ارائه الگوی عملکرد برای تشکل‌های دانشجویی بر اساس بیانات رهبری/ ضرورت حمایت مسئولان از تشکل‌های انقلابی

محققان ایرانی در مقاله‌ای بر اساس بیانات مقام معظم رهبری، الگویی برای عملکرد تشکل‌های دانشجویی ارائه کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، احتمالش کم است اگر در دوران دانشجویی خود نام تشکل‌های دانشجویی مثل بسیج، انجمن اسلامی، جامعه اسلامی را نشیده باشید؛ احتمالش زیاد است که خودتان هم عضو فعال یکی از این تشکل‌ها بوده‌ و در کنار درس‌خواندن فعالیت‌های فوق برنامه انجام داده‌اید.

بیشتر بخوانید:

اهمیت تشکل‌های دانشجویی به‌قدری زیاد است که در مورد آن کتاب‌ها و مقالات فراوانی نوشته‌اند. علاوه بر آن نیز اندیشمندان زیادی به این نکته اشاره کرده‌اند که رشد و اثربخشی دانشجو زمانی یشتر است که دانشجو در یک گروه یا تشکل در ارتباط با دیگران فعالیت خاصی را انجام دهد. از جمله این تشکل‌ها می‌توان به جامعه اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، جنبش عدالت‌خواه دانشجویی، اتحادیه تحکیم وحدت اشاره کرد. 

محققان برای فعالیت مطلوب این تشکل‌ها؛  الگویی برآمده از بیانات رهبر معظم انقلاب است را طراحی کرده‌اند. رضا طهماسبی بلوک‌آباد و سید مجتبی کمیلی فرد در این پژوهش کیفی، با دید جامع و اسلامی به این تشکل‌ها نگریسته و مبانی اسلامی و انقلابی آنها را تبیین کرده است. از بیانات مقام معظم رهبری  ۲۲۸ مضمون، ۷۸ مفهوم، ۳۱ مقوله استخراج شده که درنهایت در قالب ۱۳ مقوله اصلی خلاصه شده است.

نتایج به دست آمده از تحلیل داده‌ها در قالب ۶ دسته به صورت مقوله محوری (خاصیت تحرک، تربیت و تعالی بخشی تشکیلات)، مقوله زمینه‌ساز (توجه به بعد اندیشه‌ای و نظری در تشکیلات و عرصه‌های فعالیت تشکیلات)، مقوله واسطه‌ای (خودباوری و هم‌افزایی تشکل‌ها)، مقوله محیطی (روحیه نظم و قانون مداری و ویژگی‌های روحی و اخلاقی حاکم بر تشکل و روحیه مطالبه گری همراه باانصاف و عوامل اثرگذار خارجی)، مقوله راهبردی (چارچوب اندیشه‌ای و تحلیلی صحیح و آرمان‌خواهی؛ عامل تحرک تشکیلات)، مقوله پیامدی (شناخت نیازهای کشور، مسئولیت‌پذیری و اثرگذاری، توجه به عرصه پیکار با باطل و دفاع از ارزش‌ها در مقابل دشمنان و اثرگذاری بر افراد خارج از مجموعه) دسته‌بندی شده است.

هدف پژوهش

این پژوهش به دنبال بیان ویژگی‌های تشکل‌های دانشجویی از منظر مقام معظم رهبری بود. این کار بر اساس سخنرانی‌ها و بیانات ایشان مورد مطالعه عمیق قرار گرفت و طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، الگوی مدنظر ارائه و تبیین شد. از امتیازات این پژوهش در مقایسه با سایر پژوهش‌ها در زمینه تشکل‌های دانشجویی این است که پژوهش حاضر، به طور کامل عملیاتی، توصیه‌های رهبری را برای تشکل‌های دانشجویی ملموس و قابل فهم می‌کند؛ دلیل این ادعا عدم وجود پژوهش جامع در زمینه بیانات مقام معظم رهبری و توصیه‌های ایشان به تشکل‌های دانشجویی است. امتیازات دیگری که این پژوهش نسبت به سایر پژوهش‌ها دارد، این است که در بخش ادبیات پژوهش، کل آثار موجود در زمینه تشکل‌های دانشجویی را در قالب ۱۳ نوع تقسیم‌بندی کرده است که می‌تواند به‌منظور درک جامع از تحقیقات در این حوزه مورداستفاده محققان قرار بگیرد.

دیدگاه مقام معظم رهبری به تشکل‌های دانشجویی به‌صورت باز و برون‌گراست

با توجه به اینکه این پژوهش در پی جواب به این سؤال بود که «ویژگی‌های تشکل‌های دانشجویی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی کدامند؟» پاسخ به دست آمده از این پژوهش به طور خلاصه این است که دیدگاه مقام معظم رهبری به تشکل‌های دانشجویی به‌صورت باز و برون‌گراست؛ به این صورت که رهبر انقلاب شناخت نیازهای کشور و درک محیط را از لازمه‌های این تشکل دانسته و آرمان‌خواهی و توجه به اصول انقلاب و امام را همواره مورد تأکید قرار داده‌اند؛ به‌گونه‌ای که روحیه آرمان‌گرایی دارای نتایج بی‌شمار دیگری از جمله عمل به هنگام، روحیه مطالبه‌گری، نظم و قانون مداری، تقویت روحیه انقلابی اعضای تشکل‌ها و مواردی از این قبیل است.

با توجه به یافته‌ها، پیشنهادها در ۲ دسته پیشنهادهای عملی و علمی ارائه طبقه‌بندی شده است.

پیشنهادهای علمی

 به‌منظور بسط نظری و علمی در زمینه مباحث تشکل‌های دانشجویی، مطالعات موردنیاز جامعه علمی لازم است، بررسی تحقیق در زمینه مباحث زیر توصیه می‌شود.

- بررسی ویژگی‌های مدیریتی و عملکردی تشکل‌های دانشجویی از دیدگاه صاحبنظران انقلاب اسلامی.

- بررسی شایستگی‌های لازم از لحاظ نیروی انسانی به‌منظور عضویت در تشکلهای دانشجویی.

- آینده‌پژوهی و سناریونویسی سیر کامل تشکل‌های دانشجویی در چشم‌ اندازه‌ای بلندمدت و کوتاه‌مدت.

پیشنهادهای عملی

 با توجه به مباحث تشکل‌های دانشجویی و زیرمجموعه‌های مربوط به آن، لازم است که تشکل‌های مختلف از جمله بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی، انجمن اسلامی، انجمن‌های علمی و ... در عملکرد خود موارد زیر را مد نظر قرار دهند:

- برنامه ریزی در جهت ایجاد شناخت نسبتا رهبران انقلاب اسلامی به‌منظور پیاده کردن آن‌ها در فعالیت‌های تشکل‌ها.

- ملزم دانستن خود به پیروی از منویات رهبران انقلاب اسلامی از طرف اعضای تشکل‌های دانشجویی.

- تشکیل بخش جداگانه در هر تشکل برای رصد فعالیت‌های تشکل و مقایسه آن با منویات رهبر معظم انقلاب.

- حمایت مسئولان مربوط از تشکل‌های انقلابی در راستای نیل به اهداف مختلف و از جمله دانشگاه اسلامی.

انتهای پیام/

کد خبر: 1201523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =