نظام ارزش‌گذاری نشریات به زودی تدوین می‌شود

عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نظام ارزش‌گذاری نشریات با هدف حمایت بیشتر معاونان فرهنگی از نشریات در حال تدوین است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بی‌تردید نشریات دانشجویی بهترین گزینه برای ماندگاری تولید محتوای دانشجویان در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی هستند؛ اما ظاهرا فعالیت در این حوزه برای دانشجویان چندان هم بی‌مشکل و بی‌حاشیه نیست. به عنوان مثال برخی مدیر مسئولان نشریات دانشجویی ازینکه که معاونان فرهنگی - اجتماعی دانشگاه‌ها بودجه نشریات را قطع کرده یا به حداقل رسانده‌اند گلایه دارند. 

محمد عسگری عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم در گفت‌وگو با ایسکانیوز از تدوین نظام ارزش‌گذاری نشریات دانشجویی خبر داد و گفت: شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هدف بهبود حمایت معاونان فرهنگی-دانشجویی از نشریات، در حال تهیه و تدوین طرحی برای رتبه‌بندی تولید محتوای دانشجویی است.

وی درباره معیارهای نظام ارزش‌گذاری نشریات دانشجویی بیان کرد: معیارهایی مانند عمق محتوای نشریات، جذابیت ظاهری و فرم نشریات، رعایت توالی انتشار(به صورت هفتگی یا ماهانه)، برند سازی، القای فعالیت تیمی(هیئت تحریریه مشخص و ثابت) و تبلیغات قوی در ارزش‌گذاری نشریات در نظر گرفته می‌شود.

عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم با تاکید بر اینکه نشریات دانشجویی باید از نظر حوزه تخصصی مانند فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و علمی دسته‌بندی شوند، گفت: این تقسیم‌بندی به تخصصی شدن فعالیت و تولید محتوای نشریات دانشجویی کمک خواهد کرد.

 وی درباره تفاوت‌های شیوه نامه و دستورالعمل اجرایی نشریات دانشجویی وزارت علوم یادآور شد: اعمال اصلاحات در شیوه‌نامه تنها نیازمند موافقت شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم است؛ اما اصلاحات دستورالعمل اجرایی باید به تایید و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد. در نتیجه اصلاحات در دستورالعمل اجرایی به دلیل هماهنگی جلسه با این شورا در پروسه اداری قرار می‌گیرد. 

عسگری ادامه داد: برخی از نشریات دانشجویی از نظر محتوا، قالبت بندی و طراحی جلد نسبت به سایر نشریات ضعیف‌تر هستند در نتیجه نباید به میزان مساوی بودجه دریافتند کنند و مورد حمایت مسئولان دانشگاهی قرار بگیرند.

این فعال دانشجویی حوزه نشریات با بیان اینکه سطح دانش فعالان نشریات باید با آموزش ارتقا پیدا کند، گفت: برگزاری کارگاه‌های نشریاتی در حوزه‌های یادداشت و مقاله‌نویسی و طراحی نشریات نوع دیگری از حمایت است.

وی با بیان اینکه در شیوه‌نامه فعالیت نشریات وزارت علوم تنها عبارت حمایت درج شده است و مشخص نشده که این حمایت باید به تا چه میزان باشد، گفت: به عنوان مثال مشخص نیست که تعداد  بازدید یا تیراژ نشریات در میزان بودجه که نوعی حمایت مالی بوده، چه مقدار در نظر گرفته می‌شود.

نشریات دانشجویی و مشکل تکراری بودجه

عسگری ادامه داد: معاونت‌های فرهنگی-دانشجویی موظف هستند بودجه‌ای را به نشریات دانشجویی اختصاص بدهند و اگر این نشریه به صورت مکتوب چاپ نشود بازهم باید بودجه به مدیر مسئولان پرداخت شود. اگر دانشگاهی در این امر کوتاهی کند، مدیر مسئولان نشریات باید به کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه شکایت کند و اگر نتیجه نگرفت شکایت را به شورای مرکزی وزارت علوم منتقل کند و از طریق وزراتخانه به دانشگاه ابلاغ می‌شود که بودجه لازم را در اختیار نشریات قرار دهند.

عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم با انتقاد از عملکرد ضعیف معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها در حمایت از نشریات دانشجویی بیان کرد: مسئولان دانشگاه به اشتباه فکر می‌کنند بودجه نشریات فقط برای چاپ در نظر گرفته شده است و در حال حاضر که نشریات به صورت الکترونیک در فضای مجازی منتشر می‌شود، بودجه دیگر نیاز نیست به نشریات تعلق بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حمایت معاونان فرهنگی - دانشجویی از نشریات به گونه‌ای بوده که به مرکز چاپ دانشگاهی اجازه می‌دادند با تخفیف نشریات را به چاپ می‌رسانند و حمایت آموزشی و محتوایی کمتر در اولویت معاونان فرهنگی بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =