به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، یکی از دغدغههای سال های اخیر حوزه فرهنگ بحث لباس و پوشش است. در دوره کنونی که اختلاف سلیقه بین اقشار مختلف جامعه زیادتر از گذشته است، در این میان لباسهای مناسب، باقیمت مناسبت و هویت ایرانی در بازار دیده نمیشود. با توجه به نقش دولت به پاسخگویی در نیاز بازار و همزمانی با جشنواره مد و لباس به سراغ زینب دولتی مدیر انجمن عفاف و حجاب که از صاحب نظران این حوزه هستند رفتیم.
ایسکانیوز: شعار جشنواره مد و لباس فجر «کشف ایران» است. به نظر شما این شعار به اندازه کافی برای طراحی و دوختلباس، شفاف و روشن است؟
دولتی: مسلماً وقتی یک کانسپت مشخص میشود، توضیحات بیشتری هم در قالب یک کتابچه یادفترچه ارائه میشود. این روند در سال گذشته وجود داشته و احتمالاً امسال نیز هست. به افرادی که ثبتنام میکنند و قصد شرکت دارند، توضیحات لازم در قالب ورکشاپ یا کتابچه داده میشود. این روند هر سال در جشنواره وجود دارد. فردی که میخواهد مشارکت کند و در چنین جشنوارهای شرکت کند، به طور کامل در جریان مفهوم «کشف ایران» قرار میگیرد و با پیشزمینهی ذهنی که باید داشته باشد به سمت طراحی لباس میرود. چراکه این موضوع عمومی نیست که بخواهند آن را به صورت کلی برای همه توضیح دهند وجزئیات آن را اعلام کنند. این اطلاعات اصولاً به شرکتکنندگان جشنواره داده میشود.
جشنواره دو دسته مخاطب دارد. یک بخش مربوط به افرادی است که در این رشته فعال هستند و باید به آنان اطلاعرسانی شود. این اطلاعرسانی از طریق بسترهای موجود امکانپذیر است. شمارههای این افراد در سامانه ثبت شده و ما میتوانیم از طریق پیامک به آنها اطلاعرسانی کنیم. البته من در تیم اجرایی کارگروه مد نیستم اما این کاری است که اصولاً انجام میشود.
موضوع بعدی، اطلاعرسانی از طریق افراد حلقه واسط یا افراد مؤثر است. به این صورت که آنان جشنواره را اعلام میکنند. برای مثال، ممکن است با من مصاحبه کنند و من این مصاحبه را در صفحه خود منتشر کنم تا افراد مطلع شوند که جشنواره آغاز شده و اطلاعاتی درباره آن مثلاً در مورد اینکه از چه طریقی میتوانند ثبتنام کنند و چه اقداماتی لازم است مطلع شوند.
بخشی از اطلاعرسانی مربوط به طراحان و فعالان حوزه مد و پوشاک است که این کار از طریق دادههای موجود یا ارتباط با افرادی که در این شبکه حضور دارند، انجام میشود. بازهم میگویم اطلاع رسانی به صورت عمومی مثلاً از طریق صداوسیما نیست بلکه یا انتشار اطلاعات در سایت رسمی کارگروه مد و لباس اتفاق میافتد یا علاوه بر این، افراد مؤثر در این
حوزه پیامک اطلاعرسانی را انجام میدهند.
در مرحله نمایش آثار، پس از پایان داوریها که مردم میتوانند جشنواره را ببینند. کسانی که علاقهمند به حوزه مد و فشن هستند، میتوانند حضور داشته باشند و ببینند جشنواره چه مسیری را طی کرده است. هنوز اتفاقی نیفتاده که بدانیم این اطلاع رسانی با چه کیفیتی انجام شده. اطلاعرسانی این مرحله در سالهای گذشته از طریق مصاحبههای صداوسیما، بیلبوردها و روشهای مشابه انجام شده است. امسال احتمالاً به همان سبک پیش برود.
ایسکانیوز: آیا میتوان گفت اطلاع رسانی این کارگروه به شیوه سنتی است؟
دولتی: صرفا به این صورت نیست البته کارگروه مد و لباس یک شبکه فعال در فضای مجازی دارد و معرفی جشنواره را از طریق این شبکه نیز انجام میدهد. سامانه پیامکی نیز یکی دیگر از راههای اطلاعرسانی است. این نشانه نظم این کارگروه است که اطلاعات گذشته را حفظ میکند و ارتباط از همان طریق برقرار میشود. بخشی از اطلاعرسانی به صورت سنتی و بخشی مدرن انجام میشود. من تلفیق هر دو را میبینم. اطلاعرسانی از طریق شبکههای اجتماعی، پلتفرمهای رسمی کارگروه و افراد مؤثر در شبکههای اجتماعی یا اس ام اس مارکتینگ این اطلاع رسانی صورت میگیرد. همه مدل اطلاع رسانی وجود دارد.
ایسکانیوز: آیا منظورتان از اطلاعاتی که کارگروه از متخصصین دارند همان اطلاعات «سامانه جامع طراحان لباس» است؟
دولتی: این اطلاعات از طریق «سامانه جامع طراحان» و جشنواره فجر سالهای گذشته به دست کارگروه میرسد. همکاری با انجمنها یا اتحادیهها هم در این امر نقش دارند. من خودم چون مدیر انجمن هستم درخواست به انجمن ما میدهند که جشنواره را اطلاع رسانی کنیم. بخشی از اطلاع رسانی هم از طریق نمایندههای وزارت ارشاد در شهرستانها
انجام میشود.
ایسکانیوز: پیش بینی شما از استقبال عموم مردم از این جشنواره چیست؟
دولتی: از لحاظ بازدید عمومی، پیشبینی خاصی ندارم. زمان جشنواره امسال کمی متفاوت شده است. تاریخ جشنواره معمولاً در بهمنماه بوده، اما امسال به دلیل فشردگیهای پایان سال و
قرارگیری ماه رمضان در اسفند، زمان جشنواره تغییر کرده است. در نتیجه تبلیغات بیشتر روی این تغییر زمان تمرکز خواهد داشت تا مخاطبان بتوانند به موقع از آن مطلع شوند.
ایسکانیوز: در سالهای قبل مدیران، جشنواره مد و لباس فجر را به ابتدای فصل تغییر زمان دادند تا تولید انبوه از خروجیهای جشنواره راحتتر اتفاق بیافتد، آیا دو بخشی شدن جشنواره در تولید انبوه اختلال ایجاد نمیکند؟
دولتی: بگذارید خیلی صریح بگویم، هیچ سالی محصولات برگزیده جشنواره وارد تولید انبوه نمیشوند. در سالهای قبل هم درباره ورود محصولات برگزیده جشنواره به بازار صحبت شده است. اما محصول باید قابلیت تولید انبوه نیز داشته باشد. بسیاری از طراحان در جشنواره، از لحاظ پارچه سازی، برش و دوخت، اوج خلاقیت و هنر خود را به نمایش میگذارند که باید برای رسیدن به تولید انبوه سادهسازی شوند تا برای بازار آماده شوند. محصول طراحیشده در همان شکل اولیه وارد بازار نمیشود؛ بلکه نسخه سادهشده آن با حمایت کارگروه وارد بازار شده است. در هیچ کجای دنیا هم به این صورت نیست، محصولی که بر روی صحنه فشنشو بیاید به فروش برسد. بلکه طرح سادهسازی شده وارد بازار میشود. جشنوارهها و فشنشوها برای نمایش دادن اوج هنر طراح است نه برای اینکه عین همان محصول به بازار ورود پیدا کند. این محصول میتواند در تابستان ارائه شود، یا در زمستان ارائه شود یا حتی ترند سال آینده باشد.
ایسکانیوز: آیا در سالهای قبل این طرحهای ساده سازی شده وارد بازار شده اند؟
دولتی: چند مورد محدود بوده که قابلیت تولید انبوه داشته و توسط همان برند ارائه دهنده به تولید انبوه رسیده، محصولی که سادهسازی شده توانسته وارد بازار شود. در شعبات همان برند عرضه کردهاند.
ایسکانیوز: با توجه به سابقه چندین ساله کدشیما در کشور آیا این طرح به درستی در بستر جامعه دیده میشود؟
دولتی: این نشان به خودی خود مثبت است، اما همانطور که در بسیاری از موارد قانونی دیدهایم، مسئله اجرای صحیح و نظارت بسیار مهم است. در کشور ما معمولاً قانونگذاری انجام میشود، سپس ابلاغ میشود و بعد اجرا میشود، اما نظارت بر مراحل اجرایی همیشه چالشبرانگیز بوده است. نشان شیما باید از سوی تمامی دستگاهها مورد پذیرش قرار گیرد تا به رسمیت شناخته شود و به درستی اجراشود. اگر هماهنگی لازم میان دستگاههای مرتبط وجود نداشته باشد، این نشان نمیتواند تأثیر واقعی خود را در جامعه بگذارد و صرفاً به یک نماد تبدیل میشود. با این وجود اگر نشان شیما به یک محصول هم داده شود اما به دلیل عدم هماهنگی بین دستگاهها نتوانیم کاربرد تعریف شده را از این نشان داشته باشیم طبیعتا کاربرد خود را دیگر نخواهد داشت و به یک چیز سمبلیک تبدیل میشود. بنابراین هماهنگیهای بین دستگاهی برای اینکه نشان شیما بتواند هویت خود را داشته باشد نیاز به کار دارد. درحال حاضر طراحان صرفا برای طرح خود نشان شیما میگیرند. برای اینکه نشان شیما بتواند جایگاه واقعی خود را پیدا کند، باید وارد حوزه مالکیت معنوی شود و به یک استاندارد قانونی تبدیل شود. همانطور که نشانهای بینالمللی مثل نشان «حلال» در صنعت غذا، استانداردهای مشخصی دارند و به طور رسمی شناخته میشوند، نشان شیما هم نیاز به هماهنگی بین دستگاههای اجرایی و نظارتی دارد تا به رسمیت شناخته شود. در حال حاضر، این اتفاق هنوز به شکل کامل نیفتاده است.
خبرنگار: صبا هراتی
انتهای پیام/
نظر شما