استخدام با وعده‌های دروغین مجازی

شیادان سایبری از نیاز جوانان به اشتغال سوءاستفاده کرده و با درج آگهی‌های استخدامی کاذب در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و همچنین سایت‌های آگهی آنلاین از آن‌ها کلاهبرداری می‌کنند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، با توسعه اینترنت و فراگیر شدن فضای مجازی، بستر انتشار آگهی بسیار آسان‌تر شده و در دسترس همه قرار گرفته است، در این بین فرصت مناسبی نیز برای جویندگان کار فراهم شده تا در بین انبوه آگهی‌ها در جستجوی کار و استخدام باشند براین اساس از عناوینی مانند کار در منزل با درآمد بالا، استخدام با پورسانت عالی، استخدام در مراکز و سازمان‌های دولتی معتبر از عناوینی هستند که کلاهبرداران در آگهی‌های خود بسیار از آنها استفاده می‌کنند.

کلاهبرداران با وعده‌های اغوا کننده و استفاده از آدرس‌ها و مشخصات ساختگی در آگهی‌های استخدام، از افراد جویای کار می‌خواهند که تصاویر مدارک هویتی خود را ارسال کرده و در گام بعدی با ارائه شماره کارت یا هدایت آن‌ها به سایت‌های جعلی و درگاه‌های بانکی فیشینگ برای واریز وجه ثبت نام، از آن ها سوءاستفاده‌های مالی می‌کنند.

مجرمان سایبری ترفندهای مختلفی را برای به دام انداختن طعمه های خود به کار می گیرند، برخی در گام اول از فرد رزومه اطلاعاتی فردی و کاری می‌خواهند که در پی جمع‌آوری این اطلاعات در گام بعدی با ارائه شماره حساب یا هدایت آن‌ها به سایت‌های جعلی و درگاه‌های بانکی فیشینگ برای واریز وجه آزمون استخدامی از آن ها سوءاستفاده‌های مالی می‌کنند.

پلیس فتا توصیه می کند، بهتر است قبل از واریز هرگونه وجهی به حساب‌های اعلامی از سوی این افراد یا واریز از طریق درگاه‌های جعلی بانکی در خصوص شرکتی که آن‌ها آگهی استخدام داده‌اند تحقیق کرده تا از واقعی بودن این شرکت اطمینان حاصل شود.

تبلیغات، پیشنهادهای فریبنده و حقوق‌های غیر متعارف در فضای مجازی ممکن است دامی برای متقاضیان کار بوده و صرفا درج یک شماره تلفن و آدرس‌های گمراه کننده باشد براین اساس باید به صورت حضوری قبل از استخدام با صاحب آگهی ملاقات کرده،  از محل فعالیت وی مطلع شده و در صورت اطمینان از صحت موضوع، اقدامات بعدی انجام شود.

به گفته کارشناسان پلیس فتا، شهروندان جویای کار برای جلوگیری از سرقت هویت خود توسط مجرمان سایبری، به هیچ عنوان نباید تصاویر مدارک هویتی خود را بدون تحقیق و بررسی آگهی‌های استخدامی، در اختیار آگهی دهنده‌ها قرار دهند و پس از اطمینان از صحت و اعتبار آگهی، با دریافت آدرس از آگهی دهنده، به صورت حضوری مکان مورد نظر و مجوزهای آن را بررسی کنند.  

این در حالی است که موسسات کاریابی بسیاری در حال فعالیت رسمی هستند که شهروندان برای جستجوی شغل مناسب خود می‌توانند به این موسسات مراجعه کنند و نیازی نیست که به آگهی‌های نامعتبر در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنند. همچنین متقاضیان کار توجه داشته باشند استخدام در شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی دارای شرایط و ضوابط خاص بوده و از طریق فراخوان‌های عمومی و آگهی در سایت‌های خبری معتبر، نشریات رسمی‌ صورت می‌گیرد.

مجرمان سایبری به دنبال کوچکترین غفلت و سهل انگاری از طرف افراد هستند تا نقشه‌های شوم خود را عملی کنند براین اساس در این گزاترش به برخی از ترفندهای شیادان فضای مجازی اشاره می شود: 

استخدام حسابدار ترفند سودجویان سایبری

سرهنگ علی کریمی رئیس پلیس فتا کرمانشاه در خصوص آگهی‌های مربوط به کاریابی هشدار داد و گفت: یکی از روش‌های مجرمان برای پاک کردن رد خود و سخت‌تر کردن مراحل کشف پرونده، شناسایی و استخدام افراد از طریق فضای مجازی است. کلاهبرداران سایبری ابتدا اقدام به درج آگهی کاریابی تحت عنوان نیاز به حسابدار، کارگزار امور اداری و فاکتورنویس با وعده کسب درآمد بالا می کنند.

وی ادامه داد:هنگامی که قربانی به فرد درج کننده آگهی تماس می‌گیرد، به او گفته می‌شود که یک شرکت فروش محصولات خارجی نیاز به حسابدار و یا فاکتورنویسی دارد که تمام فروش روزانه به حساب وی واریز و فرد استخدام شده باید از طریق صرافی آنلاین اقدام به خرید ارز مجازی و ارسال آن به کیف پول شرکت کند.

سرهنگ کریمی گفت: قربانیان با توجه به ساده بودن این کار و حقوق بالا، فریب خورده و با ارسال مدارک شناسایی و اطلاعات حساب بانکی خود،  بدون هیچ اطلاع و آگاهی از مجرمانه بودن این کار همکاری خود را با مجرمان را آغاز می‌کنند.

وی گفت: متاسفانه مجرمان از حساب‌های دیگران سرقت، وجه را به حساب قربانیان واریز کرده و ارز دیجیتال دریافت می‌کنند که این کار باعث می‌شود پس از مدتی حساب بانکی حسابداران استخدام شده مسدود و به عنوان متهم به کلاهبرداری اینترنتی تحت تعقیب قرار گیرند.  

فریب برخی از آگهی‌های استخدام را نخورید

سرهنگ مهدی دانش پور رئیس پلیس فتا استان کردستان از کلاهبرداری واعتماد بی‌جای کاربران به اغلب سایت های کاریابی خبر داد و گفت: با شکایت یکی از شهروندان مبنی بر کلاهبرداری چند میلیون تومانی از وی در پوشش سایت‌های فروش واسط و کاریابی، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

وی افزود: در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد، شاکی با مشاهده آگهی استخدام با حقوق مزایای بالا در سایت واسطه‌گر دیوار،  برای احراز هویت کپی مدارکش دو شماره‌حساب در بانک موردنظر افتتاح نموده و مدارک‌ها را از طریق شبکه اجتماعی تلگرام برای متهم ارسال کرده است.

دانش پور گفت: در ادامه اظهارات شاکی مشخص شد پس از ارسال مدارک هویتی و مشخصات حساب‌های بانکی، متهم وجه مسروقه را به‌حساب بانکی کاربران واریز و از آن‌ها می‌خواسته است تا برای وی ارز دیجیتال بخرند و به ازای آن مبلغی به کاربران پرداخت می‌کرده است.

این مقام انتظامی ادامه داد: با تلاش کارشناسان پلیس فتا سرنخ‌هایی از این حساب‌های واسط به دست آمد که پس از احضار متهم به پلیس فتا مشخص شد فرد شناسایی‌شده نیز خود قربانی ناآگاهی‌اش بوده و در دام کلاهبرداران گرفتارشده است.

سرهنگ دانش پور تصریح کرد: با اقدامات پلیسی رد عامل اصلی کلاهبرداری که با درج آگهی در قالب فروش کالا و استخدام، سوژه‌های خود را درسایت دیوار شهرستان‌ها دنبال می‌کرد توسط کارشناسان پلیس فتا به دست آمد و متهم  پس از هماهنگی با مقام قضائی دستگیر شد.

رئیس پلیس فتا استان کردستان تأکید کرد: ازآنجایی‌که افراد زیادی در سطح جامعه جویای شغل هستند و شغل مناسب یکی از نیازهای اساسی جوانان می‌باشد؛ از همین‌رو شیادان سایبری با سوءاستفاده از این موضوع با درج آگهی‌های استخدامی کاذب در فضای مجازی و همچنین سایت‌های آگهی آنلاین اقدام به کلاهبرداری ازشهروندان می‌کنند.

کلاهبرداری در قالب آگهی استخدام و کاریابی در فضای مجازی

ستوان یونس عیسی‌پره کارشناس تشخیص و پیشگیری از جرایم پلیس فتا خوزستان با هشدار در مورد شیوه جدید کلاهبرداری گفت: شهروندان دقت کنند بدون تحقیق، بررسی و اطمینان از اعتبار شرکت آگهی دهنده هیچ مبلغی را پرداخت نکرده و روی لینک‌های ناشناس کلیک نکنید.

وی افزود: شخصی با مراجعه به اداره  پلیس مدعی برداشت غیر مجاز از حسابش شده بود، لذا بررسی به این موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.  شاکی در ادامه اظهارات خود بیان داشت که با تکمیل فرم موجود خرید اینترنتی در یک سایت جعلی به گمان اینکه ثبت‌ نام تمام شده، برای پرداخت هزینه که مبلغ ناچیزی بود روی لینک پرداخت قرار داده شده در سایت کلیک کردم و به درگاه پرداخت بانکی هدایت شدم که منجر به سرقت اطلاعات بانکی‌ و خالی شدن حسابم شد.

این مقام مسئول ادامه داد: با ثبت اظهارات شاکی، پرونده تشکیل شده در دستورکار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت. با بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان بر روی بسترهای انتشار دهنده آگهی استخدامی جعلی، هویت متهم شناسایی شد؛  در ادامه با اخذ مجوز مقام قضایی و اعزام تیمی زبده از مأموران پلیس به محل، متهم که سر دسته گروه بود به همراه چند نفر از همکاران وی دستگیر شده و برای تحقیقات در اختیار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

کارشناس تشخیص و پیشگیری پلیس فتا خوزستان بیان کرد: متهم با مشاهده ادله و شواهد انکار ناپذیر به ناچار لب به اعتراف گشود و بزه انتسابی خود را مبنی بر ایجاد  گروهی برای کلاهبرداری  پذیرفت. با بررسی سوابق این شخص کلاهبردار مشخص شد که وی چندین فقره کلاهبرداری دیگر نیز در پرونده خود دارد و مدتهاست که مشغول فعالیت‌های مجرمانه است که در ادامه در اختیار مقام قضایی قرار گرفت.

عیسی پره گفت: موسسات کاریابی بسیاری در حال فعالیت رسمی هستند که شهروندان برای جستجوی شغل مناسب خود می‌توانند به این موسسات مراجعه کنند و نیازی نیست که به سایت‌های نامعتبر مراجعه کنند. همچنین شهروندان توجه داشته باشند گزینش در شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی دارای شرایط و ضوابط خاص بوده و از طریق فراخوان‌های عمومی و یا آگهی در سایت‌های خبری معتبر، نشریات رسمی و آگهی جذب نیرو منتشر می‌شود.

وی تاکید کرد: مجرمان سایبری و افراد سودجو همیشه از نیازهای جامعه سوءاستفاده کرده و کلاهبرداری‌های خود را بر این نیازها متمرکز می‌کنند. ازآنجایی‌که افراد زیادی در سطح جامعه جویای شغل هستند و شغل مناسب یکی از نیازهای اساسی جوانان است براین اساس شیادان سایبری با سوءاستفاده از این موضوع با درج آگهی‌های استخدامی کاذب در فضای مجازی و همچنین سایت‌های آگهی آنلاین اقدام به کلاهبرداری از عموم مردم می‌کنند.

اخاذی اینترنتی، این بار با شگرد استخدام بازیگری

سرهنگ سیدمرتضی مرتضوی رئیس پلیس فتا اصفهان از نقشه شوم فردی که با درج آگهی استخدام بازیگری اقدام به تهدید و اخاذی از دختر جوان کرده بود، خبر داد و گفت: با شکایت دختر جوان مبنی بر اینکه با هدف استخدام بازیگری، اقدام به ارسال رزومه و تصاویر خصوصی خود برای فردی ناشناس کرده و پس از آن مورد تهدید و اخاذی قرار گرفته است، بررسی موضوع در دستور کار پلیس فتا قرار گرفت.

وی افزود: شاکی عنوان کرد پس از مشاهده آگهی استخدام بازیگری در یکی از سایت‌های تبلیغاتی درخواست خود را به فرد آگهی دهنده از طریق شبکه‌های اجتماعی ارسال کردم، سپس وی درخواست تصاویر خصوصی از من کرد، پس از دریافت تصاویر اقدام به ارسال پیام های تهدید آمیز و تقاضای وجه در قبال عدم انتشار تصاویر کرده است.

سرهنگ مرتضوی عنوان داشت: با توجه به شواهد و مدارک موجود و تحقیقات تخصصی صورت گرفته نهایتاً متهم شناسایی و در یک عملیات پلیسی دستگیر شد.

سرهنگ مرتضوی به شهروندان توصیه کرد: یکی از معضلات کنونی جامعه ما حفظ حریم خصوصی افراد است که به اشکال مختلف توسط سودجویان و کلاهبرداران نادیده گرفته شده و با سوء استفاده از مصادیق مختلف نقض این موضوع، از قربانیان اخاذی و هتک حیثیت می‌شود.

این مقام مسئول در آخر با بیان این‌که برخی افراد تمایل دارند که مورد توجه دیگران قرار بگیرند، تصریح کرد: سودجویان و کلاهبرداران از طعمه‌های خود می‌خواهند که تن به خواسته‌های شیطانی آنها داده و اگر این کار را انجام ندهند، اقدام به انتشار تصاویر خصوصی طعمه‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌کنند.

کلاهبرداری با درج آگهی استخدام در سایت دیوار و شیپور

رهنگ محمدعلی آدینه لو رئیس پلیس فتا زنجان از شناسایی و دستگیری شخصی که با ترفند درج آگهی تبلیغاتی استخدام در شبکه‌های اجتماعی، سایت دیوار و شیپور از کاربران و شهروندان کلاهبرداری می‌ کرد،  خبر داد  و گفت: با شکایت یکی از شهروندان زنجانی به‌هویت معلوم مبنی برکلاهبرداری، وی مدعی شد، از طریق آگهی مندرج در یکی از سایت‌های تبلیغاتی مبنی بر استخدام در یکی از شرکت‌ها، اقدام به واریز وجه به حساب شخصی به هویت معلوم نموده و پس از واریز مبلغ، آگهی دهنده گوشی خود را خاموش می‌نماید. لذا ضمن تشکیل پرونده، موضوع تا شناسایی و دستگیری عامل یا عاملان کلاهبرداری در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

وی ادامه داد: پس از اخذ اظهارات شاکی، با اقدامات فنی و شگرد خاص پلیسی متهم به هویت معلوم شناسایی و پس از هماهنگی قضایی، نسبت به جلب وی اقدام و کلیه ادله‌های دیجیتالی متهم توقیف و به پلیس فتا زنجان انتقال داده شد.

این مقام انتظامی تصریح کرد: متهم پرونده در بازجویی‌های اولیه، منکر هرگونه بزه ارتکابی شد ولی پس از مواجهه با مدارک و ادله موجود به بزه ارتکابی اعتراف کرد و گفت از طریق یکی از سایت‌های تبلیغاتی، با درج آگهی دورغین با ترفند استخدام در شرکتی، پس از جلب اعتماد قربانیان مبالغی را تحت عنوان بیعانه از آنها دریافت می‌نمودم و پس از واریز به حساب، تلفن همراه خود را خاموش می‌کردم.

وی گفت: شهروندان توجه داشته باشند هرگونه گزینش در شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی با شرایط و ضوابط خاص و بر اساس نیازمندی شغلی اداره مربوطه صورت می‌گیرد و اغلب این سازمان‌ها از طریق فراخوان‌های عمومی و یا آگهی در سایت‌های خبری معتبر، نشریات و ...اقدام به جذب نیروی کاری مورد نیاز خود می‌کنند و نیازی به واسطه و دلال برای پرداخت پول برای استخدام نیست.

سرهنگ آدینه لو با بیان اینکه این قبیل افراد با روش های مذکور و ترفندهای مختلف پس از جلب اعتماد قربانیان مبالغی را هر چند جزئی کلاهبرداری می‌ کنند،  افزود: همشهریان و کاربران در صورت مواجهه با چنین تبلیغاتی قبل از واریز هرگونه وجه ضمن بررسی آدرس و مجوز شرکت استخدام کننده و حتماً از صحت و سقم این گونه آگهی‌ها اطمینان حاصل کنند.

هشدار پلیس

سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در خصوص به دام انداختن افراد جویای کار از سوی مجرمان سایبری هشدار داد و گفت: تبلیغات اشتغال در کشورهای خارجی و درآمد ارزی در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی، ترفند مجرمان سایبری است.

وی افزود: مجرمان سایبری در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی با تبلیغ کاریابی‌های خارجی یا اشتغال در خارج با پرداخت‌های دلاری در پی جمع‌آوری اطلاعات هویتی افراد، سرقت و سوءاستفاده‌های مالی از آنها هستند. مجرمان سایبری از جویندگان کار در فرا سوی مرزهای کشور به بهانه هزینه‌های اعزام به خارج از کشور، اقامت، آموزش، هزینه‌های پزشکی دریافت گواهی سلامت مبالغی را دریافت کرده و دیگر پاسخگوی متقاضیان نیستند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ادامه داد: از دیگر ترفندهای مجرمان سایبری این است که از متقاضیان کار در خارج از کشور خواسته می‌شود تا هزینه ثبت نام را به شکل اینترنتی و از طریق سایت شرکت پرداخت کنند و در این پرداخت اینترنتی به درگاه‌های فیشینگ هدایت شده و در پی آن اطلاعات بانکی آنها سرقت می‌شود.

سرهنگ رجبی گفت: مجرمان با ترفندهای مختلف اقدام به درج آگهی‌های تبلیغاتی جعلی در فضای مجازی و کاریابی آنلاین جعلی به ویژه در بستر شبکه‌های اجتماعی کرده و با این ترفند اطلاعات خصوصی، مدارک و رزومه کاری افراد را جمع‌آوری و در یک فرصت مناسب بر علیه شخص استفاده می‌کنند. آنها از متقاضیان کار در خارج از کشور می‌خواهند یک حساب بانکی افتتاح کرده و یک نرم افزار بانکی را نصب کنند که در پی این اقدام مجرمان سایبری اقدام به پولشویی می‌کنند.

وی یادآور شد: مجرمان سایبری از اطلاعات شخصی دیگران برای ارتکاب جرائم استفاده می‌کنند، لذا متقاضیان کار بدون تحقیق، بررسی و اطمینان از اعتبار شرکت آگهی دهنده اقدام به ارسال تصاویر اوراق هویتی و مدارک شخصی خود به افراد ناشناس نکنند.

این مقام انتظامی گفت: افرادی که معمولا در دام تبلیغات کار در خارج با درآمد دلاری گرفتار می‌شوند فقط فارغ‌التحصیلان جویای کار یا جوانان کم سن و سال و بیکار نیستند، گاهی افرادی که شاغل و یا تحصیل کرده هم هستند اما از شغل و درآمدشان راضی نیستند فریب چنین تبلیغات اغواکننده‌ای را می‌خورند و در رویای کاری بهتر و با درآمد مناسب شغل خود را رها کرده به  وعده‌های خیالی دل می‌بندند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا از شهروندان درخواست کرد: فریب آگهی‌های متنوع فضای مجازی را نخورند و قبل از هر اقدامی از اصالت مجموعه و اعتبار آن اطمینان حاصل کنند و در صورت مشاهده موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir لینک مرکز فوریت‌های سایبری با ما درمیان بگذارید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =