وزیر پیشنهادی علوم توانایی ایجاد تحول در آموزش عالی را ندارد

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران معتقد است وزیر علوم پیشنهادی دولت سیزدهم نمی‌تواند در نظام آموزش عالی کشور تحولی ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به روزهای پایانی خود رسیده است و کمیسیون‌های مجلس گزارش خود را از بررسی برنامه‌های وزرا ارائه می‌دهند تا در نهایت مجلس به آن‌ها رای اعتماد بدهد. در این بین اما برخی وزرا از جمله وزاری علوم و بهداشت، جزءوزرایی بودند که بحث‌های مختلفی پیرامون آن‌ها مطرح شده است.

در همین ارتباط، محمد صادق کوشکی استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره صلاحیت «محمد علی زلفی‌گل» وزیر پیشنهادی علوم دولت سیزدهم برای اداره این وزارتخانه اظهارکرد: در صورتی که مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی علوم رای اعتماد بدهد، به احتمال خیلی زیاد وضعیت وزارت علوم تغییری نخواهد کرد و همان روال ۸ ساله گذشته طی خواهد شد.

وی افزود: وزارت علوم در طول سالیان متمادی در دست افراطیون جبهه مشارکت بوده است و این افراطیون دانشگاه را به محل بازی‌های سیاسی خود و سیاسی کاری تبدیل کرده‌اند؛ به همین دلیل تنها کاری که در دانشگاه انجام نمی‌شود، فعالیت‌های علمی و پژوهشی است. نتیجه این روند هم این شده است که دانشگاهی مانند دانشگاه تهران در طول ۸ سال اخیر در رنکینگ علمی، به شدت دچار افت شده است.

کوشکی ادامه داد: عملکرد و اظهارات سیاسی وزیر علوم پیشنهادی دولت سیزدهم نشان می‌دهد که هیچگونه اراده‌ای برای ایجاد تحول در نظام آموزش عالی کشور را ندارد. تحول به معنای این است که وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور را از دست سیاسی کاران جبهه مشارکت خارج شود و دانشگاه‌ها به محلی برای فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی تبدیل شود. باتوجه به سابقه وزیر علوم پیشنهادی، روند فعلی وزارت علوم ادامه پیدا خواهد کرد و دانشگاه‌ها کماکان در دست بقایای جبهه مشارکت باقی می‌ماند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: در صورتی که وزیر علوم پیشنهادی از مجلس رای اعتماد بگیرد، بار دیگر باید شاهد پسرفت در نظام آموزش عالی کشور باشیم زیرا دانشگاه‌ها همچنان به محلی برای سیاسی بازی و فعالیت افراطیون جبهه مشارکت باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به سوابق وزیر علوم پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: سوابق او صرفا در حد مدیریت دانشگاه همدان است و هیچ نگاه کلان و ملی به وزارت علوم ندارد. این بی تجربگی و نداشتن نگاه کلان و ملی به وزارت علوم سبب می‌شود نگرش وی به وزارتخانه، نگرشی استانی باشد. در این شرایط می‌توان گفت که وی عملا قدرت و توانایی اداره وزارت علوم را نخواهد داشت و این وزارتخانه در دست افراطیون جبهه مشارکت باقی خواهد ماند.

کوشکی درباره سوابق علمی و پژوهشی وزیر پیشنهادی علوم گفت: برخی می‌گویند که وزیر علوم پیشنهادی دارای سوابق علمی و پژوهشی زیادی است و به عنوان مثال، ۵۰۰ عنوان مقاله ISI داشته است. کسانی که در فضای دانشگاه قرار دارند و از اینگونه مباحث اطلاع دارند وقتی می‌شنوند شخصی ۵۰۰ مقاله ISI دارد، فقط لبخند خواهند زد. درواقع هیچکس داشتن ۵۰۰ مقاله را دلیل پژوهشگر بودن نمی‌داند بلکه آن را به اتفاق دیگری ارتباط می‌دهند. البته امیدواریم  این آماری که درباره وزیر پیشنهادی ارائه می‌شود، دروغ باشد.

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: افرادی که خودشان پژوهشگر هستند در طول ۲۰ الی ۳۰ سال فعالیت دانشگاهی، حداکثر ۱۰۰ مقاله ISI دارند؛ اما وقتی شخصی ادعا می‌کند که ۵۰۰ مقاله دارد، درواقع به معنای این است که احتمالا او پژوهشگر نبوده و اتفاقات دیگری در جریان باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1108244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =