سیاست‌گذاری‌های غلط پاشنه آشیل جشنواره فیلم فجر ۴۲ / رقابت فیلم‌های ضعیف برای سودای سیمرغ

جشنواره فیلم فجر، مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور به شمار می‌رود و سینمای ایران از جهات مختلف از مهم‌ترین سرمایه‌های ملی است اما این جشنواره هر ساله از نقاط ضعف زیادی برخوردار است که بخش‌ اعظم آن به سیاست‌گذاری‌های غلط مسئولان باز می‌گردد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، جشنواره فیلم فجر همواره از اهمیت زیادی برخوردار بوده و هست، چرا که آیینه تمام‌نمای یک سال سینما را در یک رویداد ده روزه به‌نمایش می‌گذارد و همین موضوع باعث شده تا همواره نگاه‌ها و نقدهای زیادی دنبال آن باشد.

یکی از موضوعاتی که در جشنواره امسال حواشی زیادی بپا کرد، نامعلوم بودن مکان برگزاری یا همان کاخ جشنواره بود که تا ۱۱ روز مانده به برگزاری جشنواره، علیرغم اخباری که از گوشه و کنار شنیده می‌شد مکان آن به طور رسمی اعلام نشده بود.

بیشتر بخوانید:

جشنواره‌ای به کام تهرانی‌ها

روز اول؛ دروغ‌های زیبا، شکار حلزون، دو روز دیرتر، ظاهر

موضوع دیگر، حضور نداشتن فیلم‌های مهران مدیری و رامبد جوان بود که واکنش‌های زیادی در برداشت و همچنین فیلم بی‌بدن که عدم حضورش در بخش سودای سیمرغ سر و صدای زیادی به راه انداخت.

اما سرانجام پس از کشمکش‌ها برج میلاد کاخ جشنواره شد و چهل و دومین جشنواره فیلم فجر کار خود را در یک روز برفی آغاز کرد و اولین فیلمی که در روز نخست به نمایش درآمد دروغ‌های زیبا به کارگردانی مرتضی آتش‌زمزم بود. کارگردانی که تجربه زیادی در ساخت فیلم‌های مشترک با کشورهای دیگر دارد، این بار اقدام به ساخت فیلمی در کشور بنگلادش کرده بود. آتش زمزم دلیل این امر را سختی کار فیلمسازی در ایران عنوان می‌کند. نکته ای که باید یادآور شد اینکه دروغ‌های زیبا در حد و اندازه حضور در بخش سودای سیمرغ نبود و موجب بروز اعتراض‌های زیادی شد.

دومین فیلمی که به نمایش درآمد، شکار حلزون بود. این فیلم یکی از فیلم اولی‌های جشنواره چهل و دوم فیلم فجر بود که محسن جسور آن را کارگردانی کرده و آخرین نقش‌آفرینی زنده‌یاد حسام محمودی در سینما در این فیلم نقش بسته، فیلمی که مورد توجه مخاطبان هم قرار نگرفت.

فیلم فجر

سومین فیلم روز نخست جشنواره فیلمی کمدی از اصغر نعیمی بود که از همان ابتدا به دلیل راه ندادن کارگردان به سالن سینما با حاشیه روبرو شد. "دو روز دیرتر" ششمین تجربه فیلمسازی اصغر نعیمی است که پیش از این هم تجربه ساخت کمدی اجتماعی بی وفا را در کارنامه‌اش دارد.

و اما آخرین فیلمی که در روز نخست به نمایش درآمد فیلم ظاهر به کارگردانی حسین عامری بود و یکی دیگر از فیلم اولی‌های جشنواره به شمار می‌رفت که برای اصحاب رسانه نمایش داده شد، فیلمی که ماجرای عشق یک سرباز به دختری روستایی را به تصویر می‌کشید.

روز دوم؛ تمساح خونی، تابستان همان سال، بی بدن، پرواز ۱۷۵

دومین روز برفی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر هم کار خود را با نمایش ۴ اثر در ژانرهای متفاوت آغاز کرد.

تمساح خونی اولین فیلم جواد عزتی در مقام کارگردان نخستین فیلمی بود که در این روز به نمایش گذاشته شد. عزتی که تا پیش از این به عنوان بازیگر شناخته می‌شد حالا چهره‌ای دیگر از خود را به نمایش می‌گذاشت و با ساخت تمساح خونی نشان داد که علاوه بر بازیگری، در کارگردانی هم عملکرد موفقی دارد، فیلمی که توانست مخاطبان زیادی را به خود جذب کند.

دومین فیلمی که برای اصحاب رسانه به کمایش گذاشته شد تابستان همان سال به کارگردانی محمود کلاری بود، او که بیش‌تر به دلیل فعالیت در عرصه عکاسی و فیلمبرداری در سینما به یکی از نابغه‌های نور و تصویر در معروف است در سومین تجربه کارگردانی خود سراغ یک داستان متفاوت رفته و تابستان همان سال را به تهیه‌کنندگی علی اوجی تولید کرده است. فیلمی که به دلیل طولانی و کش دار بودن داستان مورد نقد اصحاب رسانه نیز قرار گرفت.

فیلم فجر

سومین فیلمی که در روز دوم جشنواره به نمایش درآمد بی بدن پرحاشیه‌ترین فیلم جشنواره ۴۲ بود، فیلمی که هنوز نمایش داده نشده برایش حسابی سر و صدا راه افتاده و حتی برخی سایت‌ها اقدام به نقد فیلم کردند، بی بدن ساخته مرتضی علیزاده با ژانری جنایی است که از یک پرونده قضایی مهم الهام گرفته است.

و اما پایان بخش روز دوم جشنواره فجر فیلم پرواز ۱۷۵ به کارگردانی محمدحسین حقیقت جوان‌ترین کارگردان این دوره بود، فیلمی که داستان انگشتر یک شهید غواص در عملیات کربلای ۴ را به تصویر می‌کشید اما نتوانست آن طور که باید در تورنومنت جشنواره به خوبی عمل کند.

روز سوم؛ صبح اعدام، شهسوار، قلب رقه، صبحانه با زرافه‌ها

روز سوم جشنواره فجر ۴۲ یک روز فوتبالی-سینمایی برای اهالی رسانه بود، پیروزی تیم ملی ایران برابر ژاپن یک اتفاق شیرین در این روز رقم زد.

اولین فیلمی که در این روز اکران شد، صبح اعدام به کارگردانی بهروز افخمی بود، این فیلم، برشی از لحظات پایانی زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی بود که در فاصله چند ساعت تا تیرباران این دو چهره روایت می شد و پیرنگ اصلی آن یک داستان اعتراضی و سیاسی بود که از گزارش خبرنگار روزنامه کیهان الهام می‌گرفت.

شهسوار دومین فیلمی بود که در روز سوم جشنواره فجر ۴۲ اکران شد، این فیلم کاری از حسین نمازی بود که پیش از این، شادروان را که یک کمدی اجتماعی با کیفیت است راهی جشنواره چهلم کرده بود و حالا در اقدامی دیگر دست به ساخت فیلمی در همان ژانر زده است، اما این بار نتوانست در جلب نظر مخاطبان موفق عمل کند.

سومین فیلمی که کاخ جشنواره به خود دید، قلب رقه جدیدترین ساخته خیرالله تقیانی پور بود. این فیلم، روایتی جدید از سینمای ایران درباره اتفاقات گروه‌های تروریستی در کشور سوریه را به تصویر می‌کشید و استقبال نخاطبان را به همراه داشت.

و اما جشنواره فجر ۴۲ در روز سوم، کار خود را با نمایش صبحانه با زرافه ها دومین اثر بلند سروش صحت به پایان رساند، فیلمی خوش ساخت که بار دیگر توانایی های سروش صحت را به رخ مخاطب می‌کشید.

روز چهارم؛ دست ناپیدا، میرو، آغوش باز، ساعت جادویی

چهارمین روز چهل و دومین جشنواره فیلم فجر روز سینمای دفاع مقدس بود.

دست ناپیدا که زندگی یک خبرنگار زن را در سال‌های ابتدایی جنگ به تصویر می‌کشد در سانس اول به نمایش درآمد، این فیلم جدیدترین اثر بلند انسیه شاه‌حسینی پس از ۱۲ سال است که این بار هم روایتی از رشادت‌های زنان را دستمایه ساخت فیلمش قرار داده تا عنوان تنها کارگردان زن حاضر در جشنواره فجر ۴۲ را یدک بکشد.

دومین فیلمی که به نمایش گذاشته شد میرو ساخته حسین ریگی بود که داستانی درباره مقاومت مردم سیستان در ۸ سال دفاع مقدس را روایت می‌کند، فیلمی انسان گرا، اخلاق مدار و کم ادعا که نیم نگاهی هم به دریافت سیمرغ داشت.

سومین فیلمی که در روز چهارم اکران شد، آغوش باز، عاشقانه‌ای از بهروز شعیبی بود. او در ششمین تجربه سینمایی خود سه‌ قصه عاشقانه را به تصویر می‌کشند که در آن سه زوج فرصت می‌یابند در فراز و نشیب روابط عاطفی به تعریف جدیدی از عشق برسند.

روز چهارم جشنواره فجر ۴۲ کار خود را با اکران فیلمی در ژانر کودک و نوجوان به پایان رساند و با اکران انیمیشن ساعت جادویی ساخته محمدعلی بصیری نیک باعث شد تا بچه‌ها هم سهمی در این روز داشته‌ باشند، اما این انیمیشن به واسطه گرافیک ضعیفی که داشت نتوانست آن طور که باید توجه اصحاب رسانه را به خود جلب کند. داستان انیمیشن ساعت جادویی از جایی آغاز می‌شود که یک پسربچه به واسطه هدیه‌ای که از پدربزرگ خود دریافت می‌کند، موفق به سفر در زمان می‌شود و به دوران کودکی مادربزرگ خود می‌رود.

جشنواره فیلم فجر ۴۲، چهارمین روز خود را بدون هیچ شگفتی خاصی پشت سر گذاشت و تنها این منتقدان بودند که دست پر به خانه بازگشتند.

فیلم فجر

روز پنجم؛ آپاراتچی، مجنون، بهشت تبهکاران، رویاشهر

پنجمین روز چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، روز فیلم اولی‌ها بود و چراغ اکران‌های این روز با عاشقانه‌ای درباره سینما و برای سینما روشن شد.

آپاراتچی اولین اثر بلند قربانعلی طاهرفر نخستین فیلمی بود که در روز پنجم به نمایش درآمد، فیلمی شریف و حال خوب کن که توانست نظر تماشاگران را نیز به خود جلب کند.

دومین فیلمی که روز پنجم جشنواره فجر به خود دید، مجنون اولین ساخته مهدی شامحمدی بود، این فیلم در واقع برشی از حماسه‌آفرینی شهیدان مهدی و مجید زین‌الدین و رزم‌آوران لشگر ۱۷ علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) در جزیره مجنون و عملیات بزرگ خیبر را به تصویر می‌کشد.فیلمی مورد پسند مخاطبان نیز قرار گرفت.

بهشت تبهکاران جدیدترین ساخته مسعود جعفری جوزانی سومین فیلمی بود که در روز پنجم اکران شد تا این گونه جوزانی لقب کهنه‌کارترین فیلمساز جشنواره فجر ۴۲ را از آن خود کند. این فیلم که بعد از کش و قوس‌های فراوان بالاخره در این جشنواره به نمایش درآمد نتوانست رضایت مخاطبان را به خود جلب کند و ایرادات فنی آن علاوه بر مخاطبان صدای کارگردان را هم درآورد.

انیمیشن رویاشهر ساخته محسن عنایتی پایان بخش روز پنجم بود، این انیمیشن که داستانی فانتزی و تخیلی دارد، قصه زندگی پسر بچه‌ای است به نام «آرات» که تصمیم دارد شهرش را از نابودی نجات دهد، انیمیشینی که رضایت نسبی مخاطبان را نیز به همراه داشت.

روز ششم؛ نپتون، شمشیر و اندوه، پروین

سینمای رسانه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، روز ششم خود را در حالی آغاز کرد که نپتون اولین اثر بلند محمدابراهیم غفاریان در سانس اول به نمایش درآمد.

نپتون در تلاش بود تا فضای سرد حاکم بر روابط یک زوج جوان و مشکلاتی که دامن‌گیر فرزندشان می‌شود را نشان دهد. این فیلم در واقع تلنگری برای توجه به روزمرگی هاست، اما ضعف موجود در فیلمنامه آن باعث شد تا چندان مورد توجه اصحاب رسانه قرار نگیرد.

دومین فیلم امروز انیمیشن شمشیر و اندوه یکی از چهار انیمیشن راه یافته به جشنواره فیلم فجر ۴۲ بود که روایتی از تاریخ اسلام و ماجرای واقعه کربلا را روایت می‌کرد. این اثر سعی در خلق فضایی شبه‌واقعی داشت، اما در برخی از جهات خصوصا ادای کلمات توسط شخصیت‌ها از کیفیت مناسبی برخوردار نبود.

و اما آخرین فیلم روز ششم پروین برگرفته از داستان زندگی پروین اعتصامی ساخته محمدرضا ورزی بود، ورزی پس از سال‌ها حضور در تلویزیون و ساخت آثاری درباره تاریخ معاصر ایران، این بار سراغ شاعر نامدار معاصر رفته و آن را جلوی دوربین برده است. این فیلم در کنار بهشت تبهکاران دو فیلمی هستند که مقطعی از تاریخ معاصر را به تصویر می‌کشند.

ضعف غیر قابل انکار فیلم‌های اکران شده در ششمین روز چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، آن را به یکی از ضعیف‌ترین روزهای جشنواره تبدیل کرد.

روز هفتم؛ آسمان غرب، ملکه آلیشون، نبودنت

روز هفتم چهل و دومین جشنواره فیلم فجر یک روزی فوتبالی سینمایی دیگر برای اصحاب رسانه بود، اما باخت ایران مقابل قطر یک شب تراژیک را در کاخ جشنواره رقم زد.

نخستین فیلمی که در روز هفتم اکران شد، آسمان غرب دومین ساخته محمد عسگری بود، او که سال گذشته فیلم تحسین برانگیز اتاقک گلی را راهی جشنواره کرده بود این بار با نگاهی متفاوت، رشادت، غیرت و میهن‌دوستی خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی و دیگر همرزمانش را در روزهای آغازین جنگ به تصویر می‌کشید و با ایده بکری که برای ساخت این فیلم داشت، سینمای جنگ را از کلیشه جدا می‌کرد.

دومین سانس روز هفتم سهم سینمای کودک بود و ملکه آلیشون ساخته ابراهیم نورآورمحمد به نمایش درآمد، این فیلم از عجیب‌ترین فیلم‌های جشنواره ۴۲ بود چرا که تمامی کارهای فیلم توسط خود فیلمساز انجام شده و در تیتراژ فیلم نامی غیر از او دیده نمی‌شد.

پایان بخش روز هفتم که به دلیل پخش بازی فوتبال با تاخیر اکران شد، فیلم نبودنت کاری از کاوه سجادی حسینی بود. سجادی‌حسینی در چهارمین اثر بلند خود سراغ ملودرامی زنانه درباره مهاجرت و فروپاشی خانواده رفته اما پرداخت ضعیف و بازی نه چندان خوب بازیگران موجب شد تا این فیلم مورد توجه اصحاب رسانه قرار نکیرد.

فیلم فجر

روز هشتم؛ باغ کیانوش، آبی روشن، نوروز، ببعی قهرمان

هشتمین روز چهل و دومین جشنواره فیلم فجر روز سینمای کودک و نوجوان بود.

"باغ کیانوش" اولین اثر بلند رضا کشاورزحداد در سانس اول به اکران درآمد، این فیلم داستان کودکی‌های زنان و مردان امروز دهه شصت و اقتباسی منسجم از کتابی با همین نام بود که سعی داشت فضای نوجوانانه را به خوبی به تصویر بکشد.

آبی روشن دومین ساخته بابک لطفی خواجه پاشا که روایتی درام از مشکلات یک مرد را نشان می‌داد دومین فیلمی بود که در کاخ جشنواره به نمایش گذاشته شد. این فیلم به خاطر فیلمنامه کشدار ومبتنی بر حوادث بی‌ربطی که داشت نتوانست توجه چندانی را به خود جلب کند.

نوروز با نقش‌آفرینی ستاره درخشان سال‌های دور سینما سومین فیلمی بود که سینمای رسانه به خود دید، این فیلم که محتوایی تاریخی و فانتزی دارد جدیرترین ساخته سهیل موفق در مقام کارگردان است که پیش از این نیز سابقه ساخت آثار کودک و نوجوان را در کارنامه دارد.

پایان بخش روز هشتم جشنواره فجر ۴۲ انیمیشن سه بعدی ببعی قهرمان اثر مشترک حسین صفارزادگان و میثم حسینی بود. ببعی قهرمان در واقع برگرفته از سریال انیمیشنی دوبعدی ببعی و ببعو است که جزو آثار پرمخاطب شبکه پویا طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ بوده و برای ساخت آن از به‌روزترین فناوری ساخت انیمیشن در ایران استفاده شده است.

فیلم فجر

روز پایانی؛ احمد، پرویز خان، شور عاشقی

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر کار خود را با اکران سه فیلم هیجان‌انگیز به پایان رساند.

در سانس اول فیلم احمد ساخته بلند امیرعباس ربیعی اکران شد. ربیعی در سومین تجربه فیلمسازی‌اش به سراغ روایتی از ۱۸ ساعت ابتدایی حادثه تراژیک زلزله بم و حضور شهید احمد کاظمی در این فضا رفته است، فیلمی که توانست با وجود مدت زمان طولانی اش تماشاگر را تا انتها نگه دارد

دومین فیلمی که در کاخ جشنواره به نمایش گذاشته شد، پرویز خان اولین ساخته بلند علی ثقفی بود. ثقفی در اولین تجربه کارگردانی خود سراغ پرویز دهداری سرمربی مربی سابق تیم ملی فوتبال رفته و مقطعی از زندگی او را به تصویر کشیده است ریتم‌ منطقی و بدون حرف اضافی فیلم به همراه بازی درخشان سعید پورصمیمی ار نکات قوت پرویز خات به شمار می‌رود.

پایان بخش جشنواره فجر ۴۲، فیلم شور عاشقی ساخته داریوش یاری بود، این فیلم، درباره دوران اسارت خانواده شهدای کربلاست که وظیفه تاریخی آن‌ها روایتی است که بتوانند ظلم بنی‌امیه را به گوش تاریخ برسانند.

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در حالی به پایان رسید که هیچ شگفتی خاصی را مشاهده نکردیم و نسبت فیلم‌های ضعیف به فیلم‌های قوی بسیار بیشتر بود.

فیلم‌های ضعیف زیادی در جشنواره امسال حضور داشتند

مژده لواسانی با اشاره به فیلم‌های جشنواره فیلن فجر ۴۲ در گفت‌وگو با ایسکانیوز عنوان کرد: متاسفانه در جشنواره امسال فیلم‌های ضعیف زیادی دیدیم و تعداد فیلم‌های قوی کمتر بود و این موضوع قدری نگران کننده‌ است، چرا که جشنواره فیلم فجر برآیند سینمای کشور است.

لواسانی

شکوه و پایداری یک جشنواره به سیاستگذاری‌های آن باز می‌گردد

محمود گبرلو منتقد سینما نیز در این باره به ایسکانیوز گفت: شکوه و پایداری یک جشنواره به سیاستگذاری‌های آن باز می‌گردد، اگر سیاست‌گذاری‌ها ضعیف باشد بازتاب آن نیز در آثار انتخاب شده نمایان می‌شود و شیوه‌های اجرایی نیز سطحی خواهند شد.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر امسال در سیاستگذاری و شیوه‌های اجرایی در سطح کلان از ایرادات جدی برخوردار بود که می‌توان آن را در فیلم‌هایی که انتخاب شدند مشاهده کرد.

محمود گبرلو

به گزارش ایسکانیوز، بالاخره فردا شب پس از ده روز پر کار برای عوامل سینما و اصحاب رسانه مشخص می‌شود که سیمرغ بلورین جشنواره ۴۲ بر روی شانه‌های چه کسی خواهد نشست؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1219663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =