اعلام آمادگی قرقیزستان برای تقویت همکاری‌های بانکی با تهران

رئیس‌جمهور قرقیزستان از تقویت همکاری‌های بانکی و تجاری بین «تهران و بیشکک» خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان در کنفرانس مطبوعاتی با رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شده در بیشکک، در جواب سوال خبرنگاران برای همکاری بانکی قرقیزستان با ایران و استفاده از زمین اختصاص داده شده در بندر عباس، اعلام آمادگی کرد.

رئیس جمهور قرقیزستان در کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در بیشکک درباره روابط دوجانبه بین ایران و قرقیزستان و مشکلات بانکی دو کشور گفت: قرقیزستان برای همکاری و تقویت روابط با همه کشورهای جهان از جمله ایران آماده است.

در همین راستا نماینده وزارت دارایی در قرقیزستان نیز به تحریم‌های بین المللی علیه ایران اشاره کرد و گفت: ما یک قانون بانکی داریم که طبق آن تابع نظم بین المللی هستیم. این تحریم‌های بین المللی است که مانع اصلی برای روابط نزدیکتر در این زمینه بین دو کشور است.

جباراف درباره چگونگی استفاده قرقیزستان از زمین اختصاص داده شده در بندر عباس، گفت: برای دسترسی قرقیزستان، اجرای کریدور حمل و نقل راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان ضروری است که در آینده باید کشورها را به هم متصل کند. اگر خدا بخواهد و این راه آهن ساخته شود، اجرای این پروژه دسترسی قرقیزستان به دریا را فراهم می‌کند و به نفع کشور خواهد بود و این فرصت‌های خوبی را برای توسعه تجارت و اقتصاد کشور باز خواهد کرد.

یاد آوری می‌شود که پس از اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه، ایران تصمیم گرفت زمینی را در بندرعباس به قرقیزستان اختصاص دهد.

قبلا در رابطه با این موضوع «مدتکن شریمکول اف» سفیر سابق قرقیزستان در ایران گفته بود که قرقیزستان در سال 2007 اولین منطقه در کشورهای مستقل مشترک المنافع بود که قطعه‌ای به وسعت 7 هکتار در شهر بندری ایران داشت، اما از آن زمان تاکنون هیچ دولتی از قرقیزستان از این فرصت استفاده نکرده است.

به گفته این دیپلمات، پس از فراخواندن وی از ایران در سال 2012  قرقیزستان این بخش را از دست داد.

وی افزود: به عنوان مثال، هند یک میلیارد دلار در همان منطقه سرمایه گذاری کرد، مالزی با سرمایه گذاری 700 میلیون دلاری شرکت هایی را در آنجا افتتاح کردند و همچنین ترکیه کارخانه‌هایی ایجاد کرد، اما قرقیزستان اقدامی انجام نداد. امروز، قرقیزستان دوباره فرصت دسترسی به دریا و شریان‌های حمل و نقل را دارد.

شایان ذکر است که در سال 2008 در دولت «باقی اف» رئیس جمهور اسبق، پارلمان قرقیزستان موضوع افتتاح دفتر نمایندگی دو بانک ایرانی «بانک اقتصاد نوین» و «بانک توسعه صادرات ایران» را مورد بررسی قرار داده بود، اما به دلایلی این مسئله حل نشد و در حد برنامه ریزی باقی ماند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1116307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =