چگونه از پایان‌نامه و رساله، رزومه استخراج کنیم؟

یک مدرس دانشگاه معتقد است که دانشجویان می‌توانند با استفاده از پایان‌نامه و رساله خود، نگارش مقاله یا چاپ کتاب، رزومه‌ای قوی برای خود فراهم کنند.

عرفان پاکزاد دانش‌آموخته دکتری معماری و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که دانشجویان و فارغ‌التحصیلان می‌توانند از پایان‌نامه و رساله خود، خروجی‌هایی رزومه‌ساز به دست بیاورند، اظهار کرد: نخستین شرط رسیدن به خروجی رزومه‌ساز از پایان‌نامه یا رساله، این است که دانشجویان باید خودشان، پایان‌نامه‌شان را بنویسند تا بتوانند پیشرفت تحصیلی و شغلی داشته باشند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به این که برون‌سپاری پایان‌نامه اشتباهی است که برخی دانشجویان مرتکب می‌شوند و سبب نابودی آینده تحصیلی آن‌ها می‌شود، افزود: البته کمک گرفتن برای نگارش فصل آماری پایان‌نامه مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی با تصریح بر این که نخستین استفاده از پایان‌نامه، استخراج مقاله است، گفت: منظور از استخراج مقاله، نوشتن خلاصه‌ای از پایان‌نامه نیست، بلکه ‌به این معناست که دانشجویان می‌توانند از داده‌های پایان‌نامه برای نوشتن مقاله استفاده کنند.

پاکزاد در ادامه خاطرنشان کرد: به همین دلیل، قرار نیست الزاما موضوع پایان‌نامه و مقاله یکسان باشد. می‌توان از یک پایان‌نامه، چندین مقاله در سطوح مختلف ژورنالی، کنفرانسی و ISI استخراج کرد. البته مدتی است که استخراج مقاله از پایان‌نامه اجباری شده و نمره هم به آن اختصاص یافته است.

دانش‌آموخته دکتری معماری و شهرسازی با تاکید بر این که انتخاب نوع مقاله بستگی به شرایط افراد دارد، یادآور شد: دانشجویان یا فارغ‌التحصیلانی که هنوز رزومه‌ای ندارند. می‌توانند با نوشتن یک مقاله کنفرانسی، رزومه خود را پر کنند. سختگیری چندانی برای پذیرش مقالات کنفرانسی وجود ندارد چون به ازای آن، پول دریافت می‌شود.

وی با بیان این که یکی از جنبه‌های مثبت مقالات کنفرانسی این است که زودتر به نتیجه می‌رسند، افزود: در حالیکه مقالات علمی‌-پژوهشی زمانبر هستند.

راهکارهای پرمحتوا شدن مقالات دانشجویی

پاکزاد با اشاره به این که البته اغلب دانشجویان برای نوشتن بخش بحث و یافته‌های مقاله با مشکل مواجه هستند، گفت: در این راستا، راهکارهایی وجود دارد که به پرمحتوا شدن تحلیل مقاله کمک خواهد کرد.

این مدرس دانشگاه با ذکر مثالی یادآور شد: برای مثال، بسیاری از پژوهشگران حرفه‌ای با ذکر مقاله‌های مشابه با کار تحقیقاتی خود و مقایسه نتایج و یافته‌های خود با دیگران، به تحلیل روش‌ها، نرم‌افزارها و شرایط مقاله‌های مختلف می‌پردازند.

وی با تصریح بر این که افزودن جدول و نمودار به پرمحتوا شدن مقاله کمک می‌کند، گفت: یک پژوهشگر باید با خلاقیت روش‌های تولید تحلیل را یاد بگیرد تا در نگارش مقاله خود موفق باشد. یکی از دیگر از خروجی‌های رزومه‌ساز از پایان‌نامه و رساله هم استخراج طرح تحقیقاتی است. 

پاکزاد در پایان دومین استفاده از پایان‌نامه را تبدیل آن به کتاب دانست و اظهار کرد: دانشجویان می‌توانند با کمک گرفتن از استاد راهنمای خود، با انتشارات بهتری همکاری کنند.   

انتهای پیام/

کد خبر: 1129468

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =