9 ماه مرخصی زایمان را به 2 سال مرخصی افزایش دهید

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف اسلامی گفت: از جمله کارهایی که در حمایت از زنان می‌توان انجام داد این است که قانون ۹ ماه مرخصی زایمان بانوان به یک سال مرخصی با حقوق و یک سال مرخصی بدون حقوق افزایش یابد. *

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، انتخابات 1400 با تمامی حاشیه‌هایش با انتخاب حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی به کار خود پایان داد. مردم با توجه به مشکلات عدیده‌ای که در مدیریت کشور بوده است با حضور در پای صندوق‌های رای انتظار تحولات وسیع در همه عرصه‌ها را از رئیس جمهور منتخب دارند. در این میان توجه به مشکلات زنان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، امری اجتناب‌ناپذیر است. زنان در جامعه انتظارات به حقی دارند که بعضا با شعارهای عوام‌فریبانه و سیاسی بازی‌ها مورد غفلت قرار گرفته است.

اینکه فقط ما برای جلب و تبلیغات جای بانوان را خالی بدانیم؛ استفاده ابزاری از زنان است.

در همین ارتباط، نیره قوی عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره حضور فعال زنان در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی گفت: بعضی از افراد و کاندیداها در مناظرات جای بانوان را خالی دانستند، در حالی که اتفاقاً بانوان در عرصه انقلاب، پیروزی انقلاب و بعد از انقلاب همیشه به فرمان امام شان در همه عرصه‌ها فعال بوده‌اند. اینکه فقط ما برای جلب و تبلیغات جای بانوان را خالی بدانیم این خود استفاده ابزاری از زنان است.

قوی با اشاره به طرح مسئله اختیاری بودن حجاب، حجاب و عفاف را از ارزش‌های والای جامعه دانست و مطرح کرد: اگر ما یک شهروند هستیم باید پایبند باشیم به ضوابطی که در کشورمان است، نه فقط کشور ما هر کشور دیگری که باشیم. در عرصه اجتماعی جامعه عفاف و حجاب باید توسط زنان و مردان رعایت شود.

وی افزود: معتقدم هر دولتی که سرکار بیاید از این عدول نمی‌کند چرا که عفاف داشتن یک ارزش اجتماعی انسانی و یک آموزه دینی در کشور ما است و بنده بعید می‌دانم که زنان ایرانی با این حرف‌های  فریب بخورند و به نظرم استفاده ابزاری از زنان دیگر جواب نمی‌دهد.

این استاد دانشگاه در رابطه با انتظارات زنان از دولت آینده نیز بیان کرد: نظام جمهوری اسلامی وظیفه دارد زمینه حضور فعال زنان در جامعه را فراهم کند. دولت آینده لازم است ضوابطی را ایجاد کند تا زنان هم در داخل خانه و هم در خارج خانه بتوانند مشارکت فعال داشته باشند.

قوی ادامه داد: از جمله کارهایی که در حمایت از زنان می‌توان انجام داد این است که قانون ۹ ماه مرخصی زایمان بانوان به یک سال مرخصی با حقوق و یک سال مرخصی بدون حقوق افزایش دهیم. با این شرایط یک خانم می‌تواند علاوه بر فعالیت در خانه در خارج از خانه نیز فعال اجتماعی باشد.

وی از دیگر مطالبات زنان به حقوق مادی آنها اشاره کرد و گفت: در بحث حقوقی که به بانوان پرداخت می‌شود باید تغییراتی صورت گیرد. با توجه به اینکه خانم‌ها بعضی از آیتم‌ها از قبیل حق همسر، حق فرزند و ... را ندارند خوب است که دولت آینده پیشنهادهایی را برای جبران این مسئله داشته باشد.

عضو هیات علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف اسلامی عملکرد دولت را در قبال اسناد و کنوانسیون‌های بین‌المللی مهم دانست و عنوان کرد:‌ دولت آینده باید یک سیستم ارزیابی و نظارت در حوزه زنان در خصوص مواجهه با اسناد بین‌المللی داشته باشد و  به هیچ وجه اجازه ندهد که سندهایی همچون ۲۰۳۰ تکرار بشود.

قوی با اشاره به تشکیل نشدن جلسات ستاد فراقوه‌ای زنان در دولت روحانی مطرح کرد: دولت آینده به جای اینکه وزارتخانه‌ای در خصوص زنان و خانواده ایجاد کند، ستاد فراقوه‌ای زنان را که موجود است و رئیس آن نیز رئیس جمهور است را فعال کند. جلسات ستاد ملی زن و خانواده متاسفانه در دولت روحانی به مدت ۶ تا ۷ سال اصلاً تشکیل نشد و اگر این دولت مدعی است که جای زنان خالی است باید به این جلسات توجه بیشتری داشته باشد.

در پایان قوی با درخواست از دولت جدید برای فعال کردن ستاد فراقوه‌ای زنان گفت: در دولت جدید توقع داریم که به جای تاسیس وزارتخانه‌ها به فکر ارتقای جایگاه و افزایش کارکرد این ستاد باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =