الگوی شهید طهرانچی در دانشگاه آزاد ریشه‌دار شده و قابل بازگشت نیست

رئیس دانشگاه آزاد استان اصفهان درباره خدمات دکتر طهرانچی به دانشگاه آزاد و آموزش عالی گفت: دکتر طهرانچی تلاش می‌کرد دانشگاه هرگز ساکن نشود و ثابت نماند. به همین دلیل، امروز دانشگاه آزاد به درآمد غیرشهریه‌ای رسیده است، تعداد مخاطبانش افزایش یافته و توسعه پیدا کرده است. به نظر من، مسیر تحولی که دکتر طهرانچی ایجاد کرده است در دانشگاه آزاد ریشه‌دار شده و قابل بازگشت نیست.

پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز دکتر طهرانچی را شخصیتی کم‌نظیر و مثال‌زنی دانست و اظهار کرد: من حدود ۸ سال با ایشان همکاری داشتم و شاهد روحیه علمی، خلاق و دلسوز دکتر بودم. دکتر طهرانچی به راهش ایمان داشت و به مسیری که انتخاب کرده بود، عقیده داشت. فردی بسیار شجاع در انجام کار بوده و دلسوز دانشجویان بودند.

وی افزود: وقتی دکتر طهرانچی ریاست دانشگاه آزاد را به عهده گرفت، دانشگاه اصلا شرایط خوبی از نظر اقتصادی نداشت. هم به دلیل کاهش تعداد دانشجویان و شیوه‌های سنتی آموزش و هم به دلیل شرایط سخت اقتصادی کشور، دانشگاه آزاد با بحران مواجه بود. برای مثال در استان اصفهان بسیاری از واحدها با بحران مالی شدید مواجه بودند و قادر به پرداخت حقوق کارمندان خود نبود و فضای بسیار ناامیدکننده‌ای بر دانشگاه حاکم بود.

بسیاری از همکاران ما اصلا امیدی به آینده دانشگاه نداشتند. اما امروز که دکتر دانشگاه آزاد را تحویل می‌دهد، این دانشگاه در اوج قرار دارد. دانشگاه آزاد هم‌اکنون جزو ۱۰۰ دانشگاه برتر در سطح جهانی است و به پایداری اقتصادی رسیده است.

نجفی گفت: دانشگاه آزاد در زمینه مهارت‌آموزی و فناوری، نوآوری‌هایی داشته است که وزرات علوم تصمیم داشت این طرح‌ها را مدل قرار بدهد.

دکتر طهرانچی تحولاتی در آموزش عالی ایجاد کرد که از نگاه رو به آینده ایشان سرچشمه می‌گرفت. دکتر طهرانچی طرح‌های فناورانه دانشگاه را از صفر شروع کرد و امروز به طرح‌های بزرگ و تاثیرگذار تبدیل شده‌اند. فناوری هم‌اکنون بازی اقتصادی دانشگاه است.

رئیس دانشگاه آزاد اصفهان خاطرنشان کرد: تحولاتی که دکتر طهرانچی ایجاد کرد در حوزه‌های مختلف آموزشی، ارتباط با صنعت و اشتغال دانشجویان بود. برای مثال مدل عرصه و پایه، الگویی بود که ما در اصفهان ثمرات آن را می‌بینیم.

ایشان با حضور در اتاق بازرگانی اصفهان، اقدامات مهمی برای اشتغال دانشجویان و برقراری ارتباط دانشگاه و صنعت انجام دادند. طرح پویش اشتغال در ادامه این تلاش‌ها شکل گرفت و از اصفهان آغاز شد. هم‌اکنون این طرح در سراسر کشور اجرا می‌شود.

وی افزود: تاسیس دانشکده‌های مهارتی برای متناسب‌سازی آموزش‌ها با نیاز کشور یکی دیگر از اقدامات دکتر طهرانچی بود. هم‌چنین مدارس عالی مهارتی خیلی جدی در حال پیگیری هستند.

ایشان مخاطبان دانشگاه را به سه دسته دانشجو، دانش‌پذیر و دانش‌آموز تقسیم کردند. دانش‌پذیران افرادی هستند که در مدارس مهارتی آموزش می‌بینند. این‌ها بخشی از اقدامات نوآورانه دکتر طهرانچی هستند.

استفاده از هوش مصنوعی در آموزش و طراحی سامانه‌هایی برای انجام امور آموزشی از مواردی مورد توجه ایشان بود. سامانه‌های آموزش مجازی که در دوران کرونا برای ساماندهی برنامه آموزشی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو بسیار کمک‌کننده بودند در همین راستا ایجاد شدند.

نجفی تصریح کرد: سامانه کاتب هم یکی از سامانه‌های مکمل است که با حمایت ایشان توسعه یافت. طرح استاد وابسته برای استفاده از ظرفیت استادان در صنعت یکی دیگر از ایده‌های دکتر طهرانچی بود.

من شاهد طرح و شکلگیری بسیاری از این ایده‌ها بودم. در مورد شیوه مدیریتی دکتر طهرانچی می‌توان گفت ایشان با مجموعه‌ای از طرح‌های نوآورانه و فناورانه و دانش بنیان خود دانشگاه را اداره می‌کردند.

رئیس دانشگاه آزاد اصفهان تاکید کرد: مزیت دکتر طهرانچی این بود که تلاش می‌کرد دانشگاه هرگز ساکن نشود و ثابت نماند. به همین دلیل، امروز دانشگاه آزاد به درآمد غیرشهریه‌ای رسیده است، تعداد مخاطبانش افزایش یافته و توسعه پیدا کرده است.

به نظر من، مسیر تحولی که دکتر طهرانچی ایجاد کرده است در دانشگاه آزاد ریشه‌دار شده و قابل بازگشت نیست. امیدواریم که این مسیر ادامه یابد و سکانداران بعدی دانشگاه آزاد این مسیر را با قوت ادامه دهند. این الگو می‌تواند برای آموزش عالی کشور و منطقه مفید باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1270825

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =