بودجه افزایش ظرفیت پزشکی؛ منفی ۵ همت!

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه سرانه هر دانشجوی پزشکی برای شروع تحصیل یک میلیارد تومان است، گفت: برای ۴۸۰۰ نفر ظرفیتی که افزایش دادیم ۵ همت باید پول میگرفتیم که متاسفانه اعتباری اختصاص داده نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح امروز در نشست خبری به مناسبت دهه مبارک فجر و با موضوع بیان دستاوردها اظهار کرد: بعد از گذشت ۴۵ سال از انقلاب اسلامی قطعا موفقیت هایی حاصل شده و در حوزه سلامت نیز دستاوردهای نظام کاملا مشخص است و هر کس قبل و بعد انقلاب را مقایسه کند میتواند تغییرات را به خوبی تشخیص دهد.

بیشتر بخوانید:

با افزایش بی‌رویه ظرفیت پزشکی مخالفیم/ فروش تعهدات دانش آموختگان علوم پزشکی غیرقانونی است

وی با بیان اینکه معاونت آموزشی بهترین معاونت وزارت بهداشت است و بیش از ۲۰ مدیریت در حوزه های مختلف این معاونت فعالیت می‌کنند، ادامه داد: ۵۰ درصد مراجعین هم کارهایشان به حوزه آموزش مربوط می‌شود.

باقری فرد تصریح کرد: قبل از انقلاب پزشکانی از کشورهای فیلیپین، پاکستان و اندونزی در کشور به مداوای بیماران میپرداختند که این یک نقص بزرگ بود و این در حالی است که آموزش پزشکی ما امروز از این کشورها دانشجو میپذیرد. در حال حاضر بیش از ۸ هزار دانشجو از ۵۰ کشور جهان در کشور ما مشغول به تحصیل هستند و این یکی از دستاوردهای نظام است.

وی خاطرنشان کرد: اوایل انقلاب کمیسیونی وجود داشت با عنوان شورای عالی پزشکی که بیماران صعب العلاج آنجا صف میکشیدند و ارز برای درمان خارج از کشور داده میشد که این کمیسیون امروز تعطیل شده و از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است.

باقری فرد افزود: پیش از انقلاب کمتر از انگشتان دست دانشگاه علوم پزشکی داشتیم در صورتی که امروز صرفا بیش از ۷۰ دانشکده /دانشگاه علوم پزشکی دولتی داریم.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب کمتر از ۲۰ رشته داشتیم در صورتی که در حال حاضر ۴۰۰ رشته مقطع علوم پزشکی صرفا در وزارت بهداشت داریم. ۱۵۰ رشته تخصصی و فوق تخصصی و فلوشیپ در کشور داریم بنابراین معنی ندارد برای آموزش های تکمیلی به خارج از کشور برویم چون همه رشته ها را در کشور داریم و استاد هم به اندازه کافی داریم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در خصوص افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو پزشکی که شورای عالی انقلاب فرهنگی وزارت بهداشت را مکلف کرده اضافه کرد: افزایش کمی و کیفی باید با هم باشد و به تنهایی ارزشمند نیست.

وی ادامه داد: از سال ۱۴۰۱ که شورای انقلاب فرهنگی وزارت بهداشت را مکلف کرد متاسفانه زیرساخت ها به وزارت بهداشت داده نشده است و مقرر شد تا پایان سال ۱۴۰۲ ، ۴ هزار نفر مازاد بر ظرفیت قبلی پذیرش کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: ما در طول این دو سال ۴۸۰۰نفر پذیرش کردیم و حتی جلوتر از ظرفیتی که مکلف شدیم پذیرش کردیم اما آموزش ما در دانشگاه وضعیت مطلوبی ندارد چون اعتبارات داده نشده است و زیر ساخت ها هم فراهم نشده است.

وی تصریح کرد: اگر اعتبارات داده نشود و زیرساخت ها هم فراهم نشود ما نمیتوانیم افزایش ظرفیت را اجرا کنیم چرا که آموزش زوری و اجباری نیست و اگر بدون زیرساخت دانشجو بگیریم ضربه ای به سلامت کشور است.

باقری فرد ادامه داد: هر دانشجوی پزشکی باید ۵.۵ تخت آموزشی داشته باشد در صورتی که در حال حاضر این میزان کمتر از ۱/۵ تخت است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کمترین پذیرش را در سه رشته تخصصی طب اورژانس، بیهوشی و کودکان داریم، خاطرنشان کرد: مهمترین دلیل افول این رشته ها نظام پرداخت آنها است چرا که این رشته ها سخت و در نهایت پرداخت کمی دارند و طبیعی است که تقاضا کاهش می یابد.

باقری فرد گفت: امسال از ۴۵۰صندلی تخصصی؛ ۴۵۶ صندلی با مصاحبه های ساختارمند و آزمون هایی که برگزار کرده ایم پر شده است و کمبود متخصص مربوط به ۴ سال گذشته است.

وی تصریح کرد: در سه رشته ای که اشاره کردم واقعا مشکل داریم اما دستیاری تخصصی در همه کشورها کار سختی است متاسفانه در کشور ما حقوق کمی دارند و قبل از دولت سیزدهم حقوق این افراد دو میلیون تومان بود و امروز هشت میلیون و ۱۱ میلیون تومان است و سال بعد هم قطعا اضافه خواهد شد و مبالغی را در بودجه عمومی دیده ایم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه سرانه هر دانشجوی پزشکی برای شروع تحصیل یک میلیارد تومان است افزود: برای ۴۸۰۰ نفر ظرفیتی که افزایش دادیم ۵ همت باید پول میگرفتیم که متاسفانه اعتباری اختصاص داده نشده است.

باقری فرد اضافه کرد: برخی دوستان مصاحبه هایی کرده اند و گفته اند ۸۰۰ صندلی خالی است در صورتی که این تعداد مربوط به ۴۸۰۰ طرفیتی است که اضافه کرده ایم و از رشته های لوکس هم بسیار استقبال میشود و اگر این رشته ها را مدیریت نکنیم بیش از ظرفیت وارد میشوند.

توزیع ۲۰ نفر عضو هئیت علمی سرباز در دانشگاه های علوم پزشکی با همکاری نیروهای مسلح

سعید چنگیزی آشتیانی رییس مرکز هییت علمی و جذب نخبگان وزارت بهداشت هم در ادامه این نشست اظهار کرد:  از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون ۲ هزار نفر دکتری تخصصی  phd، هزار نفر به عنوان کارشناس ارشد، در دانشگاه های علوم پزشکی کشور توزیع کرده ایم ضمن اینکه ۲۹۳ ورودی فوق تخصصی به عنوان عضو هیئت علمی و ۲۵۰ نفر متخصص در رشته های تخصصی دندانپزشکی در کشور توزیع کردیم. 

وی ادامه داد: با همکاری نیروهای مسلح ۲۰ نفر عضو هئیت علمی سرباز در دانشگاه های علوم پزشکی توزیع کردیم. از ابتدای سال ۱۴۰۲، ۶۰نفر هییت علمی برگزیده جایزه ویژه شهید شهریاری را در رشته های علوم پایه و بالینی جذب کردیم. 

بابک ثابت دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی نیز اظهار کرد: تعداد دانشکده های پزشکی متولی آموزش پزشکی در حال حاضر ۷۶ مرکز است که ۱۶ مرکز مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی است. 

وی ادامه داد: سال گذشته ۸ هزار و ۵۳۹ دانشجو داشتیم که طبق مصوبه افزایش ظرفیتی که داشتیم در سال ۱۴۰۲ به ۱۱ هزار و ۱۰۱ دانشجوی پزشکی افزایش یافت. 

رضا یزدانی دبیر شورای آموزش دندانپزشکی وزارت بهداشت نیز در ادامه این نشست گفت: در حال حاضر ۴۴ دانشکده دندانپزشکی در کشور داریم که ۳۶ مورد دولتی، ۵ مورد مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی و مابقی مربوط به دانشگاه های شاهد، ارتش و بقیه الله است.

وی با بیان اینکه ۱۲ دوره تخصصی برگزار کرده ایم ادامه داد: دندانپزشکی یک رشته مهارتی است و اگر قرار است افزایش ظرفیت داشته باشیم باید ساختار آن فراهم شود چرا که در غیر این صورت دانشجو صرفا مشاهده گر خواهد بود. 

مهدی باقری مدیر امور نخبگان و دانشجویان استعداد درخشان وزارت بهداشت هم گفت: ۱۵ دوره المپیاد علمی را در وزارت بهداشت برگزار کردیم و پیگیر دوره شانزدهم هستیم و تلاش میکنیم رویه المپیاد از یک آزمون به شکل کنکور به فرآیند مساله محور و محصول محور تبدیل شود 

وی خاطرنشان کرد: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی هوشمند و دانشگاه شهید بهشتی دوره های پودمانی را در راستای عدالت آموزشی برگزار کردیم که بیش از ۱۶۰جلسه آموزشی برگزار و ۴ هزار دانشجو از این دوره ها بهره مند شدند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1219077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =