روش‌های نگهداری تایر خودرو در تابستان

همیشه قبل از رانندگی باید تایر خودرو خود را بررسی کنید. اما در تابستان آسیب هایی که به لاستیک های شما وارد می شود، بیشتر می باشد. بنابراین در تابستان به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، در یک روز تابستانی بسیار گرم در مسیرها، دمای سطح جاده ها به راحتی بالا می روند. همانطور که لاستیک با جاده برخورد می کند، گرمای بسیار بالایی را ایجاد می کند. هوای گرم باعث افزایش شدید گرما می شود و لاستیک های خودرو را ضعیف می کند و منجر به فرسودگی و عدم تعادل سیستم تعلیق می شود که می تواند ایمنی شما و سایر رانندگان در جاده را به خطر بیندازد. برای جلوگیری از این امر، باید از نکات نگهداری لاستیک در تابستان آگاه باشید.

بیشتر بخوانید:

چه عواملی بر شتاب خودرو تاثیر می گذارد؟

لاستیک ها در تابستان به دلیل گرما سریعتر فرسوده می شوند که باعث می شود :

الف)  تغییرات فشار

وقتی دما تغییر می کند، فشار تایر شما نیز تغییر می کند. به ازای هر ۱۰ درجه افزایش دمای هوا، فشار تایر شما ۱ PSI (پوند بر اینچ مربع) افزایش می یابد. در هوای گرم تابستان، PSI لاستیک های شما می تواند در ۲۰ دقیقه اولیه رانندگی تا ۵ PSI افزایش یابد. این باعث باد شدن ناگهانی می شود که باعث افزایش تماس و اصطکاک بین لاستیک و سطح جاده می شود.

ب)  پوسیدگی خشک به دلیل خشکی لاستیک

رایج ترین مسائل مربوط به گرما در ارتباط با لاستیک های شما، پوسیدگی خشک است. پوسیدگی خشک، که در غیر این صورت ترک خوردگی دیواره جانبی نامیده می شود، زمانی اتفاق می افتد که روغن های لاستیک شما شروع به تبخیر می کنند. این منجر به یک تایر خشک می شود که مستعد ترک خوردن است که می تواند منجر به ترکیدن ناگهانی لاستیک شود و بسیار خطرناک است.

همانطور که متوجه شدید، دمای بالا در صورت عدم نگهداری لاستیک ها، مسئله مهمی برای لاستیک ها است.

نکته هایی برای نگهداری تایر خودرو در تابستان :

نکات زیر را برای نگهداری لاستیک در ماه های گرم تابستان بررسی کنید.

• لاستیک های خود را به طور منظم چک کنید.

در طول بررسی های منظم لاستیک ها، مراقب هرگونه نشانه ای از سایش و پارگی یا آسیب باشید. نشانه های آشکار این موارد ممکن است شامل ترک، بریدگی و سیم های آشکار روی لاستیک ها باشد.

عمق آج نشان می دهد که تایر چه مدت در حال استفاده بوده و چه مدت دوام می آورد. برای اندازه گیری عمق آج از سنج طراحی شده برای این منظور استفاده می شود. یک تایر کاملاً جدید معمولاً ۸ میلی متر عمق دارد در حالی که حداقل نیاز برای عمق آج در اتومبیل ها معمولاً ۱.۶ میلی متر است. به رانندگان توصیه می شود زمانی که عمق آج آن کمتر از ۳ میلی متر می شود، تایر را تعویض کنند تا اصطکاک بین لاستیک و جاده حفظ شود.

• فشار باد لاستیک را مرتباً کنترل کنید.

فشار هوای مناسب به پایین نگه داشتن دمای لاستیک ها کمک می کند تا بتوانند به خوبی در جاده کار کنند. همیشه تایرهای خود را با فشار صحیح باد کنید، نه خیلی کم و نه زیاد. بزرگترین عامل ناهماهنگی فشارها، تورم پایین است. بسیاری از تایرهای کم باد آنهایی هستند که نادیده گرفته شده اند و فشار مکرر را بررسی نمی کنند. اطمینان حاصل کنید که باد لاستیک خود را هر از چند گاهی چک می کنید.

لاستیک کم باد شده به دلیل خم شدن بیش از حد در دیواره های جانبی باعث گرمای بیشتر می شود. این امر مصرف سوخت را افزایش می دهد و بر فاصله ترمز تأثیر می گذارد و در نتیجه ایمنی شما را تضعیف می کند.

همیشه فشار لاستیک ها را بررسی کنید، به خصوص اگر ماشین را بیش از ۲ ساعت در حالت سرد رها کرده باشید.

• تعادل لاستیک را بررسی کنید.

هر از چند گاهی تأیید کنید که لاستیک های شما تعادل مناسبی دارند.

هنگامی که لرزش را از طریق فرمان و حتی با لرزش خفیف بدنه خودرو احساس می کنید، می توانید متوجه عدم تعادل شوید. بالانس مناسب تایر از سایش و پارگی زودرس لاستیک های شما جلوگیری می کند. همچنین از سیستم فرمان، سیستم تعلیق و یاتاقان های وسیله نقلیه شما محافظت می کند و رانندگی راحت و ایمن را تضمین می کند.

• تراز چرخ را بررسی کنید.

علت اصلی ناهماهنگی برخورد با اشیا و چاله ها در جاده ها است که می تواند سیستم تعلیق شما را مختل کند و باعث شود چرخ در زوایای نامنظم بنشیند. بنابراین هنگام رانندگی باید تا حد امکان از آنها دوری کنید.

تراز ناهموار لاستیک ها منجر به سایش زودرس لاستیک ها می شود که در نهایت منجر به ترکیدن ناگهانی لاستیک می شود.

یکی از نشانه های بزرگ عدم ​​تراز چرخ ها، سایش ناهموار لاستیک های شما است. سایر شاخص های عدم همسویی که باید به آنها توجه کنید عبارتند از:

- دریفت کردن ماشین حتی زمانی که سعی می کنید مستقیم رانندگی کنید

- لرزشی که از فرمان شما ساطع می شود

- فرمان بدون مرکز حتی زمانی که مستقیم رانندگی می کنید.

ناهماهنگی لاستیک ها موضوع حساسی است و باید توسط متخصص اصلاح شود. بنابراین در صورت تشخیص ناهماهنگی حتما به متخصص مراجعه کنید و مشکل آن را برطرف کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1140654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =