چرا گوش جوانان به موسیقی مبتذل عادت کرده است؟ / افول از حافظ و سعدی به ناسزا در شعر

افول شعر و ابتذال در ترانه زمینه‌ رواج موسیقی‌های مبتذل را فراهم کرده و سوال اینجاست که چطور از ترانه‌های فاخر و ادبیاتی غنی که حافظ و سعدی داشت به جایی رسیده‌ایم که از ناسزا در ترانه‌ها استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، امروزه دنیای موسیقی سرشار از رواج آهنگ‌های سخیفی شده که در بین نوجوانان و جوانان طرفداران زیادی پیدا کرده است، مشکل اصلی اینجاست که این موسیقی‌ها نه تنها گاهی جنبه اعتراضی دارد بلکه از کلمات ناسزا و توهین‌آمیز هم در آن استفاده می‌شود. اما سوالی که در این بین مطرح می‌‍شود این است که چرا جوانان و نوجوانان ما به این گونه سبک‌های موسیقی گرایش پیدا کرده‌اند؟

در همین رابطه، غلامرضا صنعتگر خواننده و آهنگساز کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره علت توجه نوجوانان و جوانان به موسیقی‌های نابهنجار اظهار کرد: این مسئله دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد، نسل جوان مهارت‌های زندگی را خوب نیاموخته و در عصری زندگی می‌کند که بمباران اطلاعاتی و اخباری وجود دارد و در یک جهش بی سابقه فضایی متفاوت بنام فضای مجازی ایجاد شده است که متاسفانه هیچ آموزش شایسته‌ای هم برای حضور در آن وجود نداشته و هنوز هم ندارد.

بیشتر بخوانید:

فریدون آسرایی از تغییر ذائقه موسیقی مردم ایران می‌گوید / هنر با زمان پیش می‌رود

وی افزود: از طرفی اشعار و ترانه‌هایی سروده می‌شود که بسیاری از آنها سخیف و ضعیف و ضد ارزش‌های انسانی و اخلاقی و اجتماعی هستند و فاجعه از جایی شکل گرفته که شنیده شدن‌های مکرر و بی‌ضابطه گوش این نسل را به شنیدن این نوع موسیقی‌ها عادت داده است؛ موسیقی‌هایی که نه تنها به کسی آرامش نمی‌دهند بلکه باعث اضطراب و نگرانی و خشم و گاهی حتی خودکشی خواهند شد.

دشمن می‌خواهد موسیقی‌های مبتذل را رونق دهد

محمد گلریز خواننده موسیقی انقلابی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز  گفت: ما در حال حاضر در جنگ رسانه و فرهنگ قرار داریم و چند سالی است که در معرض شدیدترین هجمه‌های فرهنگی هستیم چرا که دشمن به این نتیجه رسیده که نمی‌تواکد از طریق جنگ فیزیکی بر ما غلبه کند به همین دلیل به جنگ اقتصادی و فرهنگی روی آورده است.

وی با بیان اینکه جنگ اقتصادی را می‌توان با نوآوری و تولید پشت سر گذاشت اما جنگ فرهنگی را خیر، گفت: وقتی یک فرهنگ غلط و مبتذل در ذهن جوانان رخنه کند جبران آن امری محال است و این مسئله‌ای است که دشمنان نیز به آن پی برده‌اند. دشمن می‌خواهد موسیقی‌های مبتذل و شعرهای بی محتوا و پیش پا افتاده را رونق دهد و موقعی که موسیقی خوب و فاخر نداشته باشیم جوانان نیز اجبارا به این نوع موسیقی‌های مبتذل روی می‌آورند.

هنر با زمان پیش می‌رود

فریدون آسرایی دیگر خواننده و آهنگساز کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز هم اظهار کرد: موسیقی هنری است که با زمان پیش می‌رود و ما نیز باید واقعیت‌ها را بپذیریم؛ سلیقه مردم به گونه‌ای است که می‌توانند موسیقی را به هر سمتی که می‌خواهند ببرند.

وی ادامه داد: دنیا تبدیل به یک دهکده کوچک شده و همه با جهان امروز در ارتباطند و موسیقی‌ ما نیز باید با همه دنیا هماهنگ شود؛ در این زمانه ما نمی‌توانیم از جوانان بخواهیم موسیقی اصیل گوش کنند چرا که آنها تمایل دارند به موسیقی مورد علاقه خودشان گوش فرا دهند و نمی‌توان با این مسئله جنگید.

خواننده ترانه گل هیاهو در پاسخ به این سوال که به نظر شما خوراک موسیقیایی جوانان چطور باید باشد، گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که همه چیزش با همه جای دنیا متفاوت است، ما تا به حال در هیچ جای دنیا ندیده‌ایم که کنسرت خنده برگزار کنند، کنسرت دارای یک چارچوب است اما در کشور ما در بهترین تالار کشور که تالا روزارت کشور است کنسرت خنده برگزار می‌شود و تا بحال نفهمیده‌ایم وزیر ارشاد یا وزیر کشور ما چگونه اجازه می‌دهند در جنین مکانی کنسرتی تحت عنوان کنسرت خنده برگزار شود و جالب‌تر اینکه وزارت ارشاد هم برای آن تحت عنوان کنسرت مجوز صادر می‌کند، من نمی‌دانم چرا مسئولین موسیقی را مسخره می‌کنند. با این مسائل توقعی نمی‌رود که اتفاقات خوبی در حوزه موسیقی رخ دهد.

موسیقی یک هنر والاست

فریدون بیگدلی خواننده و آهنگساز کشورمان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز گفت: ما موسیقی به نام موسیقی مبتذل نداریم، موسیقی یک هنر والاست و چیزی که آن را مبتذل می‌کند متن و شعری است که اجرا می‌شود، چرا که چیزی که در وهله اول شنیده می‌شود و بر روی افراد تاثیرگذار است، شعر است؛ شعر و متن است چیزی است که به یک موسیقی هویت می‌دهد و خوب و بد آن را مشخص می‌کند.

خواننده و آهنگساز کشورمان ادامه داد: علت روی آوردن جوانان به موسیقی‌های مبتذل باید واشکافی شود چرا که این یک مسئله هزار توست و برخی حشو خود را با این نوع موسیقی نشان می‌دهند.

وی افزود: البته اعتقاد من بر این است که این یک دوره گذرا در موسیقی است؛ اگر نگاهی در تاریخ بیندازیم متوجه می‌شویم که گروه‌های زیادی آمده‌اند و رفته‌اند و در برخی مواقع یک رنسانس فرهنگی رخ می‌داده است. ما کشوری هستیم که از نظر ادبی حرف اول را در جهان می‌زنیم و این یک واقعیت است.

بیگدلی در ادامه گفت: من معتقدم که انسان‌ها حق انتخاب دارند ممکن است در حال حاضر عده‌ای از جوانان به این نوع موسیقی‌ها توجه داشته باشند اما مطمئنا پس از مدتی خسته شده و دوباره به موسیقی‌های فاخر روی خواهند آورد.

مسئولان در رواج موسیقی سخیف نقش گسترده‌ای دارند

کامبیز عبدل زاده نیز در این باره گفت: مسئولان امر در رواج موسیقی سخیف نقش گسترده‌ای دارند، وقتی مدیری که هیچ سر رشته‌ای در زمینه کاری که انجام می‌دهد ندارند، نتیجه‌اش چیزی می‌شود که در حال حاضر شاهد آن هستیم. ما در گذشته اساتید بزرگی در زمینه موسیقیایی داشتیم چون از آنان خواسته می‌شد که موسیقی خوب ارائه دهند اما در حال حاضر چنین چیزی مشاهده نمی‌کنیم.

خواننده کشورمان ادامه داد: البته باید بگویم که مسائل دیگری نیز متاسفانه در عرصه موسیقی وجود دارد که منجر به ایجاد برخی تناقض‌ها می‌شود، به‌عنوان مثال وقتی فردی قصد بازخوانی یک شعر حافظ که بارها از سوی ارشاد مجوز گرفته را دارد با این مشکل روبرو می‌شود که همان شعر از سوی ارشاد مجوز دریافت نمی‌کند و این منجر به ایجاد پارادوکس و تناقض می‌شود که چرا فلان شخص توانسته مجوز دریافت کند اما من نتوانستم و ایراداتی از این دست که البته این نمونه یکی از مشکلاتی است که در عرصه موسیقی با آن روبرو هستیم.

به گزارش ایسکانیوز، آنچه از صحبت کارشناسان برمی‌آید این است که افول شعر و ابتذال در ترانه زمینه‌ رواج موسیقی‌های مبتذل را فراهم می‌کند و سوال اینجاست که چطور از ترانه‌های فاخر و ادبیاتی غنی که حافظ و سعدی داشت به جایی رسیده‌ایم که از ناسزا در ترانه‌ها استفاده می‌شود. این موضوع از درجه‌ای از اهمیت برخوردار است که مسئولان و دستگاه‌های ذی ربط پای کار بیایند و برای اصلاح خوراک موسیقیایی جوانان آستین همت بالا بزنند در غیر این صورت مرگ خاموش ادبیات و فرهنگمان را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1138890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =