فضای مجازی را می‌توان با تولید محتواهای خلاقانه کنترل کرد

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی یزد گفت: فضای مجازی را می‌توان با تولید محتواهایی که جنبه هنری، خلاقانه و جذاب داشته باشد مثل مسابقات و دعوت کردن از دانشجویان در حوزه‌های ادبی، هنری و رسانه‌ای کنترل کرد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، در سال‌های اخیر استفاده از فضای مجازی با زندگی انسان‌ها در سرتاسر دنیا به نحوی آمیخته شده است که تفکیک آن به عنوان عنصری جداگانه تقریبا امکان‌پذیر نیست. بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌ویژه در سال‌های اخیر مهر تأییدی است بر این مطلب که نباید از مسئله مهم «فضای مجازی» به عنوان فضایی مهم، جریان‌ساز و به‌ویژه هدایتگر غافل شد. در این میان واحدهای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور دغدغه‌مندی خود را با ما در میان می‌گذارند که در ادامه می‌خوانیم.

احمد عبدالحسینی معاون فرهنگی واحد یزد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درخصوص اینکه چگونه فضای مجازی می‌تواند زمینه‌ای برای گفتمان دوطرفه میان افراد ایجاد کند و چطور می‌توان برای رفع شبهات سیاسی و دینی جوانان از آن استفاده کرد، گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، ما باید فضای مجازی را مدیریت کنیم. در حال حاضر وضعیت مدیریت این فضا مناسب نیست. ما باید در ابتدا به سمت تولید محتوا برویم به نحوی که متناسب با ارزش‌های اخلاقی و دینی جامعه باشد تا بتواد ارزش‌ها را منتقل کند. فعال بودن افرادی که پایبندی به انقلاب و نظام دارند بسیار موثر خواهد بود و باید متقابلا در قبال محتواهایی که تولید می‌شوند، تولید محتوا کرد. نباید اجازه دهیم افرادی فضا را دست بگیرند و شایعات را به سمتی ببرند که با فضای انقلاب ناسازگار باشد.

معاون فرهنگی واحد یزد راه تشخیص حق از باطل در فضای مجازی با توجه به هجمه‌ها و شایعه‌پراکنی‌هایی که به وجود می آید را اینگونه عنوان کرد: نظام آموزشی ما باید تفکر انتقادی را در جوانان و کودکان رشد دهد و این مهم، نیازمند آموزش‌های لازم است. جوانان هر موضوعی را که در فضای مجازی می‌بینند، یک علامت سوال قرار بدهند که ممکن است این موضوع اشتباه باشد. طبیعتا حوزه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها رسالتی دارند که این آموزش‌ها را به نسل الان بدهند. برای مثال کارگاه‌ها در فضای مجازی یا رسانه ملی یا کلاس‌های معارف می‌توانند در خنثی‌سازی شایعه موثر باشند؛ اما اصل خود افراد هستند که نیاز است تفکر انتقادی داشته باشند.

وی فعالیت‌های فرهنگی در فضای مجازی را اندک خواند و افزود: متاسفانه ما در فضای مجازی یک مقدار عقب هستیم و خلاقیت‌های لازم برای به‌دست‌گیری فضای مجازی انجام نشده است. فضای مجازی را می‌توان با تولید محتواهایی که جنبه هنری، خلاقانه و جذاب داشته باشد مثل مسابقات و دعوت کردن از دانشجویان در حوزه‌های ادبی، هنری و رسانه‌ای کنترل کرد.

عبدالحسینی در پاسخ به این سوال که دانشگاه‌ها چگونه می‌توانند در فضای مجازی به شکلی مطلوب جریان‌ساز باشند، گفت: دانشگاه‌ها رشته‌های فنی دارند که برای زیرساخت‌های فنی باید فعال‌تر وارد شوند. طبیعتا با ظرفیت‌هایی که در حوزه فنی دارند می‌توانند نوآوری و خلاقیت خاص خود را با طراحی پیام‌رسان‌های مختلف که قابلیتهای کاربردی داشته باشد، انجام دهند و این می تواند گام اول باشد. بخش دوم رشته‌های رسانه است که می‌تواند آموزش‌های لازم را به استادان و رسانه بدهد. مثل خودباوری که در زمینه هوافضا ایجاد شده است، نسبت به تولیدات فنی و محتوایی خودمان اساتید دید مثبت داشته باشند و دانشجوها را به فضای مجازی وارد کنند.

معاون فرهنگی واحد یزد در زمینه ورود موثر جامعه نخبگانی به فضای مجازی اشاره کرد: جامعه نخبگانی ما خیلی متمایز از جامعه عادی عمل نکرده است؛ نقش اصلی‌اش که باید «رهبر» باشد، بیشتر نقش «پیرو» است. در نگاه به اپلیکیشن‌های داخلی و پیام‌رسان‌ها و حتی نسبت به فضای مجازی، نیازمند هستیم که جامعه نخبگانی ما مثل عامه مردم پیروی نکند. با توجه به رشته‌های خاصی که ما داریم و تخصص هرکدام است می‌توانند متناسب با رشته خود نسبت به مسائل مطرح شده در جامعه تولید محتوا کنند تا بتوانند جریان‌سازی کنند.

عبدالحسینی با اشاره به این مطلب که ما می‌توانیم برای رشد جامعه و کشورمان از فضای مجازی استفاده کنیم، گفت: سرعت، تسهیل‌گری، رابطه تعاملی دوطرفه و انتقال مطالب از نقاط قوت فضای مجازی است. ما امروزه یک جلسه را  خیلی راحت به صورت مجازی برگزار می‌کنیم. ما می‌توانیم برای رشد و توسعه جامعه و کشور از آن استفاده کنیم و این هنر ما را می‌طلبد. در واقع فضای مجازی یک چاقوی دو لبه است که اگر از فضای مثبتش استفاده نشود، آسیبش بیشتر خواهد بود. مهم‌ترین تهدید به‌ویژه در مباحث فرهنگی انتشار مطالبی خلاف ارزشهای فرهنگی جامعه است که روی روحیه جوانان ما تاثیر سوء داشته باشد. در بعد اجتماعی ایجاد فضای یأس و ناامیدی برای جوانان و محتواهای جریان‌سازی شده است؛ همچنین در بحث دینی و اخلاقی انتشار مطالب ضدارزشی بعد دینی جوانان ما را تضعیف می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092212

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =