اقتصاد بازارهای فناوری متکی بر شهریه نخواهد بود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: همانطور که بازارها نهادهای مالی مختص خود را داشتند، بازار فناوری نیز خارج از نظام‌های بروکراسی دانشگاه، نظام مالی خود را خواهد داشت. نظام مالی دانشگاه به آموزش و پژوهش تعلق دارد و نظام مالی فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه، باید منحصر به این حوزه باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم افتتاح صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز در سازمان مرکزی برگزار شد، با تبریک ایام الله دهه فجر و سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)، گفت: تقدیر الهی بر این شد که در ایام الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی مجوز نهایی آغاز کار رسمی صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی صادر شود. جا دارد از تلاش دکتر وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری و دکتر خیاطیان سرپرست شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان پشتیبانان جدی دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه، تشکر و قدردانی کنم.

وی با اشاره به تأثیر اقتصاد نفتی بر اقتصاد کشور طی یک قرن گذشته، اظهار داشت: بیش از یک قرن است که نفت وارد حیات اقتصادی کشور ما شده است. در دوره صفویه، ایران در جایگاه دومین تولید ناخالص داخلی (GDP) دنیا قرار داشت و از اقتصادهای شکوفای آن زمان بود. در آن دوره در کنار اقتصاد پویا، آثار علمی قابل توجهی در حوزه علوم انسانی و مهندسی رشد و نمو داشت. پس از صفویه، دوران حضیض شروع شد، به طوری که در سلطنت قاجار و پهلوی دوران 200 ساله ای برای ایران رقم زده شد که در شأن ملت ایران نبود.

دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه امام خمینی (ره) حیات دوباره‌ای به ملت ایران بازگرداند، گفت: رهبر کبیر انقلاب اسلامی، عالِم حوزوی بود که نگاه ایشان فراتر از مدرنیته غرب بود. امام راحل معتقد بودند که 200 سال خمودی گذشته را جز با تحول نمی توان احیا کرد. با این نگاه، بنیانگذار انقلاب اسلامی سنگ بنای بزرگی از تحول اقتصادی و علمی را بنا نهادند که جمهوری اسلامی ایران امروز به خود می‌بالد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) با توجه به اینکه برخاسته از حوزه علمیه بود، اما دانشگاه که برمبنای دین‌ستیزی وارد کشور شده بود را تکفیر نکردند و آن را مبدأ همه تحولات دانسته و از آن به عنوان کارخانه آدم‌سازی یاد کردند. این نگاه و استفاده از چنین کلیدواژه‌هایی برای تحول علمی و رشد دانشگاه بسیار سازنده و راهگشا بود. پیش از انقلاب اسلامی، عمده فعالیت دانشگاه‌ها محدود به مقطع کارشناسی بود و تحصیلات تکمیلی برای کشور ما یک آرزو محسوب می‌شد، اما امروز ثمره نگاه تحولی که امام خمینی (ره) داشتند و مقام معظم رهبری نیز تثبیت‌کننده آن بودند را می‌بینیم که به جای آنکه مقلدان علم باشیم، به مجتهدان علم تبدیل شده‌ایم و موجب فخر کشورهای هم‌سطح خود هستیم.

باید جریان اقتصاد دانش بنیان را در دانشگاه‌ها فعال کرد

دکتر طهرانچی با بیان اینکه در امتداد این نگاه تحولی، پیشرفت علمی همراه با پیشرفت فناوری و نوآوری تکمیل شده است، گفت: واقعیت این است که با نگاه متکی بر درآمد نفتی، یارانه‌ای، کمک‌های بلاعوض بی‌هدف و نگاه‌های نمایشی به مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان، نمی‌توان تحولی در حوزه فناوری و نوآوری ایجاد کرد، بلکه با نگاه واقعی باید جریان اقتصاد دانش بنیان را در دانشگاه‌ها فعال کرد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی اولین صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی خود را با گستره کشوری و موضوعات مختلف راه‌اندازی کرده است، تصریح کرد: زمانی که گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی را آغاز کردیم، تأکید بر استفاده از ادبیات جدید و برگرفته از فرهنگ دیرینه کشورمان داشتیم. در این راستا آیین‌نامه راه‌اندازی بازار فناوری که ذیل آن سراهای نوآوری قرار دارند، تدوین شد. این مفاهیم برگرفته از فرهنگ چندهزار ساله ایرانی است و مفهومی آشنا برای همه مردم است، چرا که در تمامی شهرها همواره بازارهای سنتی وجود داشته و ما برگرفته از این فرهنگ، بازار فناوری دانشگاه آزاد اسلامی را تأسیس کردیم.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اقتصاد دانش بنیان در بازارهای فناوری جریان دارد و سراهای نوآوری مانند این بازارها فعالیت‌های تخصصی انجام خواهند داد تا از این مسیر، فناوری را به ثروت تبدیل کرده و به بازار واقعی ببرند.

دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه اقتصاد بازارهای فناوری دانشگاه آزاد اسلامی متکی بر شهریه نخواهد بود، تصریح کرد: همانطور که بازارها نهادهای مالی مختص خود را داشتند، بازار فناوری نیز خارج از نظام‌های بروکراسی دانشگاه، نظام مالی خود را خواهد داشت. نظام مالی دانشگاه به آموزش و پژوهش تعلق دارد و نظام مالی فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه، باید منحصر به این حوزه باشد. از این رو صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی با فرهنگ و نظامات خود راه‌اندازی شد تا در این مسیر رشددهنده باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی نگاهی اساساً نو دارد که سراهای نوآوری در بستر بازار فناوری با یک نهاد مالی مواجه هستند که از آنها حمایت خواهد کرد، بنابراین واحدهای دانشگاهی در فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه دخالت مالی نخواهند داشت، بلکه سرمایه واحدها در این صندوق سرمایه‌گذاری شده و از طریق آن، در پروژه‌های خاص مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی با تأکید بر لزوم توجه به اشتغال و کارآمادگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی دست‌رنج خود را برای تحصیل تقدیم دانشگاه می‌کنند و این موضوع بسیار ارزشمندی است که باید مورد تکریم قرار گیرد. باید برای دانشجویانی که حاصل دست‌رنج خود را می‌دهند تا علم بیاموزند، فضایی فراهم شود تا در مجرای علم هم بتوانند سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین باید شرایطی ایجاد کرد تا تجارت دانشجو تعریف شود و بتواند از این طریق کسب درآمد داشته باشد و هزینه تحصیل خود را تأمین کند.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: باید دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی را از روز اول با فضای کار و اشتغال آشنا کرد و تربیت دانشجوی کارآماده، یک اصل باشد. باید شرایطی در دانشگاه آزاد اسلامی حکمفرما شود که اقتصاد دانشگاه از طریق این شرایط و فضا، قوام یابد. این اقتصاد به هیچ وجه دستوری و رانتی نیست، بلکه براساس طرح اقتصادی علمی برتر است.

وی با اشاره به سرمایه اولیه صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: شروع فعالیت این صندوق با 20 میلیارد تومان است که به زودی با حمایت‌های واحدهای دانشگاهی و افزایش سرمایه، این رقم افزایش خواهد یافت. در این راستا به واحدها اعلام شده که به هیچ وجه از طریق شهریه مستقیم مجاز به سرمایه‌گذاری در طرح‌های اقتصادی دانش بنیان نیستند و باید در قالب صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی در طرح ها اقدام به سرمایه گذاری کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پیامبر اسلام (ص) پیش از رسالت، همراه کاروان‌های تجاری و در کنار حضرت خدیجه (س) به تجارت و فعالیت اقتصادی می‌پرداخت، اظهار داشت: حضرت خدیجه (س) به عنوان ام‌المؤمنین، الگوی برجسته‌ای برای زنان است. ایشان تاجری بزرگ و اقتصاددانی حکیم بود که این موضوع از تصورات غرب از زنان، بسیار فراتر است. در مکتب اسلام، تجارت نه تنها مذموم نیست، بلکه تولید و تجارت صحیح و با مبنای دینی، مورد تأکید قرار گرفته است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهاد آشنایی فعالان سراهای نوآوری و بازارهای فناوری با معارف کسب و کار اسلامی را ارائه کرد و گفت: همانطور که بازاریان اصیل پیش از آغاز روز کاری، کتاب «مکاسب» شیخ فقید انصاری را در مکتب علما می‌آموختند و با فرهنگ کسب‌وکار آشنا می‌شدند، این موضوع نیز باید مورد توجه صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی باشد و شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی یک دوره «مکاسب» را طی کنند.

وی افزود: اگرچه بازار فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در قالب بازارهای جدید و مدرن است و صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی متفاوت از نهادهای مالی بازار سنتی محسوب می‌شود، اما باید با نگاهی ظریف به فرهنگ کسب‌وکار اسلامی توجه داشت، چرا که ما با نظام سرمایه‌داری زندگی نمی‌کنیم و معتقدیم اسلام دین کاملی است و می‌تواند در همه زمینه‌ها حامی باشد.

دکتر طهرانچی در پایان خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی، کشور و ملت ایران را زنده کرد و باید قدردان و شاکر این نعمت باشیم. خدا را شاکریم به وجود پدرانمان و نسلی که امام خمینی (ره) را درک کردند و اتفاقی را رقم زدند که جمهوری اسلامی ایران را به ستاره درخشان و مایه افتخار مردم در این ظلمت‌کده جهانی تبدیل کرد.

در پایان این مراسم، مجوز رسمی آغاز فعالیت صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی از سوی دکتر علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری تقدیم دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شد.

خبرنگار: صفر حسن زاده

انتهای پیام/

کد خبر: 1088585

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =