با بهترین جاهای دیدنی آلانیا آشنا شوید

شهر تاریخی علائیه که امروزه آن را آلانیا می‌خوانند، یکی از شهرهای ساحلی ترکیه است که در کرانه دریای مدیترانه و بر دامنه‌های رشته کوه توروس قرار دارد.

به گزارش ایسکانیوز، این شهر در طول تاریخ به عنوان یک دژ نظامی مستحکم شناخته می‌شد و از این رو جاهای دیدنی آلانیا امروزه شهرتی جهانی دارد. قلعه‌ها، سواحل زیبا، رودخانه‌ها، آثار تاریخی متعدد و هتل های آلانیا، محبوبیت این شهر را دوچندان می‌کنند. اگر می‌خواهید تجربه‌ای جدید در کشور ترکیه داشته باشید، پس حتماً باید با جاهای دیدنی آلانیا آشنا شوید.

قلعه آلانیا؛ یادگاری از دوران سلجوقیان روم

قلعه آلانیا یا به قول اهالی ترکیه، آلانیا کالِسی، یک قلعه قرون وسطایی در جنوب شهر آلانیاست که یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی آلانیا به شمار می‌آید. بیشتر بخش‌های این قلعه در دوران سلجوقیان روم ساخته شد که به مدت سه قرن بر بیشتر بخش‌های سرزمین آناتولی (ترکیه امروزی) حکومت می‌کردند. قدمت این قلعه به قرن سیزدهم میلادی، دوران سلطنت علاءالدین کیقباد بر آناتولی برمی‌گردد. قلعه آلانیا در ارتفاع ۲۵۰ متری از سطح دریا در محل ویرانه‌های به جا مانده از یک قلعه دوران بیزانس، روی یک شبه جزیره سنگی در دریای مدیترانه ساخته شد و بیش از ۱۴۰ برج و ۴۰۰ مخزن مختلف در آن به چشم می‌خورد. این قلعه امروزه به عنوان یک موزه روباز موردبازدید مسافران تور آلانیا قرار می‌گیرد و در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

برج قرمز یا برج سرخ آلانیا

برج قرمز یا کیزیل کوله یک برج تاریخی است که به عنوان نماد شهر آلانیا شناخته می‌شود و پرچم این شهر بر فراز آن به اهتزاز درآمده است. زمان ساخت این دژ نیز به زمان علاءالدین کیقباد برمی‌گردد و معماری آن را معمار برجسته سوری به نام ابوعلی رها برعهده داشته است. برج سرخ آلانیا به شکل یک هشت‌ضلعی، با ارتفاع ۳۳ متر و عرض ۱۲.۵ متر و با مصالح آجری به رنگ قرمز ساخته شده و کاربرد آن جهت حفاظت از کارخانه کشتی‌سازی بوده است. در سال ۱۹۷۹، موزه قوم نگاری آلانیا در این برج افتتاح شد و به بررسی تاریخ سلاطین و اشراف این منطقه می‌پردازد.

ساحل کلئوپاترا؛ از بهترین جاهای دیدنی آلانیا

یکی از بهترین سواحل آلانیا، ساحل کلئوپاتراست که در غرب آلانیا قرار گرفته است. این ساحل با طول دو کیلومتر در کرانه دریای مدیترانه امتداد پیدا کرده و به دلیل وجود شن‌های طلایی، آب شفاف و تمیز و نزدیکی به مرکز شهر، بین گردشگران بسیار محبوب است. افسانه‌های محلی معتقدند در زمان‌های باستان، کلئوپاترا ملکه افسانه‌ای مصر در این منطقه اقامت داشته و در آب‌های ساحل کلئوپاترا شنا کرده است. عموم مردم می‌توانند به‌صورت رایگان از این ساحل دیدن کنند و شما می‌توانید علاوه‎بر آفتاب گرفتن، دوچرخه‌سواری، قایق‌رانی و شنا را نیز در این ساحل تجربه کنید.

ساحل کیقباد؛ از سواحل زیبای آلانیا

ساحل کیقباد یکی از سواحل ماسه‌ای - شنی زیبای آلانیاست که طولانی‌ترین ساحل آلانیا به حساب می‌آید و در شرق این شبه جزیره قرار گرفته است. این ساحل به دلیل وجود صخره‌های جذاب و مرتفع، پارک‌ها و فضاهای سبز متعدد و همچنین آب‌های شفاف و زلالی که نشان پرچم آبی را به خود اختصاص داده‌اند، یکی از سواحل محبوب و جاهای دیدنی آلانیا به شمار می‌رود. اینجا نیز مانند ساحل کلئوپاترا، عمومی محسوب می‌شود که ورود مردم به آن آزاد و رایگان است.

ساحل اولاش؛ یکی دیگر از جاهای دیدنی آلانیا

یکی دیگر از جاهای دیدنی آلانیا ساحل اولاش در پنج کیلومتری غرب شبه جزیره است که در امتداد بزرگراه‌های آلانیا - آنتالیا قرار دارد. این ساحل زیبای شنی با شن‌های سفیدرنگ، بر روی یک دماغه سنگی در ساحل دریای مدیترانه قرار گرفته است که با بالا رفتن از چندین پله می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. ساحل اولاش آلانیا درواقع با دارا بودن پارکینگ و محل‌های مناسب چادر زدن، منطقه‌ای مناسب پیک‌نیک ساحلی به شمار می‌رود. این ساحل رو به کوه‌های سرسبز توروس قرار دارد و مملو از انواع گیاهان و درختان جنگلی است.

اسکله آلانیا را نیز در سفرتان حتما ببینید

اسکله قدیمی آلانیا یکی از نقاط محبوب و دوست‌داشتنی آلانیاست که محلی برای گردهمایی گردشگران یا اهالی شهر در هنگام غروب یا طلوع آفتاب به شمار می‌رود. این اسکله قدیمی، زمانی که شهر آلانیا به‌عنوان یکی از بنادر اصلی ترکیه شناخته می‌شد اهمیت بسیاری داشت؛ اما اکنون عمدتاً به عنوان یک مقصد گردشگری کاربرد دارد. در اسکله آلانیا، کافه‌ها و رستوران‌های متعددی وجود دارند که محلی ایده‌آل برای شب‌نشینی و دورهمی است. به‌علاوه، قایق‌های تفریحی از اسکله به مقصد جاهای دیدنی آلانیا مانند قلعه سرخ یا غارهای آلانیا حرکت می‌کنند و یک سفر آبی جذاب را برای شما رقم می‌زنند.

تنگه ساپادره آلانیا که زمانی ناشناخته بود

تنگه یا دره ساپادره، دره‌ای به طول ۸۰۰ متر و ارتفاع ۴۰۰ متر است که یک مکان ایده‌آل برای عاشقان طبیعت و طبیعت‌گردان به شمار می‌رود. در این دره، یک رودخانه خروشان جاری است که با فرسایش سنگ‌های آهکی، آبشارهای کوچک و بزرگی را به‌وجود آورده است. این منطقه با مرکز شهر آلانیا ۴۰ کیلومتر فاصله دارد و تا مدتها مکانی ناشناخته محسوب می‌شد که تنها ساکنان بومی منطقه از آن خبر داشتند. در سال ۲۰۰۸، این منطقه به روی عموم گشوده شد و اکنون باوجود رستوران‌ها، گذرگاه‌های چوبی بر روی رود و پله‌هایی که دسترسی به صخره‌های اطراف را ممکن می‌سازد، یک منطقه محبوب گردشگری به شمار می‌آید.

رودخانه دیم چای؛ از قونیه تا آلانیا

رودخانه دیم چای یکی دیگر از جاهای دیدنی آلانیاست که با ۲۰۰ کیلومتر طول از قونیه سرچشمه می‌گیرد و به دریای مدیترانه می‌ریزد. این رودخانه اصلی‌ترین رودخانه آلانیاست و نقش مهمی در حفظ طبیعت سرسبز منطقه دارد. این رودخانه به دلیل دوری از دریا، آب و هوایی مطبوع دارد و از رطوبت و شرجی بودن هوا دور است. در اطراف رودخانه دیم چای، رستوران‌های مختلف و متنوعی وجود دارد که در کنار آلاچیق‌هایی که در کنار رودخانه تعبیه شده است، باعث رفاه و آسایش گردشگران منطقه آلانیا می‌شود.

غار دیم؛ از زیباترین غارهای آلانیا

غارهای آلانیا یکی از جاذبه‌های این شبه جزیره محسوب می‌شوند و غار دیم نیز یکی از این غارهای دیدنی به شمار می‌رود که در بالای دره دیم قرار دارد. این غار ۴۱۰ متر طول دارد و بخش اعظم آن، حدود ۳۶۰ متر برای بازدیدکنندگان در دسترس است. غار دیم با دارا بودن ستون‌های استالاگتیتی و استالاگمیتی عظیم و نورپردازی خاص و رازآلود، یک تجربه متفاوت از غارگردی را برای شما به ارمغان می‌آورد. این غار دارای ۴ تالار مختلف است که تالار انتهایی آن شما را به یک دریاچه ۲۰۰ متر مربعی در دل غار می‌رساند. در اطراف این غار جذاب، چندین رستوران و همچنین پارکینگ وجود دارد.

غار داملاتاش آلانیا

با بهترین جاهای دیدنی آلانیا آشنا شوید

یکی از خاص‌ترین جاذبه‌های گردشگری آلانیا، غار داملاتاش است که در مرکز شهر آلانیا و در غرب قلعه آلانیا قرار دارد. این غار در اواسط قرن بیستم کشف شد و احتمالاً محل استخراج سنگ‌هایی بوده که برای ساخت قلعه و استحکامات نظامی آلانیا مورداستفاده قرار می‌گرفته است. این غار نه‌تنها به دلیل زیبایی و خاص بودن سنگ‌های آن، بلکه به دلیل خاصیت درمانی هوای آن برای بیماری آسم مشهور است. بسیاری از گردشگران برای شرکت در دوره ‌های درمانی ۲۱ روزه غار داملاتاش برای درمان بیماری به آلانیا سفر می‌کنند. دمای هوای این غار معمولاً در تمام ایام سال حدود ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد است و 95 درصد رطوبت دارد.

غار فسفرلو در آلانیا و فضای رؤیایی معروفش

غار فسفرلو یکی از جاهای دیدنی آلانیاست که در آن شاهد هنرنمایی خاص طبیعت خواهید بود. در این غار دیدنی که بازدید از آن با تور قایق‌های تفریحی امکان‌پذیر است، از طریق حفره‌هایی که در دل زمین وجود دارد، نورهایی به بیرون تابیده می‌شود. این نور، جذابیت خاصی به رنگ آب جاری در درون غار می‌بخشد و فضای غار را به شکلی رؤیایی روشن می‌کند.

موزه باستان شناسی آلانیا؛ مخصوص علاقه‌مندان به تاریخ

موزه باستان‌شناسی آلانیا به روایت تاریخ غنی و گذشته پرفراز و نشیب منطقه آلانیا می‌پردازد. این موزه که در سال ۱۹۶۷ تأسیس شده است، بر روی تاریخچه تمدن‌های منطقه تمرکز کرده و بخش‌های مختلفی همچون تمدن‌های آناتولی، دریانوردی، سکه‌شناسی و قلعه آلانیا را در خود جای داده است. در این موزه می‌توانید آثار و اشیاء مختلفی از دوران حکومت بیزانس، سلجوقیان روم و حکومت‌های اسلامی را مشاهده کنید.

موزه و خانه آتاتورک در شهر آلانیا

خانه‌موزه آتاتورک که به نمایش آثاری از مصطفی کمال آتاتورک، بنیان‌گذار جمهوری ترکیه می‌پردازد در محله شکرخانه آلانیا قرار گرفته است. ساختمان این موزه که از مصالح سنگی و چوبی ساخته شده، به توفیق آزاک اوغلو تعلق داشت که به وزارت گردشگری اهدا شده است. در این موزه می‌توانید شاهد آثاری از دوران حکومت آتاتورک، اسکناس‌ها و تمبرها با تصویر آتاتورک، وسایل شخصی وی و روزنامه‌های قدیمی باشید. به‌علاوه، مبلمان و اسباب خانگی قدیمی متعلق به دهه ۳۰ میلادی و ابزارآلاتی که نشان‌دهنده سبک زندگی اشراف ترک هستند نیز در این موزه به نمایش درآمده است.

کلیسای آیایورگی آلانیا؛ به‌جامانده از امپراتوری بیزانس

کلیسای آیایورگی که تحت عنوان کلیسای هاگیوس گئورگیوس نیز شناخته می‌شود، یکی از جاهای دیدنی آلانیاست که در ضلع جنوب شرقی قلعه آلانیا قرار دارد. قدمت بنای کاملاً سنگیِ این کلیسا به دوران امپراتوری بیزانس در قرن ششم میلادی برمی‌گردد و در دوران حکومت سلجوقیان مسلمان، از بخشی از آن به عنوان مسجد استفاده می‌شد.

پارک دلفین سیلانیا در آلانیا

پارک دلفین سیلانیا که یک پارک دریایی نیز محسوب می‌شود یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی آلانیاست که فرصت دیدار با دلفین‌ها، شیرهای دریایی و فک‌ها را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌آورد. در این پارک دریایی، علاوه‌بر بازدید از نمایش‌های آکروباتیک دلفین‌ها و فک‌ها، می‌توانید غواصی، شنا با دلفین‌ها، شنا زیر آب و بازدید از صخره‌های گرمسیری را تجربه کنید.

تله کابین آلانیا؛ تماشای جاهای دیدنی آلانیا از بالا

تله کابین یا تله فریک آلانیا یکی از بهترین تفریحاتی است که می‌توانید در آلانیا تجربه کنید. این تله کابین با ارتفاع ۳۰۰ متر و ۱۶ کابین، مسیری ۹۰۰ متری را می‌پیماید. درواقع شما با سوار شدن بر این تله کابین، از ساحل کلئوپاترا (ایستگاه داملاتاش) به سمت قلعه آلانیا (ایستگاه قلعه) خواهید رفت. در این مسیر، چشم‌اندازی از سواحل آلانیا، دریای مدیترانه، کوه‌های سبزپوش توروس و سایر جاذبه‌های آلانیا را خواهید دید.

جمعه بازار آلانیا؛ از شیر مرغ تا جان آدمیزاد

جمعه بازار آلانیا یکی از رنگارنگ‌ترین و متنوع‌ترین بازارهایی است که می‌توانید در آلانیا ببینید. این بازار محلی، به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای ساحلی ترکیه، در روزهای جمعه، از بندر آلانیا تا مرکز شهر امتداد می‌یابد. در این بازار، از محصولات غذایی ارگانیک، میوه و سبزیجات تازه و پوشاک گرفته تا صنایع دستی و سوغات آلانیا را می‌توانید به سادگی بیابید و با بهترین قیمت خریداری کنید.

سفر به آلانیا را با الفبای سفر تجربه کنید

آلانیا یکی از شهرهای تاریخی و ساحلی ترکیه است که در سواحل دریای مدیترانه قرار دارد. این شهر بندری زیبا در گذشته، یکی از شهرهای استراتژیک و مهم ترکیه بوده است و اکنون نیز به دلیل وجود سواحل زیبا، طبیعت بکر و جاهای تاریخی، بین گردشگران محبوبیت زیادی دارد. اگر شما هم با خواندن این مقاله، به جاهای دیدنی آلانیا علاقه‌مند شدید، می‌توانید به صفحه تور ترکیه در سایت آژانس گردشگری الفبای سفر سر بزنید و اطلاعات موردنیازتان را کسب کنید.
برای خرید تور آلانیا و مشاهده‌ قیمت آن همراه با هتل، تاریخ و پروازهای مختلف به سایت www.alefbatour.com مراجعه کنید یا با کارشناسان الفبای سفر با شماره تلفن 0214935 تماس بگیرید. مطمئن هستیم که سفر به ترکیه با الفبای سفر، یکی از خاطره‌انگیزترین تجربه‌های زندگی‌تان خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1231950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =