چرا هیات‌مدیره سایپا استعفا نمی‌دهد؟

سپیده اشرفی*

عضو هیات مدیره سایپا به تازگی گفته که برای تولید هر خودرو، چیزی در حدود ۷۰ میلیون تومان زیان متوجه این خودروسازی می‌شود. البته که مشکلات خودروسازان یکی دوتا نیست اما بهتر است در این میان به چند نکته مهم اشاره کنیم.

۱_ بسته بودن واردات خودرو به باور بسیاری از افرادی که صنعت خودرو را به خوبی می‌شناسند، عاملی برای تک قطبی شدن این صنعت و انحصار بازار شده است. حوادث بحث برانگیز جاده ای و ایربگ‌هایی که هیچ کدام باز نشد، صدای پلیس راهور را هم درآورد.

۲_هر سال ارقام متفاوتی درباره تولید خودروی داخلی بیان می‌شود که گاهی با واقعیت منطبق نیست و گاهی بسیار پایین‌تر از رقم برنامه‌ریزی شده خودروسازان است.

۳_ ارقام اعلام شده برای خودروهای کف کارخانه قدری جای سوال دارد. درست در زمانی که ارقامی برای خودروهای کف کارخانه بیان شده بود، به یکباره نزدیک به ۹ هزار خودروی ناقص تکمیل و از پارکینگ خارج شد! دست بر قضا، خبرگزاری صدا و سیما در گشت هوایی متوجه شده بود که پارکینگ دیگری پر از خودرو در نزدیکی یکی از خودروسازان داخلی وجود دارد. همین مساله هم شائبه انتقال برخی خودروهای ناقص به پارکینگ دیگر را تقویت می‌کرد.

۴_عضو هیات مدیره سایپا از زیان ۷۰ میلیون تومانی تولید هر خودرو خبر داده است. اگر رقم اعلام شده برای تولید ۱۱ ماهه سایپا را در نظر بگیریم، حدود ۲۹۱ هزار و ۷۵۹ دستگاه تولید شده که با حساب زیان ۷۰ میلیون تومانی برای هر خودرو، رقم ۲۰.۴ هزار میلیارد تومان برای زیان سایپا در سال گذشته به دست می‌آید.

با توجه به همه نکات ذکر شده در بالا، مشخص نیست چرا خودروسازی که هم زیان‌ده است و هم کیفیت مناسبی ندارد، هنوز در حال فعالیت است. سوال مهم تر اینجاست که چرا هیات مدیره‌ای که به این زیان آگاه هست و می‌داند که حدود ۲۰.۴ هزار میلیارد تومان در سال زیان می‌کند، استعفا نمی‌دهد. آیا منفعتی به جز تولید خودرو در میان است؟ 

* دبیر سرویس اقتصادی

کد خبر: 1140324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =