترل در دست انسان وجود دارد اما اقداماتی که امروز توسط اشخاصی از جمله ایلان ماسک در حوزه تسلط بر ذهن انسان انجام می‌شود؛ کنترل و خاموش کردن را به نوعی دشوار خواهد ساخت و ما به نوعی در حال ورود از حوزه مصنوعی به حوزه نچرال و طبیعی هستیم که به مراتب خطر آن بیشتر است.  

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1195733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =