بهره‌گیری ۹۰ درصدی دانشگاه‌های ژاپن از آموزش تعاملی

دانشگاه‌های ژاپن با برگزاری دوره‌های تجربه سال اول (FYE) به دنبال توسعه یادگیری فعال در بین دانشجویان است. آمارها نشان می‌دهد که ۹۰ درصد دانشگاه‌های ژاپنی، FYE را در برنامه درسی خود گنجانده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، یادگیری فعال و آموزش تعاملی از جمله روش‌های تدریس نوین در دانشگاه‌های جهان هستند که به افزایش مهارت و توانایی دانشجویان کمک می‌کنند. در این راستا، آموزش‌های سنتی در بسیاری از دانشگاه‌های جهان جای خود را به آموزش‌های تعاملی داده است.

بیشتر بخوانید:

«مشق امید»؛ کلاس درس تعاملی جدید

ایسکانیوز پیش‌تر در گزارش خداحافظی با آموزش‌های سنتی در دنیا، به معرفی روش‌های نوین آموزشی در جهان پرداخت و نشان داد که ۷۶ درصد کلاس‌های دانشگاهی در آمریکا تعاملی برگزار می‌شود. همچنین در گزارش یادگیری تعاملی در دانشگاه‌های آمریکا چگونه پیاده‌سازی می‌شود؟، جزئیات برگزاری کلاس‌های درس تعاملی در دانشگاه‌های کارنگی ملون و کالیفرنیا را بررسی کرد.

در ادامه این گزارش به راهکار دانشگاه‌های ژاپنی برای گسترش آموزش‌های تعاملی و یادگیری فعال پرداخته می‌شود.

دانشگاه‌های ژاپن برای دانشجویان سال اول این امکان را فراهم می‌کنند که یادگیری فعال را از طریق کلاسی تحت عنوان «تجربه سال اول (First-year experience)» تجربه می‌کنند. تجربه سال اول در ۲۰ سال گذشته به سرعت در ژاپن گسترش یافته است.

هدف از این دوره، افزایش دانش و درک دانشجویان، تقویت مهارت‌های عمومی، ایجاد نگرش، تجربیات یادگیری جامع و توانایی تفکر خلاق است.

مولفه مهارت‌های عمومی یک ویژگی ضروری برای دانشجویان است که در زمینه‌های فکری، حرفه‌ای و اجتماعی کارآمد بوده و شامل مهارت‌های ارتباطی، تفکر منطقی و توانایی حل مسئله می‌شود.

کارشناسان معتقدند که این مهارت‌ها باید از طریق برنامه‌های درسی آموزشی در مقطع کارشناسی به دانشجویان یاد داده شود.

۹۰ درصد دانشگاه‌های ژاپنی، FYE را در برنامه درسی خود گنجانده‌اند

اخیرا بیش از ۹۰ درصد از دانشگاه‌ها و کالج‌های چهار ساله ژاپن، تجربه سال اول را در برنامه درسی خود گنجانده‌اند. این دانشگاه‌ها و کالج‌ها معتقدند که FYE می‌تواند عملکردی انتقالی برای ورود دانشجویان به تحصیل دانشگاهی داشته باشد، نه این که صرفا برای افزایش سطح دانش کارآمد باشد.

روش‌های یادگیری فعال FYE معمولا در دانشگاه‌ها و کالج‌های چهار ساله ژاپنی استفاده می‌شوند. این روش‌ها شامل گفت‌وگو، نوشتن، فناوری اطلاعات و ارتباطات، یادگیری مشارکتی، مناظره و تدریس تعاملی است. به دانشجویان کمک می‌کند که با عناصر مختلفی درگیر شوند که هرگز فرصتی برای تجربه در کلاس‌های مبتنی بر دانش را ندارد.

نتایج یک نظرسنجی در مورد فراوانی سبک یادگیری فعال در کلاس‌های FYE در سال ۲۰۱۰ با شرکت بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ دانشجوی سال اول از چهار دانشگاه نشان داد که حدود ۵۰ درصد از دانشجویان، یادگیری فعال مانند ارائه، یادگیری مهارت‌های کاربردی و بحث را تجربه کرده‌اند.

با وجود این که دانشگاه‌های ژاپن برنامه‌هایی مستمر برای ترویج یادگیری فعال دارند؛ اما همچنان برای برخی این سوال مطرح می‌شود که آیا یادگیری فعال واقعا در یادگیری دانشجویان تحول ایجاد می‌کند؟ در این زمینه رابطه بین تجارب یادگیری فعال و نتایج یادگیری از طریق نظرسنجی بررسی شد.حدود ۸ هزار و ۳۰۰ دانشجو از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در این نظرسنجی شرکت کردند.

بهبود ۷۰ درصدی مهارت‌های تحلیلی دانشجویان با یادگیری فعال

این دانشجویان در رشته‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی، STEM، پزشکی و پرستاری تحصیل می‌کردند. برای مثال، بیش از ۷۰ درصد از دانشجویان گفته‌اند که مهارت‌های تحلیلی و حل مسئله‌شان از طریق تجربه «بیان افکار یا نتایج تحقیقات خودم در کلاس» بهبود یافته است. در حالی که، دانشجویان بدون این تجربه، فقط بهبود ۳۰ درصدی مهارت‌های تحلیل و حل مسئله را داشته‌اند.

همچنین حدود ۸۰ درصد دانشجویان از بهبود مهارت‌های تفکر انتقادی پس از این تجربه‌ها خبر دادند. بر اساس این نظرسنجی، روش‌های یادگیری فعال را می‌توان یک روش آموزشی دانست که منجر به یادگیری فعالانه دانشجویان می‌شود و تا حدودی با کسب نتایج یادگیری مرتبط با مهارت‌های متعلق به توانایی‌های تحصیلی مقطع کارشناسی دانشگاه ارتباط دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1207955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =