به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، به این تیترها توجه کنید؛ «جان باختن ۵ نفر در تصادف محور جیرفت»، « تصادف زنجیرهای با ۴ کشته و ۳ مصدوم در فارس»، « واژگونی اتوبوس در محور قزوین - رشت ۵ کشته و ۲۴ مصدوم برجا گذاشت» اینها تنها بخشی از اخبار تصادفات در دو روز اخیر است؛ جانهایی که اگرچه در تیتر اخبار تنها یک عدد هستند اما از دست رفتن هر کدامشان به معنای تشویشهای بیپایان یک خانواده است.
بیشتر بخوانید
ماشین شوتی روشی برای قاچاق کالا و انسان / ماجرای جوانانی که وام ازدواجشان را صرف خرید این خودروها میکنند
روزانه ۵۷ ایرانی در جادهها کشته میشوند
محسن پیرهادی رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس اخیرا گفته که در ۶ ماه نخست سال جاری ۱۰ هزار و ۷۲۱ نفر از هموطنانمان در تصادفات جادهای جان خود را از دست دادهاند به این معنا که روزانه ۵۷ ایرانی در جادهها کشته میشوند.
به گفته این عضو هیات رئیسه مجلس؛ میزان کشتهشدگان تصادفات رانندگی با سهم %۶/۵ درصد از کل متوفیان کشور، جایگاه سوم عوامل مرگ و میر را در کشــور به خود اختصاص داده است.
تصادفات ۴۹ هزار میلیارد تومان در یک سال برای کشور هزینه داشت
طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، هزینه تصادفات جادهای در قاطبه کشورها برابر با ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی آنهاست اما رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس میگوید این هزینه در ایران دو برابر میانگین جهانی یعنی حدود ۶ تا ۷ درصد تولید ناخالص داخلی است و سال گذشته رقمی حدود ۴۹ هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص داد.
سالانه ۱۱ درصد بودجه کشور صرف تصادفات میشود
مبلغی که میشد برای توسعه زیرساخت کشور، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان هزینه شود اما در جادهها سوخت. سردار هادیان فر رئیس پلیس راهور فراجا هم گفته که سالانه حدود ۹ تا ۱۱ درصد بودجه کشور صرف تصادفات میشود، گفت: اگر بتوان در این موضوع مدیریت خوبی داشته باشند صرفهجویی ارزی و مالی خوبی برای کشور خواهد بود به طور متوسط هر فوتی کشور ۵ میلیارد و سیصد میلیون تومان هزینه مستقیم و غیر مستقیم دارد و بیمهها سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت میکنند که عدد بسیار زیادی به حساب میآید.
در ساخت ۹۰ درصد قطعات خودرو استانداردی رعایت نمیشود
بخش مهمی از دلیل تصادفات جادهای ناشی از ناایمن بودن خودروهای داخلی است. رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس گفته که از صدها قطعه مورد استفاده در خودرو، تنها ۴۶ قطعه دارای استاندارد اجباری و ۹۶ قطعه دارای اســتاندارد تشویقی هستند و در ساخت ۹۰ درصد قطعات خودرو استانداردی رعایت نمیشود.
سردار کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور فراجا هم میگوید: عامل چهارم تصادفات خودرو است من همیشه به معنای واقعی میخواستم خودروی ملی خواسته ام ولی موافق واردات هستم واردات باعث میشود رقابت بین خودروسازهای داخلی و خودروهای وارداتی ایجاد شود به طوری که در گذشته شاهد آن بودیم که افزایش کیفیتهای ایمنی در خودروهای داخلی به وقوع پیوست موضوع دیگری که در واردات سبب کاهش تلفات میشود بالا رفتن ایمنی ناوگان است که خودروهای وارداتی کیفیت نسبتاً بالاتری از خودروهای داخلی دارند وضعیت خودروی داخلی خوب نیست و ما باید این مطالبه را داشته باشیم تا خودروها کیفیت بهترین را پیدا کند.
روند کند اسقاط خودروهای فرسوده
خودروهای فرسوده نیز عاملی از تصادفات هستند اما روند از رده خارج کردن این خودروها به کندی پیش میرود. داریوش گلعلیزاده سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست در گفتوگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره دلایل روند کند اسقاط خودروهای فرسوده گفت: خودروهای تولید داخل به غیر از خودروهای یورو پنج ای وی از اسقاط مستثنی شدند. واردات هم چند سالی متوقف بود. واردات اهرمی بود که از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را شدت میبخشید. امروز در شرایطی قرار داریم که برای مثال یک پراید با عمر ۲۰ سال به مبلغ ۷۰ میلیون خرید و فروش میشود درحالی که لاشه آن را ۲۰ میلیون میخرند و این وسیله محل امرار معاش یک خانواده است و اگر فرد بخواهد خودرو جدید بخرد باید ۲۰۰ میلیون بیشتر پول بدهد. اکثر دارندگان خودروهای فرسوده قشر ضعیف جامعه هستند.
وی افزود: دلیل کند شدن روند اسقاط این بود که ابزارهای تشویقی اعمال نشدند و در مقابل هم ابزارهای تنبیهی مورد استفاده قرار نگرفتند. در ۲ سال گذشته کلا ۲۵ هزار خودرو اسقاط شد. تولیدکنندگان خودرو باید ۲۵ درصد از فروش خود را صرف اسقاط میکردند و برای شمارهگذاری خودرو جدید گواهی اسقاط رائه میدادند. با این روند کند، یک میلیون خودرو تولید شده و در صف شمارهگذاری میماند؛ پیشنهاد دادیم که شرط اول برای شمارهگذاری گوهی اسقاط باشد اما اگر نبود یک و نیم درصد از فروش خود را برای اسقاط پرداخت کند. دولت و مجلس باید بهگونهای برنامهریزی کنند که کمترین فشار روی قشر آسیبپذیر باشد اما ابزارهای تشویق و تنبیه باید در کنار هم باشند.
هادیانفر اعلام کرده که ۳۴ درصد سرنشینانی که فوت میکنند اغلب کودکان و بچهها را شامل میشوند و ۵۱ درصد فوتیها در همان لحظه وقوع حادثه فوت میکنند.
بیش از ۵ هزار نقطه حادثهخیز در جادههای کشور
رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه حدود پنج هزار و ۲۰۰ نقطه حادثهخیز در جادههای کشور وجود دارد گفت: باید اشاره کرد ۳۵ درصد تصادفات در همین نقاط اتفاق میافتد این موضوع با حرف درست نمیشود و منابع مالی نیاز دارد اگر ۵ هزار میلیارد تومان بودجه برای این کار تخصیص داده شود میتوان تمام نقاط حادثهخیز را اصلاح کرد.
تصادفات سالانه ۶۰ هزار معلول به بهزیستی اضافه میکند
تصادفات علاوه بر مرگ و میر باعث افزایش معلولیت در جامعه میشود. علی محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی کشور گفته که براساس آمار اعلام شده سالانه بین ۲۷۰ تا ۳۰۰ هزار تصادف در کشورمان واقع میشود که از این تعداد حدود ۲۰ هزار نفر فوت و بقیه مجروح و نقض عضو میشوند؛ بخشی از این افراد برای دریافت خدمات به سازمان بهزیستی مراجعه میکنند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: براساس آمار، سالانه بین ۴۰ تا ۶۰ هزار معلول در سبد حمایتی سازمانی بهزیستی قرار میگیرند که این آمار قابل توجهی است؛ این افراد باید از این سازمان بهزیستی خدمات دریافت کنند که آمار سنگینی است لذا این موارد، تحت عنوان پشت نوبتیهای سازمان قرار میگیرند و هر ماه در کمیسیونهای سازمان در استانهای مختلف بررسی میشوند.
این درحالی است که بهزیستی بودجه کافی برای رسیدگی به تمام این افراد را ندارد و این باعث نارضایتی در جامعه معلولان شده است.
به گزارش ایسکانیوز، تصادفات جادهای سالانه جان هزارن انسان را گرفته و هزینه هنگفتی بر کشور تحمیل میکند، درحالی که اگر این موضوع در اولویت دولت و مجلس قرار گیرد، میتوان هزینه هدر رفته در این حوزه را صرف توسعه زیرساخت کشور کرد.
انتهای پیام /

نظر شما