آموزش عالی
-
نمایندگان مجلس مانع تعطیلی دانشگاههای ناکارآمد میشوند
برخی نمایندگان مجلس مقاومت زیادی در مقابل اجرای طرح آمایش آموزش عالی دارند و نمیگذارند ادغام دانشگاهها اتفاق بیفتد.
-
ایسکانیوز بررسی کرد؛
سهم فرهنگ در بودجه دانشگاهها؛ تقریبا هیچ!
نبود برنامههای فرهنگی مناسب از سوی دانشگاهها در یکسال گذشته و گلایه بسیاری از معاونان فرهنگی از نحوه هزینه کرد بودجه فرهنگی، نشان میدهد که سهم فرهنگ از این بودجه تقریبا هیچ بوده است.
-
درد دل دانشجویان بورسیه وزارت علوم؛
سازمان امور دانشجویان زیر بار قانون نمیرود
فرصت مطالعاتی در هیچ جای دنیا با تعهد مالی یا تعهد خدمت همراه نیست؛ اما دانشجویان بورسیه وزارت علوم مجبورند مبلغ بورسیه را به وزارتخانه برگردانند؛ دانشجویان بورسیه معترضاند که سازمان امور دانشجویان زیر بار قانون نمیرود و به رغم رای دیوان عدالت اداری، دانشجویان را وادار به پس دادن مبلغ بورسیه میکند.
-
استاد سرآمد آموزشی در گفتوگو با ایسکانیوز:
آموزش مجازی بزرگترین مشکل دانشگاههاست
استاد نمونه سال ۱۴۰۰ دانشگاه شهید بهشتی گفت: آموزش مجازی، بزرگترین مشکل دانشگاههای ایران است و من موافق این نوع آموزش نیستم.
-
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:
شرایط ارتقای استادان تسهیل میشود
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که کمیته دانش پژوهی، شرایط ارتقای اساتید را تسهیل میکند، گفت: اساتید میتوانند ۵۰ درصد از امتیاز بند سه پژوهشی را از طریق فعالیتهای آموزشی به دست بیاورند.
-
وزارت علوم بیش از هزار و ۹۰۰ مجوز استخدامی برای مراکز آموزش عالی را تایید کرد
آزمون استخدامی دانشگاهها، موسسات و پارکهای علم و فناوری وزارت علوم ۲۲ مردادماه برگزار میشود و با ۱۹۸۰ مجوز استخدامی برای مراکز آموزش عالی موافقت شده است.
-
دانشگاههای ایران به نظام بروکراتیک پاسخگو هستند نه جامعه
فعالیت استادان دانشگاه در ایران در جهت به دست آوردن ارتقا برای خودشان است و اهمیتی ندارد که آموزشها و پژوهشهایشان برای جامعه مفید هستند یا نه؟ به همین دلیل، کارشناسان معتقدند دانشگاههای کشور خود را ملزم به پاسخگویی به نظام بروکراتیک میدانند و نه جامعه.
-
دبیرکل سابق آموزش عالی مالزی پاسخ داد؛
پیوند دانشگاه و صنعت در مالزی چگونه رقم خورد؟
دبیرکل سابق آموزش عالی مالزی با بیان این که وزارت آموزش عالی تنها کلیات رتبهبندی و ارتقای استادان را تعیین میکند، گفت: دانشگاهها بر اساس معیارهای خودشان، جزئیات این ارتقا را تعیین میکنند.
-
یک آییننامه برای همه رشتهها؛
آییننامه ارتقای اساتید برخی رشتهها/ برونداد همه رشتهها مقاله نیست
آییننامه ارتقای اساتید سبب متضرر شدن اعضای هیئت علمی در رشتههایی مانند موسیقی میشود چرا که برونداد فعالیتهای استادان در این رشتهها از نوع ساخت یک قطعه موسیقی یا برگزاری کنسرت است.
-
تبانی در داوری یکی از دلایل اصلی سلب اعتبار مقالات ایرانی است
کارشناسان معتقدند بررسی مقالات سلب اعتبار شده ایرانی در نشریات خارجی نشان میدهد؛ تبانی در داوری و کپیکاری دلایل اصلی سلب اعتبار مقالات ایرانی است.
-
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم:
اثربخشی اجتماعی باید یکی از شاخصهای عملکرد دانشگاهها باشد
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با بیان این که اثربخشی اجتماعی باید یکی از شاخصهای عملکرد دانشگاهها باشد؛ گفت: بدون شک دانشگاهها و موسسات مهم در توسعه استانها نقش دارند و این همان اثربخشی است، ولی این اثربخشی باید محسوستر و ملموستر شود.
-
دانشگاههایی که رشتههایشان را بازنگری نکردهاند، اجازه پذیرش دانشجو ندارند
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: بر اساس ابلاغیه جدید وزارت علوم، دانشگاههایی که بیش از پنج سال است، برنامه درسیشان را بازنگری نکردهاند، اجازه پذیرش دانشجو در آن رشتهها را ندارند.
-
معاون آموزشی وزیر علوم:
دانشگاهها تمام نیاز آموزش کشور را برآورده کردهاند
معاون آموزشی وزیر علوم در آیین تجلیل از استادان نمونه دانشگاه یزد، کیفیت آموزشی را مهمترین چالش دانشگاهها دانست و گفت: امروز در عرصه آموزش این ادعا را داریم که دانشگاهها تمام نیاز آموزش کشور را برآورده کردهاند.
-
بیکاری دانشآموختگان، به معنای نبود کار نیست/ ناتوانی دانشآموختگان در کارآفرینی
بیکاری دانشآموختگان، به معنای نبود کار نیست. این بیکاری یا به این دلیل است که دانشآموختگان توانایی اشتغال در آن کار را ندارند یا این که در بسیاری از حوزهها، زمینههای کار و اشتغال وجود دارد؛ اما دانشآموختگان ترجیح میدهند به جای آفرینش کار، منتظر استخدام بمانند.
-
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:
به دنبال تحول در سند نقشه جامع علمی کشور هستیم
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی به دنبال تحول در سند نقشه جامع علمی کشور هستیم و نگرانی هم از تغییر ساختار نداریم.
-
دانشگاههای آینده چگونه باید باشند؟
دانشگاههای آینده چگونه باید باشند تا بتوانند نیازهای جوانان نسل آلفا را پاسخ دهند. محققان پیشبینی میکنند که با رسیدن نسل آلفا به بازار کار، لیسانس مدیریت بازرگانی دانشگاههای فعلی همان اندازه ارزشمند است که داشتن یک اکانت اینستاگرام.
-
معاون آموزشی وزارت علوم:
پیگیر واکسیناسیون جامعه دانشگاهی برای برگزاری کلاسهای حضوری هستیم
معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: امیدواریم جامعه دانشگاهی در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار گیرند تا بتوانیم از مهرماه شاهد برگزاری کلاس های درس به صورت حضوری باشیم.
-
معاون آموزشی دانشگاه تهران:
۸۰ درصد برنامه درسی بر اساس مدل بینرشتهای بازنگری شده است
معاون آموزشی دانشگاه تهران با بیان این که ۸۰ درصد برنامه کارشناسی دانشگاه تهران بر اساس مدل بینرشتهای بازنگری شده است،گفت: دانشجویان دانشگاه تهران میتوانند در چهارچوب مصوب رشتههای خودشان، ۱۵ تا ۲۰ واحد درسی در رشتههای دیگر هم انتخاب کنند.
-
ضرورت بهروزرسانی رشتههای دانشگاهی؛
نظام بروکراتیک حاکم بر کشور، دانشگاهها را فلج کرده است
نظام بوروکراتیک حاکم بر دانشگاهها توانایی تحلیل و مدیریت برنامه درسی مشارکتی و پویا را ندارد، به همین دلیل سعی میکند با تدوین بخشنامه و دستورالعمل، برنامه درسی و فرایندهای آموزشی را مدیریت کند؛ بخشنامههایی که جریان نوآوری و پویایی در دانشگاهها را از بین میبرند.
-
معاون آموزشی وزارت علوم:
دانشگاهها در زمینه آموزش، مستقل میشوند
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: تلاش میکنیم تا مقررات آموزشی که تا پیش از این دست و پا گیر بوده، به مقرراتی انعطاف پذیر با واگذاری اختیار تصمیمگیری به دانشگاهها تبدیل شود.
-
شرایط حضوری شدن کلاسها و بازگشایی دانشگاهها از مهر ۱۴۰۰ اعلام شد
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شرط حضوری شدن کلاسهای آموزشی و بازگشایی دانشگاهها از یکم مهر ۱۴۰۰ را اعلام کرد.
-
چگونگی سطحبندی اساتید در دنیا؛
دانشگاههای مالزی خودشان تعیینکننده معیارهای ارتقای استادان هستند
دانشگاه مالزی خودشان تعیینکننده معیارهای ارتقای استادان هستند، البته در دانشگاههای با ماموریت مشابه معیارها تفاوت چندانی با هم ندارند.
-
استادان در خط تولید مقاله/ وزارت علوم نباید هیچ نقشی در تصمیمات دانشگاه داشته باشد
استادان در خط تولید مقاله افتادهاند و دانشگاههای ایران به واحدهای تولیدی مقاله تبدیل شدهاند و دیگر به تربیت نیروی متخصص، انجام پژوهش و حل مشکلات کشور اهمیت نمیدهند.
-
آییننامه ارتقای اساتید فسادزاست
کارشناسان آموزش عالی معتقدند آییننامه ارتقای اساتید با تحت فشار قرار دادن اعضای هیئت علمی برای انتشار مقاله، سبب ایجاد فساد دانشگاهی میشوند.
-
مدیران دانشگاهی ضرورت بینالمللی شدن دانشگاه را درک نمیکنند
نتایج پژوهشها نشان میدهد؛ همکاریهای بینالمللی جایگاه درستی در سیاستگذاریهای کلان علمی در ایران ندارند و ضرورت آنها درک نشده است. به همین دلیل اغلب مدیران دانشگاهی ایران تنها به کارهای شعاری و تشریفاتی اکتفا میکنند.
-
نگاه ایدئولوژیک به رشتههای تحصیلی دانشگاهها/ در ایران نسبت به حذف رشتهها تعصب وجود دارد
نگاه ایدئولوژیک به رشتههای تحصیلی، نگاه خطرناکی است چرا که مانع حذف برخی رشتهها و درسها شده حتی وقتی جامعه خواهان آن رشته نیست یا اثربخشی و کارایی مناسبی ندارد.
-
معاون آموزشی وزارت علوم:
اجرای طرح آمایش آموزش عالی هزینههای اضافه را کاهش میدهد/ شورای عالی انقلاب فرهنگی ناظر بر اجرای طرح
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در راستای طرح آمایش آموزش عالی، وزارت علوم بحث ساماندهی موسسات آموزشی و همچنین نظام رتبهبندی دانشگاهها را در دستور کار قرار داد. این کار باعث کاهش هزینههای بدون توجیه و همچنین ارتقای کیفیت آموزشی میشود.
-
کیفیت آموزش قربانی بینالمللی شدن دانشگاهها در کشورهای آسیای شرقی
بینالمللی شدن دانشگاهها بدون تسلط دانشگاهیان و تدریس دورههای آموزشی به زبان انگلیسی ممکن نیست؛ اما توجه به کیفیت آموزشها برای جذب دانشجویان بینالملل هم ضرورتی انکارناپذیر است.
-
دخالتهای سیاسیون در دانشگاه فعالیتهای علمی را مختل میکند/ بدون استقلال، بدون آزادی
هرچه استقلال مالی دانشگاه کمتر باشد، دخالت دولت در امور دانشگاه بیشتر میشود و این دخالت مانع فعالیتهای علمی دانشگاه و در نتیجه نارضایتی دانشگاهیان میشود.
-
گزارش ایسکانیوز از وضعیت دانشگاهها؛
دانشگاه مبدأ تحولات نیست!
42 سال از این جمله تاریخی امام خمینی(ره) میگذرد که گفت: «دانشگاه مبدأ همه تحولات است»؛ اما به نظر میرسد هنوز دانشگاهیان خود به این باور نرسیدهاند که دانشگاه میتواند آغازگر تحول و اصلاح در جامعه باشد.