مراسم تشییع پروانه معصومی با حضور جمعی از هنرمندان برگزار شد + فیلم و عکس

مراسم تشییع پروانه معصومی بازیگر نام‌آشنای سینما و تلویزیون امروز ساعت ۱۰ صبح ‌از مقابل ساختمان خاتم‌الانبیاء(ص) به‌سمت میدان شهرداری رشت برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، مراسم تشییع پروانه معصومی بازیگر نام‌آشنای سینما و تلویزیون امروز ساعت 10 صبح ‌از مقابل ساختمان خاتم‌الانبیاء(ص) به‌سمت میدان شهرداری رشت برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

پروانه معصومی؛ مهربان، باشکوه و آشنا به روح هنر

پیش از مراسم تشییع، مراسم وداع با پیکر "پروانه معصومی" صبح امروز ‌در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم‌الانبیاء (ص) رشت با حضور مسئولین و هنرمندان استان برگزار شد.

‌پروانه معصومی ‌از بانوان هنرمند و پیشکسوت کشورمان بودند که همواره در عرصه‌های مختلف هنری و همچنین در جبهه انقلاب نقش ‌آفرینی‌های به یاد ماندنی داشتند .
سکینه کبودر آهنگی با نام هنری پروانه معصومی، متولد 11 اسفند ماه 1323 بود. او تحصیلاتش را در دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه ملی ایران به پایان رساند . او نخستین بار در سال 1350 در فیلم بی‌تا نقش کوتاهی گرفت و سال بعد در رگبار ساختهٔ بهرام بیضایی نقش اوّل زن را بازی کرد .

آثاری از جمله : " گل‌های داودی " ، " جهیزیه‌ای برای رباب " ، " شکوه زندگی " و " یوسف پیامبر " از جمله آثاری است که مرحومه پروانه معصومی در آن نقش آفرینی کردند .

نقش ‌آفرینی در برخی از سریال‌های تلویزیونی این بانوی فقیده از جمله نقش " مادر " در سریال " پلیس جوان " همچنان در ذهن اکثریت ایرانی‌ها مانده و در این سریال با هنرمندی خانم معصومی ، جایگاه و حضور مادر در حل مشکلات جوانان به خوبی به تصویر کشیده شد .

گفتنی است ، پروانه معصومی بازیگر تئاتر ، سینما و تلویزیون کشورمان به دلیل عارضه پارگی روده چند روزی در بیمارستان بستری بود و روز دوشنبه 6 آذر ماه 1402 در سن 79 سالگی بر اثر عفونت ریوی در شهرستان صومعه سرا استان گیلان درگذشت .

پیکر این مرحوم برای تدفین به تهران انتقال می‌یابد.

اسدالله عباسی امروز، ۷ آذرماه در مراسم بدرقه زنده یاد "پروانه معصومی"، هنرمند سینما و تلویزیون که با حضور فرزند ایشان در مجتمع فرهنگی هنری خاتم‌الانبیاء(ص) رشت برگزار شد، با اشاره به الگو بودن مرحومه معصومی هم در جایگاه مادری و هم به عنوان هنرمند، اظهار کرد: مردم عزیز گیلان و همه هنرمندان این خطه از این فقدان متاثر هستند.

وی پروانه معصومی را میهمان گیلان دانست و افزود: زنده یاد معصومی سال‌های سال عاشقانه در گیلان زندگی کرد و در کنار مردم بود.

استاندار گیلان به حضور زنده یاد معصومی در مستندی با محوریت مادران شهدای این استان اشاره و اظهار کرد: در این مستند دیدیم که زنده یاد معصومی چگونه در خیابان‌ها و کوچه‌های شهر دنبال خانواده‌های شهدا می‌گشت و از آنان دلجویی می‌کرد.

عباسی حضور مرحومه معصومی در مستند مذکور را بسیار هنرمندانه و معنوی دانست و تصریح کرد: او در مراسم شهدا شرکت می‌کرد که نشان از هدایت روح و عاقبت به خیر شدن دارد.

وی با بیان اینکه مردم به ویژه هنرمندان گیلانی علاقه دارند که مزار زنده یاد معصومی در این منطقه باشد، اضافه کرد: با توجه به هماهنگی انجام شده از سوی خانواده معصومی، مراسم خاکسپاری در تهران برگزار می‌شود و لذا از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان انتظار داریم یادمان مرحومه پروانه معصومی را در تالار مرکزی رشت که متعلق به جامعه هنری استان است، احداث کند تا بتوانیم یاد و خاطره این هنرمند فقید را زنده نگه داریم.

محمد پورجعفری، یکی از هنرمندان نمایش گیلان نیز، از مرحومه معصومی به عنوان هنرمند تمام عیار یاد کرد و گفت: مرحومه معصومی سالیان سال در گیلان ساکن بود و قرار بود برای ایشان شکرانه حضور برگزار کنیم، اما افسوس که همیشه عقب هستیم.

وی از نهادهای فرهنگی استان خواست دست به دست هم دهند و محل اقامت مرحومه معصومی را حفظ کنند و متذکر شد: امیدوارم سردیس ایشان در محل زندگی‌اش ساخته شود و از این محل به عنوان موزه نگهداری کنیم و راحت آن را از دست ندهیم.

این نویسنده، کارگردان و بازیگر هنرهای نمایشی، با بیان اینکه پروانه معصومی دغدغه روستا و روستاییان را داشت، خاطرنشان کرد: ایشان در دیدار با رهبر انقلاب نسبت به کم کاری صدا و سیما در معرفی جایگاه روستا انتقاد کرد، زیرا روستا را می‌شناخت و با روستانشینی مأنوس بود.

نسرین بابایی، بازیگر تئاتر و تلویزیون نیز در ادامه، با بیان اینکه جبران جای خالی چنین هنرمندان بزرگی امکان‌پذیر نیست، عنوان کرد: راه هنر راهی بسیار دشوار و طاقت فرساست.

وی با اشاره به شرافت راه هنر و هنرمند، یادآور شد: پروانه معصومی نماد هنرمند شریف است و شریف زندگی کردن خیلی سخت است.

انوش نصر، هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز در این مراسم، ترک آشیان را سرنوشت مشترک همه انسان‌ها دانست و اضافه کرد: به شرافت هنری‌ام شهادت می‌دهم که بانو پروانه معصومی هیچ حاشیه هنری نداشت و از نادر هنرمندانی است که به پاکی‌اش سوگند یاد می‌کنم.

به دلیل بارش شدید باران در شهر رشت، مراسم بدرقه و نماز بر پیکر زنده یاد پروانه معصومی در مجتمع خاتم الانبیاء(ص) برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1208477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =