وضعیت اقتصادی معیار مشارکت مردم برای انتخابات نباشد/ ویژگی های «کاندیدای اصلح»

کارشناس مسائل سیاسی گفت: مردم باید بدانند که می توانند با رای دادن تحول آفرین باشند و نباید وضعیت بد اقتصادی فعلی ملاک حضور یا عدم حضور آنها باشد، رسانه ها نیز برای اعتمادسازی باید دقیق و صادقانه عمل کنند.

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل سیاسی، در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز ضمن اشاره به نارضایتی های اقتصادی مردم و تاثیری که می تواند بر میزان مشارکت آنها درانتخابات داشته باشد، اظهارداشت: در راستای ایجاد انتخابات پرشور، پاک و با امنیت دولت وظیفه دارد اقداماتی را انجام دهد، احزاب، گروه ها و تشکل های سیاسی  هم سعی کنند نامزدهایی را مطرح کنند که ارزش رقابت در انتخابات داشته باشند و بتوانند مشکلات کشور را حل کنند.

وی با تاکید بر رسالت مردم در انتخابات گفت: نامزد ها باید هیات وزیران و تیم خود را انتخاب و به مردم معرفی کنند تا مردم ارزیابی دقیقی از آنها داشته باشند تا همه دیدگاه ها و سلایق در آن  لحاظ شده باشد چرا که مردم به دلیل نقش آرای خود رسالت بیشتری بر عهده دارند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: مردم هنگام انتخابات  به شریط کشور و شرایط اقتصادی، معیشتی، بورس و گرانی ها که دولت نتوانسته آنرا مدیریت کند توجه می کنند، اما این موضوعات نباید بر روی نظر مردم در رای دادن تاثیر بگذارد. مردم باید اطمینان داشته باشند با مشارکت در انتخابات می توانند باعث تغییر و تحول در کشور بشوند.

مردم باید از نقش خود در سرنوشت کشور اطلاع داشته باشند

کنعانی مقدم در رابطه با جنگ نرم علیه انتخابات اظهارکرد: مردم باید تشویق بشوند که وارد عرصه انتخابات شوند، مردم در فضای مجازی باید مانع از بروز شایعات و تبلیغات منفی بشوند و تلاش کنند فضای پر شور انتخاباتی را ایجاد کنند. همچنین در این  جنگ روانی باید بتوانند با اطلاعات کافی قدرت دفاعی داشته باشند تا شایعات را باور نکنند.

وی با طرح راهکارهایی افزود: اطلاع رسانی ما باید دقیق، سریع  و با شفافیت و صداقت باشد، باید شبکه های اجتماعی برای مردم ایجاد کنیم و برای سرعت عمل بیشتر و انتقال اطلاعات کافی، پهنای باند را بالا ببریم و بر سواد رسانه ای مردم بیافزاییم تا بتوانند در رابطه با رسانه مواضع درستی بگیرند که این می تواند این جنگ روانی رسانه های خارجی را خنثی کند.

دبیرکل حزب سبز تصریح کرد: یکی از مسائل مهم اعتماد سازی است، مردم باید به رسانه های داخلی اعتماد کنند. اگر اعتماد مردم به رسانه خود را از دست بدهند به رسانه های معاند و خارجی روی خواهند آورد که در این صورت  در مقابل جنگ نرم دشمن که درهزاران برنامه های ماهواره ای علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کنند و جنگ  رسانه ای انجام میدهد خود را خلع سلاح کرده ایم.

کنعانی مقدم درخصوص تاثیر پذیری رای مردم اظهارداشت: در نهایت مواردی همچون عدم اعتماد مردم به حاکمیت، عدم شفافیت، عدم سلامت و امنیت و نبود فضای رقابتی برای گروه ها و جناح ها بر رای مردم تاثیر خواهد گذاشت.

وی افزود: مردم باید احساس کنند که رای انها در انتخابات تاثیر دارد  و می توانند تحول ایجاد کنند، اگر این باور را داشته باشند ازنقش حقوق شهروندی خود در سرنوشت کشور استفاده خواهند کرد.

واعظان کاین جلوه در محراب و منبر میکنند چون به خلوت می روند آن کار دیگر میکنند

اشتباه دانستن انتخاب مردم توهین به خرد جمعی است

کنعانی مقدم با اشاره به وعده های انجام نشده برخی مسئولین گفت: برخی مسئولین بعد از رای گیری شعار خود را فراموش می کنند؛ بنابراین مردم از فرد محوری باید خارج بشوند و به برنامه های ارائه شده توسط آنها توجه کنند.

این کارشناس مسانل سیاسی بیان کرد: رئیس جمهورآینده باید طرح های خود را برای چگونگی حل بیکاری، تورم، معیشت و بورس را ارائه بدهد، اگر نامزد ها شعار اپوزیستی و پوچ به مردم بدهند مردم گمراه خواهند شد.

وی در مورد راهنمای مردم برای انتخاب بهتر تصریح کرد: اشتباه دانستن انتخاب مردم توهین به خرد جمعی است، چرا که مردم بر اساس شعار ها و تبلیغات نامزد های انتخاباتی رای میدهند و اعتماد می کنند اما برنامه هایی مثل بیانیه گام دوم وجود دارد که می تواند نقشه راه برای رسیدن به اهداف و آرمان های انقلاب در چهل سال آینده باشد.

احزاب باید تنوع کاندیدا ایجاد کنند

کنعانی مقدم در خصوص برخی نقدها به نبود تنوع کاندیداتورهای مختلف در انتخابات، بیان داشت: نبود تنوع در میان کاندید ها، اشکال و کاستی  در ساختار سیاسی احزاب و گروه ها است که خود باید تولید کننده نیروهای کارآمد و کارآزموده باشند، احزاب باید نیروهایی اموزش و تحویل مردم بدهند و نیرو های جدیدی وارد عرصه خدمت بکنند.

وی ادامه داد: نیرو های توانمند واجد شرایطی وجود دارد اما به علت شناخته نبودن در میان مردم و نداشتن تبلیغات  وارد ثبت نام نمی شوند، احزاب باید فراتر از میدان دید خود بنگرند و افراد توانمند را وارد انتخابات بکنند و برای آنها در میان مردم مقبولیت ایجاد کنند.

 ویژگی های «کاندیدای اصلح»

کنعانی مقدم در خصوص ویژگی های کاندیدای اصلح تصریح کرد: کاندیدای اصلح باید از حداقل هایی که شورای نگهبان  تعیین کرده، برنامه هایی برای رفع مشکلات کشور و تیم قوی و قدرتمند و امتحان پس داده باشد و از اصول شخصیتی همچون تقوا، تجربه، تخصص، قدرت مدیریت و سابقه ای که بیانگرعملکرد خوب وی است نیز برخوردار باشد.

دبیرکل حزب سبز تاکید کرد: مقبولیت همراه با اصلح بودن مهم است، اگر مقبولیت و رای مردم را نداشته باشد حتی  در صورت انتخاب، رئیس جمهور حداقلی خواهد بود و دیگر رئیس جمهور نیست بلکه رئیس نظام است و این مخالف شعار جمهوری اسلامی مبنی بر مردم سالاری دینی است.

انتخابات سنتی یا الکترونیکی؟

وی در پایان با اشاره به وضعیت قرمز کرونایی خاطرنشان کرد: یکی از سه شیوه برگزاری انتخابات با  احتمال کمترین ابتلاء به کرونا، الکترونیکی شدن انتخابات است که هر شهروند بتواند در شبکه های رسمی با استفاده از کارت ملی در خانه خود رای بدهد. پیشنهاد دیگر، رای دادن از طریق سیستم پُستی است که افراد بتوانند رای خود را از طریق پست بفرستند که در آمریکا نیز انجام شد و در آخر آنکه رای دادن با رعایت پروتکل های بهداشتی در فضاهای بازی مانند حیاط مراکز، مساجد و مدارس نیز یکی دیگر از راهکارهای موجود است.

کد خبر: 1093875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =