ضرورت تقویت کنشگری و ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای دانشجویان

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بر ضرورت تقویت کنشگری دانشجویان و ارتقا مهارت‌های حرفه‌ای تاکید کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، در وبینار "دختران توانمند، شهر متعالی" که به همت جهاد دانشگاهی واحد الزهرا برگزار شد، اظهار کرد: حتی در دوران کودکی و سالمندی زمانی نشاط به همراه خواهد داشت که افراد زندگی وابسته‌ای نداشته باشند و با خوداتکایی عاجز و وابسته نباشند. بنابراین سیاست کمک در درجه اول سیاست خوبی به نظر می‌رسد اما در عین حال سیاست فریبنده‌ای است.

وی ادامه داد: باید پذیرفت فرآیند توانمندی باید به گونه‌ای باشد که کسب شود. توانمندی به مثابه چندین دارایی است. این موضوع کمک می‌کند قابلیت‌های افراد کسب و از آنها استفاده شود. داشته‌ها و دارایی‌ها را باید خود به دست آورد و بحث توانمندسازی ناظر به همین امر است که در صدد کسب آنچه محدود است برآییم.

غفاری با بیان اینکه زندگی خوب زمانی حاصل می‌شود که فرد خود اتکا و نه وابسته باشد، این را هم گفت که در برنامه‌های توان افزایی هویتی دختران باید مواردی را در نظر گرفت که بر مبنای آنها دختران بتوانند برای خود جایگاهی تعریف کنند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان از بیرون تصمیم به توانمندی دختران گرفت، گفت: برخی تعیین کننده‌ها در این زمینه به فرصت‌ها در سطوح مختلف باز می‌گردد. اولین فرصت آموزش و فرصت تحصیلی کامل برای دختران است. خوشبختانه الان این فرصت برای دختران در دانشگاه‌ها فراهم است.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم ادامه داد: کیفیت زندگی دلالت بر چند و چون زیست اجتماعی هر فرد در دالان زندگی روزمره و فعالیت اجتماعی فرد در ساحت ذهنی و عینی دارد. کیفیت زندگی در معنای جامعه شناختی به وضعیت کنشگران جامعه و نظام شخصیت باز می‌گردد. صحبت از کیفیت زندگی هم به لحاظ انچه در اعیان اجتماعی با آن مواجه‌ایم و هم آنچه در ذهن فرد می‌گذرد مهم است.

 غفاری افزود: معتقدم اولین قدم برای توانمندسازی دختران این است که تنظیمات مناسبی برای داشته‌های ذهنی داشته باشیم و هیچکدام از این داشته‌ها از پیش تعیین شده نبوده و نمی‌توانند باشند بلکه باید آنها را کسب کرد. هر فرد کیفیت زندگی خود را باید بسازد و در صورتی موفق به انجام این کار می‌شود که تبدیل به یک کنشگر شود.

به گفته او، بسترهای فراهم شده برای بالفعل کردن قابلیت به دست آورده کنشگری عاملان بسیار مهم است. افراد به دنبال اثبات حضور خود می‌روند چرا که قابلیت‌ها و توانمندی‌هایی را به دست اورده‌اند و در این بین کارگزاران بخش ساختاری و نهادی باید میدان لازم برای کنشگران را فراهم کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در پایان با اشاره به نظام هنجاری جامعه به عنوان عامل تنظیم کننده کنش افراد، گفت: کم و کیف هنجارها در این راستا بسیار مهم است. باید توجه کرد نظام هنجاری چه فرصت‌هایی را فراهم کرده است و اجازه بازدهی بیشتری به ما می‌دهد یا خیر. میدان دانشگاه باید فراتر از برنامه درسی حرکت کند چراکه دانشجو به برنامه‌های فراتر از درسی نیاز دارد.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1100079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =