در صورت مشاهده علائم اعتیاد در فرزندمان چه کنیم؟ / کنترل کردن نوجوانان آن‌ها را به دام سواستفاده‌گران می‌اندازد

روانشناس گفت: در ابتدا با حفظ آرامش از مشاور و یا درمانگر در حوزه اعتیاد مشورت بگیرند در مورد اینکه چه رفتاری باید بروز بدهند یعنی مستقیما با خود فرد مصرف کننده وارد گفت‌وگو، بحث و درگیری نشوند.

حسین علیزاده روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در خصوص اینکه خانواده‌ها در صورت دیدن نشانه‌هایی از اعتیاد به مواد مخدر در فرزندانشان چه برخوردی داشته باشند، گفت: در ابتدا با حفظ آرامش از مشاور و یا درمانگر در حوزه اعتیاد مشورت بگیرند و اصلا نباید رفتار پرخاشگرانه‌ای بروز دهند یعنی مستقیما با خود فرد مصرف کننده وارد گفت‌وگو، بحث و درگیری نشوند.

بیشتر بخوانید:

ارتباط شکاف نسلی و افزایش آمار اعتیاد جوانان / والدین خودشان را بروز کنند

وی افزود: نوجوانان همانند مزرعه‌ای خالی هستند و هر چه بکاریم همان محصول مورد نظر را برداشت خواهیم کرد. با نوجوانان، باید بسیار ملایم‌تر از جوانان رفتار کرد و بهترین نوع برخورد با نوجوان سبک رفتاری آرامبخش، گفتمان بدون قضاوت و از نوع دوست داشتن بدون قید و شرط است.

روانشناس عنوان کرد: خانواده باید در صورت مشاهده اعتیاد در فرزندانشان در هر رنج سنی نوجوان و جوان برخورد همراه با حمایت داشته باشد چراکه در این صورت بهترین بازخورد را دریافت خواهند کرد.

احتمال فرار از منزل در صورت فشار خانواده

وی افزود: بر اساس اصل گوش دادن فعال در ارتباط بین اعضای خانواده، قطعا نوجوان و جوان نیاز به دیده شدن و شنیدن فعالانه دارد؛ پس بهتر این است که در برخورد از رفتارهای سلبی و قهرهای همراه با خشونت پرهیز کنیم چون احتمال جدایی و پنهان‌کاری را افزایش می‌دهد و از طرفی باعث این می‌شود که جوان به دنبال نقطه و مکانی خالی از قضاوت و تنبیه بگردد و احتمال فرار از منزل بسیار بالا می‌رود.

والدین باید با مراجعه به کمپ‌های ترک اعتیاد آگاهی خود را در خصوص علائم مصرف مواد بالا ببرند

علیزاده در رابطه با علائم مصرف مواد در جوانان گفت: مواد اعتیادآور به ۲ دسته مخدر و محرک تقسیم می‌شوند. در مخدر علائم متفاوت از محرک‌ها وجود دارد و برای رفتار هوشمندانه باید به مراکز ترک اعتیاد و مشاوره و تربیتی مراجعه کرد که با عوارض و علائم و پیامدهای هر کدام از موادهای مخدر و محرک آشنا شد؛ چون ممکن است فرد جوان معتاد همزمان اعتیادهای مختلف و چند مصرفی داشته و رفتارهای مختلف بروز دهد که باعث گمراهی والدین شود.

 علیزاده در خصوص اینکه تا چه حد باید به جوانان آزادی داد، گفت: مورد کنترل واقع شدن برای انسان خوشایند نیست و باعث می‌شود نوجوان یا جوان به دنبال نقطه امن برای راحت بودن و قضاوت نشدن و محل امنی برای مصرف خود پیدا کند. در نتیجه دوری از منزل را انتخاب می‌کند و برای رهایی از غم و ترس از تنهایی پناه به افراد غریبه و افراد سواستفاده‌گر می‌برد. باید حداقل و حداکثر آزادی برای نوجوان و جوان تعریف شود که از آزادی بیش اندازه ضربه نخورد.

روانشناس در آخر با بیان اینکه با محبت می‌شود از روابط آزاد نوجوانان جلوگیری کرد، گفت: هر چه والدین و اعضای خانواده معایب و مضرات مصرف و ارتباطات ناسالم را به نوجوان خود تبیین و با شفقت‌ورزی با جوان خود برخورد کنند، احتمال گرایش جوان و نوجوان به روابط ناسالم فوق العاده کم خواد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1198887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =