دولت‌ها تن به بار مالی رتبه بندی معلمان نمی‌دهند / بهانه تامین اعتبار اخلاقی نیست

محمد داوری اظهار داشت: این بهانه تامین اعتبار اخلاقی نیست و با تصمیمات دولت و مجلس در سایر موارد انظباق ندارد. دولت در موضوعات دیگر به راحتی هزینه می‌کند اما برای معلمان خساست به خرج می‌دهد.

 محمد داوری؛ سخنگوی سازمان معلمان ایران در گفت‌‎وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز از مطالبات معلمان در تجمع‌های اخیر گفت: محور تجمعات، مطالبه برای اجرای رتبه بندی معلمان است به این جهت که آخرین اظهارنظرهای صورت گرفته توسط رئیس مجلس و نمایندگان نشان از این دارد که رتبه بندی از طرح اولیه که قرار بود براساس آن جهشی در حقوق و مزایا ایجاد شود، فاصله گرفته است. بودجه‌ای که برای اجرای این طرح درنظر گرفته شده، بسیار کمتر از بودجه‌ اولیه و حدود ۲۰ درصد آن است. نکته بعدی این است که همترازی با هیات علمی دانشگاه‌ها دچار ابهام شده و تقلیل پیدا کرده است. مطالبه بعدی هم مربوط به بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که خواسته معلمان درخصوص اجرای رتبه بندی چیست، ادامه داد: در طرح اولیه قرار بود معلمان ۸۰ درصد همترازی با هیات علمی دانشگاه داشته باشند که این ۸۰ درصد هم پایه بودن با هیات علمی در اظهار نظرهای جدید به همترازی ۸۰ درصدی در حداقل دریافتی هیات علمی، تقلیل یافته است که عملا در صورت اجرا تفاوت ویژه‌ای در شرایط فعلی معلمان ایجاد نمی‌شود. از طرفی قرار بود اعتبار ۷۰ هزار میلیارد تومانی برای یک سال اجرای طرح درنظر گرفته و از اول فروردین اجرا شود اما به مهر و آبان موکول شد و به جای ۳۵ هزار میلیارد ۲۵ هزار میلیارد درنظر گرفته شد و امروز می‌گویند که این مبلغ باید به ۱۲ هزار میلیارد تومان تقلیل یابد.

سخنگوی سازمان معلمان ایران توضیح داد: از طرفی فاصله بین رتبه‌ها چندان انگیزه‌ای ایجاد نمی‌کرد در واقع فاصله بین رتبه پایه و خبره به اندازه‌ای نیست که معلم تشویق شود و تغییری در عملکرد خود ایجاد کند. طولانی شدن اجرای طرح، کاهش بودجه و تغییراتی از این دست که در طرح ایجاد شده منجر به اعتراض معلمان شد.

او درخصوص جزئیات طرح توضیح داد: این طرح کلیات است و هنوز به مرحله مشخص شدن جزئیات نرسیده است و اگر به مرحله اجرا برسد وزارت آموزش و پرورش موظف می‌شود که آئین نامه اجرایی را مشخص کند. در طرح فعلی پنج رتبه برای معلمان مشخص شده که هرکس براساس مصداق‌هایی که بعدا تعیین می‌شود، مانند سوابق، تالیفات، ضمن خدمت و غیره به رتبه بالایی برسد، افزایش حقوق خواهد داشت.

داوری عنوان کرد: عده‌ای معتقدند که رتبه بندی زمانی معنا دارد که خواست اولیه معلمان مبنی بر رعایت عدالت در پرداخت‌ها براساس قانون مدیریت خدمات کشوری اجرا شود و معلمان هم همتراز با سایر کارکنان دولت از لحاظ تحصیلات، سوابق و رتبه، حقوق و مزایا دریافت کنند.

سخنگوی سازمان معلمان ایران اظهار داشت: این سومین دولت است که درگیر رتبه بندی معلمان است و به نظر می‌رسد که دولت‌ها تن به بار مالی این طرح نمی‌دهند و این موضوع معلمان را عصبانی می‌کند و می‌گویند که چطور به راحتی برای موضوعات دیگر اعتبار اختصاص می‌دهند اما به معلمان که می‌رسند از مشکل تامین اعتبار صحبت می‌کنند. این بهانه تامین اعتبار اخلاقی نیست و با تصمیمات دولت و مجلس در سایر موارد انظباق ندارد. دولت در موضوعات دیگر به راحتی هزینه می‌کند اما برای معلمان خساست به خرج می‌دهد.

داوری با اشاره به پرداخت‌های نامنظم و دیرهنگام پاداش فرهنگیان عنوان کرد: پرداخت به موقع پاراش بازنشستگی مطالبه همیشگی فرهنگیان بوده است و با توجه به این تورم پرداخت دیرهنگان در حق معلمان ظلم است. از طرفی پاداش بازنشستگی فرهنگیان در مقایسه با سایر کارکنان دولت بسیار کم است. در حال حاضر یکی دیگر از مطالبات هم خصوصی ماندن صندوق ذخیره فرهنگیان و تاسیس سازمان نظام معلمان است. این مطالبات مورد تایید تشکیلاتی نظیر سازمان معلمان ایران، انجمن اسلامی معلمان و مجمع فرهنگیان است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1120681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =