آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی در نطنز

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: غنی سازی ۶۰ درصد از امشب شروع شد و این غنی سازی بدرد تولید رادیو دارو می‌خورد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ بهروز کمالوندی در ارتباط زنده تصویری با استودیو بخش خبری ۲۱ شبکه اول سیما اظهار داشت: در پی دستور رئیس جمهور کشورمان و در راستای اجرای ماده یک قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران روز گذشته، پرسشنامه اطلاعات طراحی را به آژانس بین المللی اتمی تحویل دادیم و اعلام کردیم که تحولاتی در پیش است.

وی با اشاره به اینکه غنی سازی ۶۰ درصد شروع خواهد شد، ادامه داد: بر اساس دستور آقای صالحی اقدامات اجرایی این میزان غنی سازی از امشب شروع شده است پس از این اطلاعات تکمیلی به اطلاع مردم خواهد رسید.

کمالوندی تصریح کرد: بنا به گفته‌های آقای عراقچی، ماشین‌های حادثه دیده بلافاصله در حال نصب و قرار گرفتن در خط تولید هستند، خطوط برق هم برقرار شده، در آینده بسیار نزدیک، ظرفیتی به مراتب بالاتر از قبل خواهیم داشت.

وی گفت: حدود هزار دستگاه ماشین از ماشین‌های حادثه دیده از ماشین‌های اصلاح شده می‌باشد که ظرفیتی حدود ۵۰ درصد بیشتر از قبل دارند این ماشین‌ها معادل هزار و ۵۰۰ ماشین کارایی خواهند داشت.

کمالوندی با ذکر این نکته که " این اولین بار در تاریخ هسته‌ای کشور است که تولیدی بالا را تجربه می‌کنیم" افزود: غنی سازی ۶۰ درصد برای رفع نیازهای بالاتر از ۲۰ درصد می‌باشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: تولید مولیبدن (ماده اولیه تولید رادیو داروها) یکی از کاربردهای تولید و غنی سازی ۶۰ درصد می‌باشد، مولیبدن ماده اولیه‌ای است که اجازه می‌دهد با استفاده از آن بسیاری از رادیو داروها تولید شود البته استفاده‌های دیگری هم دارد، اما آن را فعلاً برای رادیو دارو مورد استفاده قرار می‌دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =