مصرف خامه و کره فقط یبکار در هفته!

یک متخصص تغذیه گفت: کره، روغن حیوانی و خامه به دلیل این که حاوی چربی اشباع و ترانس هستند، فقط یک بار در هفته مصرف شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، شیما جزایری متخصص تخصصی تغذیه بیان کرد: بشقاب غذایی یکی از راهنماهای تغذیه‌ سالم است. در این رژیم غذایی افراد بشقاب غذا را به دو بخش تقسیم می‌کنند. یک قسمت (یک نیمه) را سبزی و میوه همچون کاهو، قارچ، کلم، گوجه فرنگی، سبزی خوردن، هویج و ... می‌ریزند که البته باید مقدار سبزی از میوه بیشتر باشد.

بیشتر بخوانید:

قهوه چگونه انسان را لاغر می‌کند؟

او ادامه داد: غلات کامل شامل نان کامل، نان جو و برنج قهوه‌ای باید یک چهارم از بشقاب را پر کنند و یک چهارم بعدی را نیز باید از پروتئین‌ها از قبیل گوشت سفید، قرمز و ماهی‌ها پر کرد.

این متخصص تغذیه در خصوص مصرف مایعات در بشقاب غذای سالم بیان کرد: در این رژیم، مصرف آب، چای کمرنگ و قهوه البته به شرطی که فرد مشکل گوارشی و رفلاکس معده نداشته باشد، توصیه می‌شود و دو واحد لبنیات شامل یک لیوان شیر و یک لیوان ماست هم باید استفاده شود.

او با بیان این که در رژیم غذایی «بشقاب غذای سالم»، نوع کربوهیدرات از مقدار آن مهم‌تر است، افزود: در این رژیم غذایی از کربوهیدرات‌های مفید از قبیل غلات کامل استفاده می‌شود. از این رو مصرف قند و شکر، شیرینی ها، افزودنی‌ها و نوشابه در رژیم بشقاب غذایی سالم توصیه نمی‌شود.

جزایری درباره‌ بشقاب غذایی افراد مبتلا به دیابت گفت: بشقاب غذایی بیماران دیابتی هم تقریبا شبیه بشقاب غذایی افراد دیگر است، فقط در افراد دیابتی، سبزی‌های نشاسته‌ای را از بقیه سبزی‌ها جدا می‌کنیم. سیب زمینی، کدو حلوایی، ذرت و باقلا سبز برای آن‌ها در دسته مواد پروتئینی طبقه بندی می‌شوند.مثلا پنیر برای افراد عادی در گروه لبنیات قرار دارد.

وی در ادامه بیان کرد: رژیم افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، شبیه عموم مردم است. منتهی مصرف قند و شکر بسیار کم‌تر خواهد بود.

این متخصص تغذیه در پاسخ به این پرسش که در رژیم غذایی نوجوانان مصرف لبنیات چه تفاوتی با بزرگسالان دارد، گفت: بزرگسالان باید روزانه دو واحد و نوجوانان سه واحد لبنیات در روز مصرف کنند.

وی در پایان اظهار کرد: در کنار بشقاب غذایی، ظرف روغن سالم به میزان متعادل وجود دارد. این روغن شامل روغن زیتون، کلزا (کانولا)، کنجد و گاهی روغن آفتابگردان و سویا است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1212036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =