معاون رییس جمهور: دخالت در عزل و نصب از سوی نمایندگان بر خلاف نظر رهبر انقلاب است

معاون رییس جمهور گفت: موضوع دخالت نمایندگان مجلس در عزل و نصب ها در برخی موارد صحت دارد و این بر خلاف نظر دولت و مقام معظم رهبری است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، میثم لطیفی معاون رییس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی در در دیدار با تشکل‌های دانشجویی استان قم که در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار شد ضمن گرامی‌داشت روز دانشجو به سوالات و مطالبات دانشجویان پاسخ داد.

بیشتر بخوانید:

رئیسی: تلاش بر این است که در بودجه ۱۴۰۳ واقعیت‌ها دیده شود

وی در پاسخ به سوالی بر چگونگی نحوه نظارت بر دستگاه‌های اجرایی و کارکنان آنها به ویژه در شهرستان‌های کوچک گفت: طرحی آماده شده است که در آن یک کد منحصر به فرد برای هر کارمند در اتاق وی نصب شده که مراجعین می‌توانند از طریق آن، فرد مورد نظر را ارزیابی کنند. همچنین مرکز آموزش مدیریت دولتی که مخصوص آموزش کارکنان است، دوره‌هایی را در جهت آموزش قوانین، نحوه برخورد با ارباب رجوع و دوره‌های معرفتی و فرهنگی را برای کارکنان دولت برگزار می‌کند.

رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در پاسخ به شبهه یکی از دانشجویان در مورد تبعیض در استخدام‌های دولتی بین دانشگاه‌ها افزود: استخدام و ورود به دولت فقط از سه طریق آزمون استخدامی، تبدیل وضعیت ایثارگران و جذب نخبگان است و سازمان امور استخدامی نیز برای رعایت این قانون در برخی موارد تحت فشار قرار می‌گیرد زیرا در حال حاضر تمرکز ما بر آزمون‌های استخدامی است که در آن هم در زمینه توزیع جغرافیایی و هم توزیع رشته‌های دانشگاهی عدالت رعایت می‌شود و تبعیضی نیز بین فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها قائل نمی‌باشد.

معاون رییس جمهور همچنین از تشکیل شورای ملی هوش مصنوعی در دولت خبر داد که یکی از بخش‌های آن هوشمندسازی دولت است.

لطیفی در پاسخ به انتقاد یکی از دانشجویان که گفته بود در برخی از شهرستان‌ها نمایندگان مجلس در عزل و نصب‌های دولتی و استخدامی دخالت می‌کنند، تصریح کرد: متاسفانه این موضوع در برخی موارد صحت دارد و این بر خلاف نظر دولت و مقام معظم رهبری است که تاکید دارند نمایندگان در حوزه اجرا دخالت نکنند. زیرا حوزه اجرا و انتصابات از حوزه تقنین و نظارت جدا است و اگر نماینده این کار را انجام دهد خلاف قانون و منویات مقام معظم رهبری است و در برخی موارد نیز هیات‌های نظارت به آن ورود کرده‌اند و دانشجویان نیز باید به عنوان مطالبه‌گران اجتماعی بر آن نظارت کنند.

وی همچنین به قضیه حکم دیوان عدالت اداری بر غیرقانونی بودن تصدی ریاست سازمان امور اداری و استخدامی کشور توسط ایشان اشاره کرد و گفت: در قضیه حکم اینجانب یک مشکل شکلی وجود داشت زیرا در ماده ۷۱ قانون خدمات کشوری مقامات سیاسی لزوماً نباید در استخدام دولت باشند که در این خصوص اختلاف نظری وجود داشت نظر معاونت حقوقی رییس جمهور این بود که این وضعیت مسبوق به سابقه است در دولت‌های قبلی نیز این اتفاق افتاده بود اما بعضی از قضات دیوان عدالت اداری بر این باور نبودند.

معاون رییس جمهور اضافه کرد: این مشکل یک راه حل ساده داشت که در قالب یک قرارداد کار معین آن مسئله حل شد و کاش این موضوع مطرح نمی‌شد.

لطیفی در پاسخ به دانشجویی که خواستار این شده بود که در آزمون‌های استخدامی فعالان تشکل‌های فرهنگی و دانشجویی و همچنین فارغ التحصیلان دانشگاه‌های معتبر کشور در اولویت باشند، تصریح کرد: ما در قانون چنین مسئله‌ای را نداریم اما در شرایط شرایط احراز شغل می‌تواند این مسائل پیش‌بینی شود به طور مثال برای شغل‌های فرهنگی و مددکاری این موضوع ملاک قرار بگیرد که افراد دارای تجربه و سابقه باشد همچنین در مصاحبه‌ها مدارک دانشگاه‌های برتر کشور از امتیاز بیشتری برخوردار باشند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در انتقاد از بهره‌وری کم در دستگاه‌های اجرایی گفت: در دهه ۹۰ میزان بهره‌وری ما منفی نیم درصد بوده اما با تلاش‌های صورت گرفته در دو سال گذشته طبق آمارهای بین‌المللی این آمار به مثبت ۳ رسیده است، ولی باید گفت در مواردی که کار کیفی باشد سنجش بهره‌وری آن بسیار مشکل است و ما سعی می‌کنیم که راه‌های جدیدی را برای ارزیابی بهره‌وری به کار ببریم.

وی افزود: مسئله بهره‌وری وارد گفتمان دولت شده در صدر برنامه هفتم توسعه نیز به آن اشاره شده است، همچنین پرداخت پاداش به شرکت‌های دولتی نیز منوط به بهره‌وری مثبت این شرکت‌ها گردیده است.

معاون رییس جمهور اضافه کرد: در جذب نیروهای جدید دستگاه‌های اجرایی معیار بهره وری و نیازسنجی است.

لطیفی با اشاره به اینکه دولت مردمی شعار دولت سیزدهم است، اظهار کرد: می‌خواهیم مردمی‌سازی در دولت را ریشه‌ای انجام دهیم زیرا این خواسته مردم و همچنین امام خمینی و مقام معظم رهبری است.

وی گفت: دستگاه‌های اجرایی موظف به راه‌اندازی میز خدمت برای مراجعان حضوری و همچنین میز خدمت الکترونیکی برای افزایش بهره‌وری و تحقق دولت الکترونیک هستند.

رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در پاسخ به مطالبه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان که در دیگر دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند، افزود: با توجه به مشکلات و محدودیت‌های بودجه دانشگاه فرهنگیان شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرد تا برخی از دانشجویان این دانشگاه در دانشگاه‌های برتر دولتی کشور مشغول به تحصیل شوند اما با توجه به کمبود بودجه این دانشجویان از برخی تسهیلات دانشجویان دانشگاه فرهنگیان محروم هستند که ما در تلاش هستیم با مذاکرات صورت گرفته این مشکل را حل کنیم.

لطیفی همچنین خواستار ضرورت توجه به مهارت آموزی دانشجویان و سربازان، همچنین تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها برای تربیت نیروی متخصص دولت شد.

معاون رییس جمهور در انتهای صحبت‌های خود در مورد بعضی از اشکالات در قوانین استخدامی به ویژه حداقل و حداکثر سن گفت: در این مورد معیار قانون می باشد و ما برخی از مشکلات آن را قبول داریم و سعی بر این است که این مشکلات حل شود.

لازم به ذکر است در ابتدای این دیدار احمد حسین شریفی رییس دانشگاه قم ضمن خیر مقدم به دکتر لطیفی رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور و همچنین تبریک روز دانشجو، گفت: روز دانشجو روز یاد و خاطر دانشجویانی است که ۷۰ سال پیش شعار مرگ بر آمریکا را آغاز کردند و امروزه این شعار که در اصل شعار مرگ بر ظلم و استکبار می‌باشد در سراسر جهان طنین انداز شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1209942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • غلامرضا IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      0 0
      با بی قانونی و کلک خودت را رییس کردی و قانون را دور زده ای ومیگویی نباید مطرح میشد استعفا