حضور نخبگان دانشگاهی در فضای مجازی کمرنگ است/ در جهاد فرهنگی از دشمن قوی‌تر هستیم

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ورامین-پیشوا گفت: امروز علی رغم مسائل متعدد، وجود مجموعه عظیم جوانان پایبند به مبانی دینی، اعتقادی و مبانی فرهنگی جمهوری اسلامی‌ نشان‌دهنده‌ آن است که ما در جهاد فرهنگی هم از دشمن قوی‌تر هستیم.

محمد بختیاری معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ورامین-پیشوا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در خصوص اینکه آیا فکر می‌کنید جامعه نخبگانی ما به شکل اساسی در حوزه فضای مجازی ورود کرده است یا خیر، گفت: حضور نخبگان در فضای مجازی بسیار کمرنگ است. نه‌تنها برخی نخبگان ما به این حوزه ورود جدی نکرده‌اند بلکه حتی آن را باور هم نکرده‌اند. نخبگان باید در ابتدا باور داشته باشند که فضای مجازی وجود دارد و بدانند علاوه بر فواید، خطرات بسیاری زیادی نیز برای جامعه دارد. دوم  آنکه فضای مجازی را بشناسند؛ با لایه‌های پنهان آن آشنا شوند و با ورود مقتدرانه در عرصه‌های  سیاسی، فرهنگی و اجتماعی چه در دنیای واقعی و چه در دنیای مجازی، در ارتقای سطح بصیرت سیاسی و فرهنگی جامعه تلاش کنند.

وی ادامه داد: نتیجه بصیرت زایی افزایش آگاهی و جلوگیری از پروژه ‏هایی نظیر حس تسلیم ‏پذیری، نفوذ و تغییر سبک زندگی در افراد جامعه و بخصوص جوانان خواهد بود. ما نباید فراموش کنیم که دشمن هم با نخبگان خود به این عرصه ورود کرده است.

بختیاری در مورد نقش جشنواره از حماسه تا حماسه در جریان سازی و آشنایی نخبگان دانشگاهی با فضای مجازی گفت: این جشنواره تا حدی توانست نخبگان دانشگاهی را با این حماسه‌ها آشنا کند اما به نظر من متأسفانه جریان سازی خوبی شکل نگرفت؛ زیرا  ایام‌الله مهمی از سال در این طرح از31 شهریور تا 22 بهمن وجود داشت و تعدد آن‌ها و فرصت محدود این جشنواره باعث شد تا آن‌چنان‌که بایدوشاید حق مطلب در خصوص این مناسبت‌ها ادا نشود. مانند مناسبت هفته دفاع مقدس که فرصت کافی برای پرداختن به آن نبود و زمانش نیز گذشته بود یا روز دانشجو، حماسه 9 دی، سالروز شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و اربعین باید این طرح خیلی پیش‌تر از هفته دفاع مقدس شروع شده تا فرصت بیشتری برای پرداختن به آن‌ها فراهم می‌شد.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ورامین با توجه به اینکه در دنیای امروزی فضای مجازی جزو لاینفک زندگی ما شده است، در مورد نقش جامعه دانشگاهی در پیشبرد اهداف کلان و استفاده از این فضا گفت: اهداف کلان دانشگاه در تضاد با اهداف کلان جامعه نیست و این اهداف به‌نوعی همپوشانی دارند. حلال مسائل متعدد جامعه، دانشگاه است و پیشبرد اهداف کلان جامعه هم به قشر دانشجو و نخبگان دانشگاهی برمی‌گردد.

بختیاری در ادامه توضیح داد: این دانشگاهیان هستند که در ارگان‌های مختلف جامعه حضور دارند پس دانشگاه است که باید مشکلات جامعه را حل کند. در همین راستا نخبگان دانشگاهی و دانشجویان می‌توانند در جهت اهداف جامعه با حضور و فعالیت در فضای مجازی به تولید محتوا بپردازند و برای جریان‌های فکری اسلامی خوراک تهیه کنند و جامعه و به ویژه قشر جوان را به سمت نگاهی با بصیرت نسبت به مسائل متفاوت جامعه هدایت کنند.

وی در مورد شبهه آفرینی های بسیار در فضای مجازی و راهکار رفع آن افزود: امروزه در فضای مجازی دشمن با شبهات خود ذهن جوانان را تخریب می‌کند، متأسفانه جوانان فقط شبهه را می‌شنوند؛ اما به دنبال جواب شبهات نمی‌روند. دشمن پول خرج می‌کند برای اینکه بتواند ذهن جوانِ مسلمانِ مؤمنِ ایرانی را، منصرف و منحرف کند. به همین دلیل « غوغای فضای مجازی و بمباران افکار جوانان » یکی از محورهایی است که رهبر معظم انقلاب درزمینه تهدیدهای فضای مجازی بر آن تأکید می کنند.

وی افزود: یکی از شگردهای فعّال دشمن، شایعه‌سازی است که مردم را مضطرب کنند و آنان را باهم مخالف کنند. نخبگان دانشگاهی باید از فضای مجازی به‌عنوان یک فرصت استفاده کنند و به پاسخگویی شبهات جوانان‌به‌صورت هوشمندانه،منطقی و عالمانه در خصوص مسائل سیاسی(حال که انتخابات را هم در پیش روداریم)، اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... بپردازند.

بختیاری اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا در فضای مجازی را برشمرد و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا بر اساس رسالت جامعه دانشگاهی و اهداف فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی سال‌هاست که علاوه بر برگزاری همایش‌ها و نشست‌های متعدد گ، کرسی‌های آزاداندیشی با موضوعات متنوع فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... برای دانشجویان، اساتید و کارکنان در فضای حقیقی فعال بوده‌ است اما پس از شیوع ویروس کرونا بیشتر تلاش خود را معطوف به اجرای تمام این فعالیت‌ها در فضای مجازی کرده است.

وی در مورد اینکه ایده شما برای مقابله با جریان نفوذ فرهنگی و جنگ نرم دشمن چیست و چگونه می‌توان با تهاجمات فکری و فرهنگی در فضای مجازی مقابله کرد، گفت: دشمن نفوذ فرهنگی علیه ما را از سال‌ها پیش آغاز کرده است و به‌طورجدی هم در این مورد کار می‌کند. البته نباید فراموش کنیم که امروز علی رغم همه این‌ها، وجود مجموعه عظیم جوانان پایبند به مبانی دینی، اعتقادی و مبانی فرهنگی جمهوری اسلامی‌ نشان‌دهنده‌ آن است که ما در جهاد فرهنگی هم از دشمن قوی‌تر هستیم.

معاون فرهنگی واحد ورامین در پایان خاطرنشان کرد: برای مقابله با تهاجمات فرهنگی باید جبهه مقاوم و وسیعی از نخبگان دانشگاهی اعم از اساتید، کارمندان و دانشجویان شکل گیرد که به فضای مجازی به‌عنوان یک فرصت نگاه کنند و از طریق آن ‌با سرعت عمل خود و تولید محتوای غنی، قوی و جذاب ارزش‌ها و عقاید اسلامی را به نسل امروز جامعه منتقل حتی به جوامع دیگر نیز صادر کنند. ما در جامعه دانشگاهی باید در جنگ نرم ابتکار عمل را از دشمن بگیریم. نباید منتظر باشیم دشمن حمله کند و ما پاسخ دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =