دخالت دولت در قیمت‌گذاری خودرو منجر به کاهش کیفیت می‌شود/ اطمینان خودروسازان از فروش محصولات بی‌کیفیت

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی گفت: دخالت دولت در قیمت گذاری موجب افت کیفیت محصولات و ایجاد انحصار در فضای کسب و کار می‌شود.

سلیمان ایران زاده  در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به سطح کیفیت خودروهای تولید شده در کشور اظهار کرد: در حال حاضر اعضای هیئت مدیره دو شرکت خودروسازی کشور از افزایش کمی خودروها خبر می‌دهند که هنوز بسیاری از مشتریان و مصرف کنندگان از نبود کیفیت لازم در خودروها شکایت دارند.

وی ادامه داد: مشکل بی کیفیتی و عدم کارآیی مناسب خودروها از جوانب مختلف قابل بررسی و تحلیل است و نمی‌توان صرفا به یک عامل مانند قطعات استفاده شده، اکتفا کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه عوامل موثر بر میزان کیفیت خودرو را ‌می‌توان به عوامل درون و برون سازمانی تقیسم بندی کرد، گفت: عوامل داخلی مانند چالش‌های نیروی انسانی، فنی، مالی و به ویژه مدیریتی سازمان‌ها و تشکیلات و سهام داران و قوانین دولتی است. چالش‌ها و مشکلات برون سازمانی شامل فقدان رقابت، کنترل‌های بیش از حد بروکراتیک، آگاهی و آموزش ناکافی مصرف کنندگان، ساختار اجتماعی، فقدان نوآوری، فضای نامناسب کسب و کار، پایین بودن سطح آموزش مصرف کنندگان است.

وی نوع و کیفیت قطعات استفاده شده را از عوامل دیگر تاثیر گذار بر کیفیت خودروها برشمرد و گفت: ضعف در طراحی و نبود نوآوری محصولات، فرسودگی تجهیزات خطوط تولید قطعه‌ سازان، استفاده نکردن از خطوط اتوماسیون و اصرار بر استفاده از روش‌های سنتی، نبود نقدینگی کافی در این بخش از صنعت عوامل مهمی هستند که بر کیفیت قطعات اثر می‌گذارند. 

ایران‌زاده با تاکید بر وجود رقابت بین تولیدکنندگان و خودروسازان مطرح کرد: رقابت موجب می‌شود تا شرکت‌ها تلاش بیشتری در راستای کیفیت محصولات داشته باشند. همچمنین زمینه و بستر را برای نوآوری و خلاقیت فراهم کنند.

این کارشناس مدیریت صنعتی با بیان اینکه دولت در ایجاد رقابت بین تولید کنندگان یا ایجاد انحصار بین آنها نقش تعیین کننده‌ای دارد، گفت: دولت‌ باید فضای کسب و کار را بهبود ببخشد تا سازمان‌ها و شرکت‌های تولیدی بتوانند بهتر فعالیت کنند؛ اما متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد عملکرد برعکس دولت بودیم.

وی افزود: اصلاحات ساختاری به ویژه در زمینه قیمت گذاری و عدم دخالت در آن حوزه، انگیزه کافی در صنعت گران را ایجاد خواهد کرد. دخالت دولت در قیمت گذاری موجب افت کیفیت محصولات می‌شود چرا که این اقدام منجر به ایجاد انحصار در فضای کسب و کار خواهد شد.

به گفته ایران‌زاده، انحصار و نبود رقابت باعث شده که تولیدکنندگان به فکر افزایش کیفیت نباشند چرا که اطمینان دارند محصولات آنها حتی با وجود کیفیت پایین فروش خواهد رفت.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه افزایش کیفیت خوردوها نه تنها منتهی به افزایش هزینه‌ها و قیمت‌ها نمی‌شود بلکه در بلند مدت منجر به کاهش هزینه خواهد شد، گفت: کیفیت پایین باعث می‌شود مصرف کنندگان از خدمات پس از فروش و گارانتی بیشتر استفاده کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1127317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =