آیا استفاده از خشک‌کن‌های برقی در سرویس‌های بهداشتی کاری صحیح است

بررسی‌های محققان نشان داده است خشک‌کن‌های دست که با استفاده از هوای گرم دست‌های خیس را خشک می‌کنند هرگز بهداشتی نیستند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، اگر از آن دسته افراد هستید که وقتی به سرویس بهداشتی عمومی می‌روید، به‌جای دستمال کاغذی، از خشک‌کن‌های دست که با انتشار هوای گرم کار می‌کنند استفاده می‌کنید، خبر بدی برایتان داریم.

بیشتر بخوانید:

۱۰ راه پیشگیری از انواع مسمومیت در سفر

بنابر بررسی محققان، این خشک‌کن‌ها کاملا غیربهداشتی هستند. زیرا موقع کار کردن ممکن است باکتری‌های موجود در هوا را به درون خود کشیده و سپس روی دست‌هایی خالی کنند که تازه شسته شده و برای خشک شدن زیر هوای گرم آن گرفته شده است.

دانشمندان برای بررسی این احتمال، ظرف‌های آزمایشگاهی را زیر دستگاه‌های خشک‌کن دست خاموش در سرویس بهداشتی گرفتند، سپس آنها را به آزمایشگاه میکروبیولوژی بردند. این ظرف‌ها حدود ۲ دقیقه زیر دستگاه خاموش قرار داشتند، با اینحال در برخی از ظرف‌های آزمایشگاهی، حدود یک کلونی باکتری رشد کرده بود.

آیا خشک‌کن‌های دست در سرویس بهداشتی عمومی بهداشتی‌اند؟

آنها سپس این ظروف را فقط ۳۰ ثانیه زیر دستگاه روشن قرار دادند و زیر میکروسکوپ، شاهد رشد حدود ۲۵۴ کلونی باکتری روی برخی از این ظروف بودند. البته بیشتر ظروف ۱۸ تا ۶۰ کلونی باکتری داشتند.

محققان برای پاسخ به این سوال که آیا این باکتری‌ها از هوای داخل سرویس بهداشتی به داخل دستگاه کشیده و سپس منتشر می‌شوند یا خود دستگاه به‌مرور زمان حاوی این باکتری‌ها شده و تکثیر می‌یابند، از فیلتر هپا که کوچکترین ذرات معلق در هوا را هم جذب می‌کند، استفاده کردند. نتیجه نهایی نشان داد بیشتر باکتری‌های موجود در این دستگاه‌های خشک‌کن از هوای داخل سرویس بهداشتی است و دستگاه تمام این میکروب‌ها را به خود جذب می‌کند، سپس موقع خشک کردن دست‌ها، آنها را به روی دست‌ها منتشر می‌کند.

اما باکتری‌ها چگونه در هوای سرویس بهداشتی پراکنده می‌شوند؟

هربار که سیفون توالت کشیده می‌شود، غبار ریزی از میکروب‌ها به هوا پراکنده می‌شود. این غبار که آن را با نام «ابرمدفوع» می‌توانیم بنامیم، محیطی به بزرگی ۶ مترمربع را پر می‌کند. باکتری کلستریدیوم دیفیسیل که در مدفوع وجود دارد، معمولا در محیط‌های بیمارستانی موجب عفونت‌های روده‌ای می‌شود.

بنابه گفته محققان و کارشناسان بهداشت و سلامت، دست‌هایتان را پس از شستشو باید خشک کنید تا باکتری‌های موجود در هوا روی آنها ننشینند. اما به‌جای دستگاه خشک‌کن دست، از دستمال کاغذی‌های شخصی استفاده کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1227186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =