شهید طهرانچی شخصیتی جامع‌نگر داشت/ تغییر ریل پژوهش‌های دانشگاه آزاد اسلامی به مساله‌محوری

مدیر گروه آموزش عالی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش‌آفرینی علمی و مدیریتی شهید طهرانچی گفت: طرح پایش و تاسیس دانشکده‌های مسئله‌محور، نگاه او را به پژوهش عوض کرد؛ او معتقد بود دانشگاه باید مستقیماً در حل مسائل کشور نقش داشته باشد و همین نگاه، دانشگاه آزاد را از رکود به اثرگذاری رساند.

حسین نصیری، مدیر گروه کمیسیون آموزش عالی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره ریل‌گذاری‌های شهید طهرانچی در حوزه‌های پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با عرض تسلیت شهادت دلسوزانه رئیس دانشگاه آزاد گفت: دکتر طهرانچی یک شخصیت واقعاً جامع الاطراف داشت. چندین بار با ایشان ارتباط داشتم، در مجلس هم در فضای دانشگاه آزاد با ایشان جلساتی داشتیم.

ایشان استاد رشته فیزیک بودند، ولی در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی واقعاً صاحب‌نظر بودند، به خصوص در حوزه سیاست‌گذاری علم و فناوری، برنامه‌ریزی رشد علمی و این مسائل. ایشان صاحب تالیفاتی بودند؛ کتاب داشتند، هم ترجمه داشتند و در رشته تحصیلی تخصصی خودشان که فیزیک بود، در این حوزه‌ها تالیفات متعددی داشتند؛ به نوعی هم ترجمه، تالیف، مقالات علمی خیلی خوب و در این حوزه علوم انسانی تدریس هم داشتند.
نصیری در ادامه توضیح داد: ایشان بعد از دوره موفقی که ریاست دانشگاه شهید بهشتی را بر عهده داشتند، ریاست دانشگاه آزاد منصوب شدند. به نظرم دوره درخشانی هم در دانشگاه آزاد در زمان ریاست ایشان اتفاق افتاد.

یکی از خصوصیت‌های ایشان، پیگیری و جدیت برای حل مسائل دانشگاه از طریق مراجع سیاست‌گذاری از جمله مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. مسائل متعدد دانشگاه آزاد، مسائل کارکنان، دانشجویان و اعضای هیئت علمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ چقدر ایشان واقعاً جدیت داشتند.

وی افزود: یکی دیگر از اتفاقاتی که در دوره ریاست ایشان رخ داد، بحث پژوهش‌های مسئله‌محور و طرح پایش بود. هدف طرح این بود که پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی به سمت حل مسائل کشور در حوزه‌های مختلف حرکت کند. این اقدام خیلی رو به جلو بود و حتی چند گام از برخی وزارتخانه‌ها جلوتر بودند، یعنی ادبیات پژوهش‌های مسئله‌محور را در دانشگاه آزاد ایشان باب کردند.

نصیری در ادامه گفت: در حوزه آموزش هم مبنای تاسیس دانشکده‌ها را مسئله‌محوری گذاشتند، یعنی رشته‌ها و دانشکده‌های محور. رویکرد ایشان این بود که دانشکده‌ها را بر اساس مسائل کشور ایجاد کنیم؛ مثلاً اگر آلودگی یا ریزگردها مسئله کشور است، دانشکده‌هایی مبتنی بر این مسائل ایجاد شود. این رویکرد جدید و جالب بود که تاکنون کمتر در نظام آموزشی مورد توجه قرار گرفته است.

وی درباره فناوری اظهار کرد: سراهای نوآوری دانشگاه آزاد توسعه خوبی پیدا کردند، متنی مشابه پارک‌های علم و فناوری اما با ادبیات جدید و رویکردی تازه. این سراها در برخی قوانین مثل قانون جهش تولید دانش‌بنیان هم نقش داشتند.

نصیری به سهم دانشگاه آزاد در رشد علمی کشور اشاره کرد: در دوره ریاست دکتر طهرانچی، دانشگاه آزاد حدود ۱۵ درصد از رشد علمی کشور را به خود اختصاص داد. ما سالانه حدود ۷۴ تا ۵ هزار مقاله منتشر می‌کنیم که ۱۵ درصدش سهم دانشگاه آزاد بود. این نشان‌دهنده ظرفیت‌های فعال در این دانشگاه است.

وی افزود: در حوزه نانو، بهترین ژورنال بین‌المللی ایران در دانشگاه آزاد است و این افتخارآفرینی نتیجه زحمات مجموعه دانشگاه آزاد و خصوصاً دکتر طهرانچی بود.

نصیری در پاسخ به سوالی درباره علت ترور دانشمندان توسط رژیم صهیونیستی گفت: رژیم صهیونیستی نمی‌خواهد رشد چشمگیر علمی ما را بپذیرد. آنها خیال خامی دارند که با ترور دانشمندان، ما ضعیف می‌شویم، اما نمی‌دانند این اساتید شاگردان زیادی پرورش داده‌اند که با قدرت مسیر را ادامه خواهند داد.

وی تصریح کرد: بسیاری از این اساتید در حوزه‌های درمانی و دارویی فعالیت داشتند و محصولاتی برای مردم تولید می‌کردند. دشمن این پیشرفت علمی را نمی‌پذیرد و به همین دلیل دست به چنین اقدامات ناجوانمردانه‌ای می‌زند.

نصیری پیام خود به جامعه علمی را اینگونه بیان کرد: مطالعه زندگی این عزیزان برای جوانان خیلی ارزشمند است. زندگی علمی دکتر طهرانچی مثال کاملی از تخصص، تعهد، ولایت‌مداری و مردم‌دوستی است. ایشان در جلسات با تواضع بسیار صحبت می‌کردند که این تواضع آموزنده است.

نصیری در پایان گفت: زندگی‌نامه و خاطرات ایشان برای جوان‌ترها درس بزرگی است و باید این راه ادامه پیدا کند.
انتهای پیام/

کد خبر: 1270941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =